ویندوز فون 7 با سه طعم - پایان طراحی آزاد

نمایش خبر

تاریخ : 1388/12/6
برچسب‌ها : ویندوز فون 7 Windows Phone 7 ، سیستم عامل Operating System ، مایکروسافت Microsoft

واحد خبر mobile.ir : وقتی صحبت از مجتمع سازی سخت افزار و نرم افزار به میان میاید طیفی از راهبردها را پیش رو خواهیم داشت. در یک سر طیف کمپانی هایی مثل اپل، نینتندو و ریسرچ این موشن قرار دارند که هم طراح و سازنده نرم افزارند و هم سخت افزارهای سازگار با نرم افزار خود را می سازند. چنین کمپانی هایی اکوسیستم نسبتاً بسته ای را که تا حد زیادی تحت کنترل خود آنها است پدید می آورند. البته مسیر توسعه برای سازندگان برنامه ها باز است اما سیستم عامل و سخت افزار در کنترل یک کمپانی واحد است و کمپانی مورد نظر حتی ممکن است همانند عملکرد اپل در مورد آیفون، برنامه های طرف سوم را نیز از فیلتر خود عبور دهد.

در انتهای دیگر طیف راهبرد کلاسیک مایکروسافتی قرار دارد. در این راهبرد نرم افزار مادر توسط یک کمپانی -- همانند مایکروسافت -- ساخته شده و کمپانی های دیگری -- مثل توشیبا، دل و HTC  -- با خرید مجوز نرم افزاری، آنرا بر روی سخت افزار خود نصب می کنند. در میانه طیف نیز به راهبردی برمی خوریم که سازنده سخت افزار و نرم افزار جدا هستند اما یک طرف غالب بوده و شرایط را به دیگری تحمیل می کند.

مایکروسافت در مواردی هم از راهبرد کاملاً باز خود کناره گرفته است. مثلاً در ساخت کنسول بازی Xbox سازنده سخت افزار و سیستم عامل خود مایکروسافت است. دیگر کمپانی های سازنده کنسول بازی نیز -- همانند سونی و نینتندو -- بدلیل شرایط خاص این حوزه و انتظارات کاربران راهبردی مشابه را در پیش گرفته اند.

اما در عرصه وسایل قابل حمل مایکروسافت چه روشی را تا کنون طی نموده؟ مایکروسافت با پیش زمینه ای که در کامپیوترهای شخصی داشت، راهبرد پی سی را برای پاکت پی سی ها و در پی آن ویندوز موبایل دنبال نمود. ساخت نرم افزار و باز گذاشتن دست  تولید کنندگان سخت افزار برای تولید سخت افزار سازگار با نرم افزار ارائه شده توسط مایکروسافت. نتیجه؟ تولید سخت افزارهای با کیفیت بالا که کاربران از آنها راضی هستند در کنار سخت افزارهای بی کیفیت با تجربه کاربری نامناسب.

اما ویندوز فون 7 قرار است راه جدیدی را بپیماید. استیو بالمر مسئولیت تجربه کاربری مناسب را بر عهده کمپانی خود گذاشته است. گوشی مجهز به سیستم عامل جدید موبایل مایکروسافت یا ویندوز فون 7 باید از حداقل هایی برخوردار باشد: صفحه نمایش با رزولوشن بالا و قابلیت چند لمسی، وای فای، دریافت کننده GPS و رادیو FM. مایکروسافت حتی تعداد و چیدمان کلیدها در پائین صفحه را هم مشخص نموده است و یکی از آنها باید به موتور جستجوی Bing مایکروسافت اختصاص یابد.

بدین ترتیب طراحی گوشی با سبک آزاد برای گوشی های مجهز به سیستم عامل مایکروسافت به پایان راه رسیده است. مایکروسافت 3 سبک مختلف را برای سخت افزار ویندوز فون 7 پیش بینی نموده است که هر یک از این سبک ها که به آن شاسی (Chassis) می گوییم فرمفاکتور گوشی (تاشو، کشویی، ساده، ...)، سرعت CPU، گرافیک و برخی جنبه های دیگر سخت افزار را تا حد زیادی مشخص می کند.  در حال حاضر تنها مشخصات شاسی 1 (Chassis 1) را با جزئیاتی نسبتاً کامل در اختیار داریم.

شاسی 1 ملزومات یک گوشی دارای صفحه لمسی بزرگ را تشریح می کند. هنوز رزولوشن حداقل یا سایز حداقل صفحه نمایش مشخص نیست اما شایعاتی مبنی بر صفحه نمایش  WVGA با قطر 3.6 اینچ به گوش می رسد. حداقل سرعت CPU یک گیگا هرتز باید باشد و شتاب دهنده گرافیکی اختیاری است.

جزئیات کمتری در مورد شاسی 2 (Chassis 2) و شاسی 3 (Chassis 3) در دست است. شاسی 2 علاوه بر دارا بودن صفحه نمایش لمسی دارای کیبورد QWERTY کشویی است و به نظر می رسد ملزومات CPU و گرافیک آن مشابه شاسی 1 باشد. شاسی 3 ظاهراً دارای فرم  candy-bar (ساده بدون در و بدون کیبورد کشویی) است. شاید چیزی شبیه به گوشی Palm Pixi.

نخستین ویندوز فون 7 با قالب شاسی 1 احتمالاً در فصل تعطیلات پایان سال 2010 عرضه خواهد شد. زمان نخستین عرضه گوشی های دارای دیگر قالب ها هنوز مشخص نیست.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا