معرفی گوشی هوشمند اکسپریا XZ2 Premium- ورود سونی به دنیای دوربین‌های دوگانه

نمایش خبر

تاریخ : 1397/1/30        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، Sony Xperia XZ2 Premium ، سونی Sony

واحد خبر mobile.ir : کمپانی سونی کمتر از دو ماه پس از معرفی اکسپریا XZ2 و XZ2 Compact در کنگره جهانی موبایل 2018، سومین عضو این خانواده را در روز 16 آوریل 2018 (27 فروردین 1397) معرفی کرد. به این ترتیب، سونی بالاخره مقاومت در برابر استفاده از دوربین دوگانه در اسمارت‌فون‌های خود را کنار گذاشت و اکسپریا XZ2 Premium نخستین اسمارت‌فون این شرکت به شمار می‌رود که در آن از دوربین دوگانه استفاده شده است. این گوشی از نظر طراحی و مشخصات کلی مشابه نسخه استاندارد XZ2 است، اما در عین حال از صفحه‌نمایش 4K، رَم و باتری ارتقاءیافته بهره می‌گیرد و در عین حال مجهز به دوربینی با حساسیت ISO 12800 برای ضبط ویدئو است که به گفته شرکت سازنده بیشترین میزان حساسیت برای ثبت ویدئو در میان دوربین گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود.

Introducing Sony Xperia XZ2 Premium

گوشی پرچمدار XZ2 Premium در ابعاد 158x80x11.9 میلی‌متر طراحی شده است. همان طور که می‌دانید سونی در طراحی مجموعه گوشی‌های XZ2 دست به نوآوری زده و در کنار کاهش حاشیه‌های بالا و پایین و به‌کارگیری صفحه‌نمایش با نسبت تصویر 18:9، بدنه پشتی محدبی را نیز برای دستگاه در نظر گرفته است. ساختار برآمده بدنه پشتی در نسخه Premium نیز دیده می‌شود تا جایی که ضخامت این گوشی در باریک‌ترین قسمت 6.4 میلی‌متر و در عریض‌ترین بخش 11.9 میلی‌متر است. نکته عجیب آن که با وجود چنین ضخامتی، دستگاه جدید به جک هدفون مجهز نیست و صفحه‌نمایش آن هم از نسبت تصویر 18:9 بهره نمی‌برد.

Introducing Sony Xperia XZ2 Premium

سونی روال پیشین خود را در نسخه‌های Premium در این گوشی هم ادامه داده است. به این معنا که این بار نیز همچون اسمارت‌فون‌های Z5 Premium و XZ Premium از صفحه‌نمایشی با وضوح 4K (یا 2160x3840 پیکسل) استفاده کرده است. قطر این صفحه‌نمایش، 5.8 اینچ است که نسبت به نمایشگرهای 4K HDR پیشین 11 درصد بزرگ‌تر شده و روشنایی آن نیز 30 درصد افزایش یافته است. بر اساس اعلام سونی، ظاهرا XZ2 Premium تنها اسمارت‌فونی است که همزمان قابلیت ایجاد و مشاهده محتوای 4K HDR در آن وجود دارد.

Introducing Sony Xperia XZ2 Premium

بدنه اکسپریا XZ2 Premiumبا شیشه‌ای از جنس گوریلا گلس 5 محافظت می‌شود. وزن این گوشی در مقایسه با XZ Premium افزایش یافته و از 191 گرم به 236 گرم رسیده است. افزایش وزنی که به نظر می‌رسد یکی از دلایل آن، ارتقای ظرفیت باتری از 3,230 به 3,540 میلی‌آمپر ساعت باشد.

اسمارت‌فون جدید سونی با داشتن استاندارد IP65/68 همچون اکسپریا XZ2 و XZ2 Compact در برابر گرد و غبار و آب مقاوم است. این گوشی تنها در دو رنگ مشکی (Chrome Black) و نقره‌ای (Chrome Silver) عرضه خواهد شد.

Introducing Sony Xperia XZ2 Premium

پردازش در این اسمارت‌فون همچون دیگر اعضای خانواده XZ2 با پردازنده اسنپ‌دراگون 845 انجام می‌شود. البته سونی مقدار رَم را در این نسخه افزایش داده و از 4 به 6 گیگابایت رسانده است. حافظه داخلی همان 64 گیگابایت از نوع UFS است که امکان ارتقای آن به وسیله microSDXC تا 400 گیگابایت دیگر وجود دارد.

مهم‌ترین ویژگی این اسمارت‌فون، بهره‌گیری از دو دوربین در بخش پشتی دستگاه است. اکسپریا XZ2 Premium، به عنوان اولین گوشی سونی مجهز به دوربین دوگانه، برای ثبت تصویر از یک دوربین رنگی 19 مگاپیکسلی و یک دوربین سیاه‌وسفید 12 مگاپیکسلی بهره می‌برد. در واقع، این شرکت به جای افزودن لنز تله‌فتو/زوم همچون اپل، سامسونگ و وان‌پلاس، برای ثبت تصویر از یک دوربین رنگی در کنار دوربینی تک‌رنگ استفاده کرده و رویکردی مشابه برخی دیگر سازندگان اندرویدی مانند هواوی را در پیش گرفته است.

Introducing Sony Xperia XZ2 Premium

عملکرد جالب توجه دوربین این گوشی به لطف سیستم حسگر دوگانه جدید Motion Eye Dual در کنار پردازش سیگنال تصویریِ ترکیبی (با نام تجاری AUBE) امکان‌پذیر شده است. XZ2 Premium نخستین اسمارت‌فونی است که مجهز به دوربین Motion Eye Dual است و دو حسگر سیاه‌وسفید و رنگی را در بر می‌گیرد. جزئیات دریافت‌شده توسط این دو حسگر از طریق پردازنده سیگنال تصویریِ ترکیبی پردازش می‌شود و ثبت ویدئو با بالاترین حساسیت یعنی ISO12,800 در کنار عکس‌برداری با حساسیت بسیار بالای ISO51,200 را در محیط‌هایی با نور بسیار کم ممکن می‌سازد. امری که پیش از این به گفته سونی تنها در دوربین‌هایی با لنز قابل تعویض امکان‌پذیر بوده است.

Introducing Sony Xperia XZ2 Premium

دوربین‌های پشتی این گوشی به طور عمودی در طول گوشی کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و در قسمت پایین آنها حسگر اثر انگشت تعبیه شده است. دوربین اصلی 19 مگاپیکسلی دارای حسگر 1/2.3 اینچی Exmor RS، اندازه پیکسل 1.22 میکرونی، لنز G با میدان دید 25 میلی‌متری و گشودگی f/1.8 است. دوربین سیاه‌وسفید 12 مگاپیکسلی نیز از حسگری مشابه دوربین اصلی، ابعاد پیکسل 1.55 میکرونی و گشودگی دیافراگم f/1.6 بهره می‌برد.

Introducing Sony Xperia XZ2 Premium

نکته قابل توجه آن است که ظاهرا گرفتن عکس‌های سیاه‌وسفید با دوربین دوم این گوشی در هنگام عرضه امکان‌پذیر نیست و این گزینه تنها پس از به‌روزرسانی نرم افزاری در سه ماهه سوم سال جاری فعال خواهد شد.

تصویربرداری در حالت آهسته با سرعت 960 فریم در ثانیه با وضوح اچ‌دی یا فول‌ اچ‌دی، امکان برداشت ویدئوی 4K با قابلیت HDR، فوکوس خودکار و ترکیبی، قابلیت زوم 8 برابری دیجیتال، جلوه بوکه (برای تصویر) و جلوه تک‌رنگ (برای تصویر و ویدئو) از دیگر امکانات دوربین اصلی این اسمارت‌فون به شمار می‌رود. سونی این بار نیز از لرزه‌گیر اپتیکال یا OIS در این مجموعه استفاده نکرده است.

دوربین جلوی XZ2 Premium دارای حسگر 1/3.06 اینچی Exmor RS برای گرفتن عکس‌های باکیفیت در محیط‌های کم‌نور است. این دوربین13 مگاپیکسلی از لنزی با میدان دید 22 میلی‌متری با f/2.0 بهره می‌برد و علی‌رغم نبود امکان فوکوس خودکار، نسبت به دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی XZ2 بهبود قابل توجهی داشته است.

Introducing Sony Xperia XZ2 Premium

سونی برای این اسمارت‌فون سیستم لرزشی جدیدی تحت عنوان Dynamic Vibration System در نظر گرفته که با آنالیز داده‌های صوتی، لرزه‌های واقعی برای فیلم‌، بازی یا ویدئو ایجاد می‌کند؛ به طوری که گویی کاربر حضور در مکان بازی یا فیلم را تجربه می‌کند. اسپیکرهای استریوی تعبیه‌شده در جلوی XZ2 Premium جلوه صوتی مشابه سینما برای کاربر ایجاد می‌کنند و به گفته سونی، دارای بلندترین صدا در میان گوشی‌های اکسپریا هستند.

همان طور که پیش‌تر اشاره شد، باتری به کاررفته در نمونه Premium ظرفیتی برابر با 3,540 میلی‌آمپر ساعت دارد، در حالی که ظرفیت باتری XZ2 معادل 3,180 میلی‌آمپر ساعت بود. همچنین سونی حالت کاهش مصرف STAMINA، شارژ بی‌سیم Qi و فرآیند شارژ Qnovo را در کنار فناوری شارژ سریع Quick Charge 3.0 برای این اسمارت‌فون در نظر گرفته است.

Introducing Sony Xperia XZ2 Premium

این گوشی با اندروید 8.0 اوریو ارائه خواهد شد و سونی بدون اشاره به زمان دقیق عرضه آن، تنها به تابستان 2018 به عنوان بازه زمانی ارائه بسنده کرده است. قیمت نهایی این اسمارت‌فون نیز نامشخص است؛ اگر چه با توجه به قیمت 799 دلاری اکسپریا XZ Premium (عرضه‌شده در اواخر ژوئن سال گذشته) و قیمت 800 دلاری نسخه آنلاک‌شده XZ2 در آمریکا، کارشناسان قیمتی در حدود 899 دلار و بالاتر را برای این گوشی پیش‌بینی کرده‌اند؛ افزایش قیمتی که با توجه به تغییرات نه چندان زیاد این اسمارت‌فون نسبت به XZ2، چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

منبع : Sony


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا