نخستین گوشی مبتنی بر لینوکس نوکیا گوشی خوبی به نظر می رسد

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1388/6/10
برچسب‌ها : لینوکس Linux ، مامو Maemo ، ادوبی فلش Adobe Flash ، گوشی موبایل Mobile Phone ، Nokia N900 ، نوکیا Nokia

واحد خبر mobile.ir : بالاخره پس از بارها شنیده شدن اخبار غیر رسمی از گوشه و کنار، کمپانی نوکیا در روز پنج شنبه رسماً از نخستین گوشی مبتنی بر لینوکس خود یعنی گوشی N900 رونمایی نمود. به نظر می رسد این اقدام قدم نخست خوبی برای جوان نمودن دوباره خط تولید گوشی های هوشمند نوکیا باشد، اما آیا گوشی N900 از آنچه برای نبردی رو در رو با آیفون و گوشی های اندروید لازم است برخوردار است؟

 گوشی نوکیا N900 از چند جهت دارای توانایی بالایی است. این گوشی مجهز به پردازنده نیرومند ARM Cortex-A8 بوده و دارای یک گیگا بایت حافظه برای اجرای برنامه ها است.این گوشی همچنین مجهز به شتاب دهنده گرافیکی OpenGL LS 2.0 است که دریچه ای از فرصت ها را بروی بازی های موبایل با کیفیت بالا می گشاید.

گوشی نوکیا N900  بر بستر نرم افزار جدید Maemo 5 که مبتنی بر لینوکس است کار می کند که بنا به گفته نوکیا "مکمل" دیگر بسترهای نرم افزاری ارائه شده توسط این کمپانی است. اخیراً شایعاتی به گوشی می رسید مبنی بر این که نوکیا می خواهد سیستم عامل سیمبین را به نفع بستری مبتنی بر لینوکس کنار بگذارد و بسیاری گمان می کردند این بستر همان اندروید گوگل باشد.

اما استفاده از نرم افزار Maemo برای نوکیا چیز تازه ای نیست. Tabletهای قبلی نوکیا (یا دقیقتر بگوییم 3 عدد از آنها) هم بر روی نسخه هایی از Maemo کار می کنند. اما آنچه در مورد N900 حائز اهمیت است قابلیت های این گوشی است که Tabletهای قبلی فاقد آن بودند. گوشی N900 در اصل به عنوان یک گوشی چهار بانده  GSM/EDGE و 900/1700/2100MHz UMTS/HSPA عرضه شده است.

Nokia N900

گوشی N900 از نظر ارتباطی بسیار توانمند است. در کنار دارا بودن آنتن های GSM و HSPA، این گوشی از WiFi، GPS/A-GPS، فرستنده FM، بلوتوث 2.1 و خروجی تلویزیون برخوردار است. این گوشی همچنین دارای 32 گیگابایت حافظه on-board بوده که این حافظه توسط کارتهای micro SD تا 48 گیگابایت قابل توسعه است.

درست همانند گوشی آیفون، گوشی N900 هم دارای یک صفحه نمایش 3.5 اینچی  است اما بر خلاف آیفون اپل، این گوشی دارای صفحه خازنی نیست و این بدان معناست که فشار بیشتری لازم است تا صفحه نمایش لمسی به فرمان های شما پاسخ دهد. اما از سوی دیگر گوشی N900 از صفحه نمایش با رزلوشن بیشتری (800 پیکسل در 400 پیکسل) برخوردار است که این گوشی را در زمره گوشی های دارای صفحه نمایش high-res (دارای تفکیک پذیری بالا) همچون گوشی HTC Touch Pro 2 یا گوشی Omnia II سامسونگ قرار می دهد.

Nokia N900

 گوشی نوکیا N900 قرار است قابلیت مرور وب در حد و اندازه های دسکتاپ داشته باشد و از این رو همراه با مروگر مبتنی بر موزیلا و خوشبختانه با پشتیبانی از Adobe Flash 9.4 عرضه می شود. در مقایسه، هنوز خبری از فلش بر روی گوشی آیفون نیست. پشتیبانی از فلش برای اندروید گوگل و گوشی های بلک بری هم در راه است (بجز گوشی HTC Hero که از پشتیبانی کامل فلش برخوردار است.)

گوشی نوکیا N900 دارای یک دوربین 5 مگا پیکسلی با لنز کارل زیس و فلش dual-LED است. در مقایسه، گوشی iPhone 3GS دارای یک دوربین 3 مگا پیکسلی بوده و فاقد فلش است. گوشی مبتنی بر اندروید HTC Hero هم از یک دوربین 5 مگا پیکسلی برخوردار است اما این گوشی هم فاقد فلش است. از طرف دیگر گوشی Palm Pre دارای یک دوربین 3 مگاپیکسلی بوده و دارای فلش LED است.

 گوشی نوکیا N900 مزیت دیگری هم دارد و آن صفحه کلید کشویی QWERTY  کامل این گوشی است که آنرا در دسته گوشی های Palm Pre، نوکیا N97 و  HTC Touch Pro 2  قرار می دهد. ماه آینده تعدادی گوشی موتورولا مبتنی بر اندروید نیز عرضه خواهد شد که دارای صفحه کلید کشویی QWERTY هستند.

با این همه به نظر می رسد که نرم افزار گوشی نوکیا N900 مقبولیت یا عدم مقبولیت آنرا رقم خواهد زد. در بررسی های مقدماتی، سیستم عامل Maemo 5 سیستم عامل خوب و خوش آتیه ای به نظر می رسد اما فقدان فروشگاه برنامه های این سیستم عامل می تواند مانعی بر سر راه گوشی N900 باشد. در آخر متذکر می شویم که بنا به گفته نوکیا گوشی N900 قیمتی در حدود 700 دلار خواهد داشت (بدون سوبسید و Unlock شده). بنابراین اگر اپراتورهای T-Mobile و AT&T بخواهند گوشی N900 را عرضه کنند ناگزیر به ارائه سوبسید سنگینی خواهند بود.

منبع : پی سی ورلد