گزارش Canalys از بازار اسپیکرهای هوشمند در فصل منتهی به مارس 2019- چین آمریکا را پشت سر گذاشت

نمایش خبر

تاریخ : 1398/3/2        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، اسپیکر هوشمند Smart Speaker ، کانالیز Canalys ، آمازون Amazon ، شیائومی Xiaomi ، گوگل Google

واحد خبر mobile.ir : موسسه Canalys در روز دوشنبه 20 می سال جاری میلادی (30 اردیبهشت 1398) جدیدترین گزارش خود را از وضعیت بازار اسپیکرهای هوشمند در سه‌ماهه نخست 2019 منتشر کرد. بر اساس این گزارش، در نخستین فصل 2019، در مجموع 20.7 میلیون دستگاه اسپیکر هوشمند وارد بازار شده و رشد سه‌رقمی 131 درصدی را به ارمغان آورده است. تعداد اسپیکرهای هوشمند عرضه‌شده در چین با رشد سالانه نزدیک به 500 درصدی در فصل گذشته به 10.6 میلیون واحد رسیده است. این در حالی است که در سه‌ماهه اخیر، حدود 5 میلیون اسپیکر هوشمند وارد بازار ایالات متحده آمریکا شده و به این ترتیب چین با غلبه بر آمریکا، به بزرگ‌ترین بازار اسپیکرهای هوشمند تبدیل شده است.

Canalys Smart Speaker Market Report Q1 2019

در واقع کشور چین به تنهایی 51 درصد از عرضه این بازار را به خود اختصاص داده و سهم آمریکا از 44 درصد در سه‌ماهه چهارم سال گذشته به 24 درصد در سه‌ماهه گذشته رسیده است. به نظر می‌رسد تخفیف‌های فصلی سبب شده که میزان اسپیکرهای هوشمند فروخته‌شده به خرده‌فروشی‌ها در چین با 23 درصد رشد، جهشی قابل توجه را تجربه نماید.

بر اساس آمار منتشرشده Canalys، در اولین فصل سال 2019 دو شرکت آمریکایی آمازون و گوگل به ترتیب با عرضه 4.6 میلیون و 3.5 میلیون دستگاه اسپیکر هوشمند در جایگاه اول و دوم عرضه‌کنندگان برتر اسپیکر هوشمند قرار گرفته‌اند. پس از این دو شرکت، کمپانی‌ چینی Baidu قرار دارد که از سه‌ماهه دوم 2018 با اسپیکرهای Xiaodu وارد بازار شد و در سه‌ماهه گذشته با عرضه 3.3 میلیون اسپیکر هوشمند و 16.0 درصد از سهم بازار، مکان سوم را از آنِ خود ساخته است. پس از Baidu نیز دو شرکت چینی دیگر یعنی Alibaba و شیائومی قرار دارند که با سهم بازار تقریبا برابر، هر کدام 3.2 میلیون دستگاه اسپیکر هوشمند به بازار ارائه کرده‌اند.

Canalys Smart Speaker Market Report Q1 2019

عرضه و رشد جهانی اسپیکرهای هوشمند در سه‌ماهه اول سال 2019

گزارش Canalys نشان می‌دهد که چشم‌انداز رقابتی در کشور چین به طور قابل توجهی تغییر کرده است. کمپانی Baidu، که معمولا به عنوان گوگل چین شناخته می‌شود، برای نخستین بار در صدر جدول عرضه‌کنندگان چینی اسپیکر هوشمند قرار گرفته است. این شرکت سه‌ماهه درخشانی داشته که از عملکرد مطلوب در فصل چهارم سال گذشته سرچشمه می‌گیرد و در آن، میزان تخفیف‌های بازاریابی برای اسپیکرهای هوشمند این کمپانی بی‌سابقه بوده است. همچنین Baidu موفق به بستن قرارداد انحصاری اسپانسری با تلویزیون مرکزی چین (CCTV) شد تا در برنامه جشن شب سال نو چینی، به عنوان بزرگ‌ترین نمایش سرگرمی از نظر تعداد تماشاچیان در چین، حضوری چشمگیر داشته باشد. این موقعیت به نوبه خود افزایش قابل توجه دانلود اپلیکیشن موبایل Baidu و فرصت توزیع بیش از 100 میلیون کوپن خرید در طول نمایش میان 1.2 میلیارد نفر مخاطب را برای این کمپانی به ارمغان آورد. به این ترتیب Baidu توانست در خصوص اسپیکرهای هوشمند خود در سراسر کشور چین اطلاع‌رسانی و تبلیغ موثری را به انجام رساند و آگاهی عمومی از محصولات خود را گسترش دهد.

Canalys Smart Speaker Market Report Q1 2019

عرضه جهانی اسپیکرهای هوشمند برحسب کشور از سه‌ماهه اول 2017 تا سه‌ماهه اول 2019

نیکول پنگ، معاون Mobility در Canalys، عقیده دارد که توسعه بسیار سریع چین بیش از همه توسط فروشندگانی هدایت می‌شود که سرمایه زیادی را به منظور کسب سهم بیشتر، به سرعت وارد بازار می‌کنند. این استراتژی برای شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس اینترنت همچون Alibaba ،Baidu و Tencent مطلوب است که سابق بر این میلیاردها دلار برای مالکیت ترافیک هزینه کرده‌اند و به خوبی از چگونگی دستیابی سریع به شمار قابل توجهی از دستگاه‌های فعال آگاهند.

شرکت‌های Alibaba و شیائومی پس از رشد قدرتمند در سه‌ماهه چهارم 2018، با ارائه هدایای فروش در سال نوی چینی، رشد خود را ادامه داده‌اند. کارشناسان Canalys پیش‌بینی کرده‌اند که در طول سال جاری، Alibaba و Baidu با توجه به این که بزرگ شدن و افزایش تعداد کاربر اولویت نخست آنها پیش از کسب درآمد است، به هزینه کردن در تعویض دستگاه‌های خود برای کاربران بیشتر ادامه خواهند داد. این کار برای جهت‌دهی به بازارهای بزرگ و پذیرش سریع محصولات توسط مصرف‌کنندگان بسیار موثر است؛ چرا که مشتریان هزینه کمی را برای دستگاه، خدمات و محتوای عظیم آن می‌پردازند.

تولیدکنندگان بزرگ جهانی مانند آمازون و گوگل روی ارتقاء تعامل با دستیارهای هوشمند در میان شکل‌های مختلف اسپیکرها به ویژه با کمک توسعه‌دهندگان مستقل و خارج از هر دو مجموعه تمرکز کرده‌اند. به گفته جیسون لو (Jason Low)، تحلیلگر ارشد Canalys، موضوع جذاب امسال برای این شرکت‌ها، تعامل چندوجهی با کاربر(Multimodal user interaction) است. دستیارهای هوشمند در اسپیکرهای هوشمند از طریق اجزای افزوده مانند نمایشگر، دوربین و حسگر قابلیت‌های بیشتری را ارائه می‌کنند. ویژگی‌های دستیاران هوشمند طرف اول مانند Google Duplex (یکی از قابلیت‌های جدید Google Assistant برای انجام کارهای مختلف به طور خودکار) در این میان جذابیت زیادی دارد. با این حال، اکوسیستم دستیار هوشمند تنها با کمک جامعه گسترده توسعه‌دهندگان قادر خواهد بود از محدودیت‌های فعلی خویش فراتر رود.

در پایان ذکر این نکته خالی از لطف نیست که که Canalys اسپیکر هوشمند را به عنوان ابزار مستقلی تعریف می‌کند که به منظور تعامل با مهارت‌ها، اپلیکیشن‌ها و محتوای طرف اول و سوم از طریق دستیار صوتی مبتنی بر کلاد، در بستر شبکه‌ باسیم یا بی‌سیم، طراحی شده است. 

منبع : Canalys


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا