از دست دادن نزدیک به یک سوم سهم بازار توسط ویندوز موبایل

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1388/8/23
برچسب‌ها : ویندوز موبایل Windows Mobile ، سیستم عامل Operating System ، مایکروسافت Microsoft

واحد خبر mobile.ir : بنا بر تحلیل انجام شده توسط گارتنر، ویندوز موبایل 28 درصد سهم بازار گوشی های هوشمند خود را در بین سه ماهه سوم سال 2008 تا سه ماهه سوم سال 2009 از دست داده است.

مطابق آماری که گارتنر در روز پنجشنبه منتشر نمود سیستم عامل موبایل مایکروسافت در سه ماهه سوم سال 2008 یازده درصد بازار جهانی گوشی های هوشمند را در اختیار داشت. یک سال بعد، این رقم به 7.9 درصد کاهش یافت و این در حالی بود که در همین مدت سهم بازار آیفون از 12.9 درصد به 17.1 درصد و سهم RIM از 16 درصد به 20.8 درصد افزایش یافت.

همچنین در همین دوره زمانی، سهم بازار سیمبین از 49.7 درصد به 44.6 درصد رسید - یعنی چیزی نزدیک به 10 درصد سهم بازارش را از دست داد.

سیستم عامل منبع باز اندروید در سه ماهه سوم سال 2008 سهمی از بازار در اختیار نداشت، چرا که به تازگی معرفی شده بود. اما در سه ماهه سوم سال 2009 توانست 3.9 درصد از بازار گوشی های هوشمند را به خود اختصاص دهد. همچنین در سه ماهه سوم سال 2009 سیستم عامل WebOS پالم 1.1 درصد و دیگر سیستم عامل های مبتنی بر لینوکس 4.7 درصد بازار را در اختیار داشتند.

"رابرت کزا" تحلیلگر گارتنر که این آمار را گردآوری نموده است در روز جمعه در گفتگویی با ZDNet UK اظهار داشت که سهم ویندوز موبایل از بازار گوشی های هوشمند «کماکان در حال به چالش کشیده شدن توسط دیگر پلتفرم ها است.» او تشریح نمود که نسخه 6.5 ویندوز موبایل که به تازگی معرفی شده است نسبت به نسخ خلف خود «بهبود چشمگیری نداشته است» و واسط کاربر آن بجای آنکه بتواند با انگشت به خوبی کار کند به دلیل کوچک بودن آیکون هایش نیاز به استفاده از قلم (Stylus) دارد.

"کزا" همچنین عنوان نمود که: «ویندوز موبایل هنوز از جایگاه خوبی در کاربردهای سازمانی برخوردار است» اما اشاره نمود که 80 درصد فروش گوشی های هوشمند به مصرف کنندگان عادی است.

این تحلیلگرعنوان داشت که کمپانی مایکروسافت باید در هنگام عرضه نسخه 7 ویندوز موبایل سیستم عاملی رقابتی تر و مشتری پسند تر ارائه دهد اما این سیستم عامل جدید اگر بخواهد روند سقوط سهم بازار مایکروسافت را معکوس کند نیاز به چیزی بسیار موثر و گیرا خواهد داشت.

بنا به گفته "کزا" تمامی شرکت هایی که از مایکروسافت پروانه استفاده از ویندوز موبایل را دریافت می دارند -- یعنی اچ تی سی، سامسونگ و سونی اریکسون -- در حال توسعه محصولات مبتنی بر اندروید هستند و پالم و موتورولا نیز که پیش از این از مایکروسافت پروانه دریافت می کردند هر دو ویندوز موبایل را ترک کرده اند.

کمپانی مایکروسافت در زمان نگارش این خبر پاسخی به درخواست اظهار نظر در این مورد نداد.

منبع : ZDNet UK