گوشی های موبایل دنیای واقعی را بهبود می بخشند

نمایش خبر

تاریخ : 1388/5/31
برچسب‌ها : واقعیت افزوده Augmented Reality ، شتاب سنج Accelerometer ، لایار Layar ، جی پی اس GPS

واحد خبر mobile.ir : تصور کنید وقتی در حال گشت و گذار هستید، مرتباً اطلاعات جالبی در جلوی چشمانتان ظاهر شود. شاید این موضوع بیشتر شبیه به حس ششم باشد و معمولاً آنرا در داستان های علمی تخیلی دیده ایم.

اما اینک شاهد آنیم که "واقعیت افزوده" (Augmented Reality یا AR) -- که در آن تصاویر زنده ویدیویی همانند تصاویر دریافت شده توسط دوربین موبایل بوسیله اطلاعات مرتبط برچسب گذاری می شوند -- شروع به گسترش کرده تا در دسترس همگان قرار گیرد.

این موضوع بنا به گفته "چتان دامانی" یکی از مؤسسین شرکت "Acrossair" که در زمینه کاربرد AR فعالیت می کند، مرهون پیشرفت در زمینه فناوری گوشی های موبایل هوشمند است.

او می گوید: «به تازگی سازندگان گوشی موبایل  قطب نماهای دیجیتال را در گوشی های موبایل خود تعبیه می کنند و این به ما این امکان را می دهد که برنامه های کاربردی "واقعیت افزوده" را به مردم عرضه نمائیم.»

آقای دامانی می افزاید: «با حرکت دادن گوشی به سمت چپ و راست توسط کاربر، ما می توانیم محاسبه کنیم که گوشی کاربر رو به کدام سمت قرار گرفته و بر طبق آن، اطلاعات را بر روی تصویر قرار دهیم.»

به این امکان، قابلیت برچسب گذاری جغرافیایی (geotag) -- یعنی افزودن اطلاعات جغرافیایی به مکان ها، تصاویر و اشیاء بر اساس موقعیت مکانی کاربر که به سادگی از سیستم GPS گوشی بدست می آید --  را هم اضافه کنید. تصدیق خواهید کرد که قابلیت بالقوه برنامه های کاربردی AR سر به آسمان می گذارد.

انتخاب چشم انداز

در ماه آگوست گذشته، شاهد عرضه نسخه کاملاً توسعه یافته ای از یک برنامه AR به نام Layar بودیم که لقب نخستین مرورگر "واقعیت افزوده" جهان را  به آن داده اند.

سیستم Layar با ترکیب نمودن اطلاعات قطب نمای دیجیتال و مختصات GPS، مکان و جهت قرارگیری وسیله را بدست می آورد.

آنگاه اطلاعات مرتبط از سرور دریافت شده و بصورت بلادرنگ نمایش داده می شود.

Augmented Reality

"مارتین لنز فیتزجرالد" یکی از مؤسسین شرکت Layar سیستم AR را در حال کار به نمایش گذارده است

با پویش نمودن چشم انداز محیط، نرم افزار قادر است تا خانه های فروشی، رستوران ها و یا مواردی که در ویکیپدیا ثبت شده و می تواند برای گردشگران مفید باشد را به کاربر نمایش دهد.

از دیگر موارد قابل مشاهده می توان به توئیت های سایت توئیتر و عکس های گرفته شده در نواحی مختلف شهر که در آنها برخی از افراد برچسب گذاری جغرافیایی انجام داده اند اشاره نمود.

آقای دامانی می گوید: «سیستم Layar شما را قادر می سازد تا چیزهایی را مشاهده کنید که قبلاً چیزی در مورد آنها نمی دانستید - اطلاعاتی که در کتاب ها یا شاید در زیرزمین یک کمپانی از نظرها مخفی مانده بوده.»

او می گوید بیشتر محتوای اطلاعاتی توسط خود کاربران ساخته می شود.

«هم اکنون هر کسی می تواند یک Layar بسازد و تمامی این اطلاعات از طریق یک سرویس در اختیار شما قرار می گیرد و شما می توانید در ساخت آن مشارکت داشته و بصورت رایگان به آن دسترسی داشته باشید.»

سیستم Layar تنها از ماه آوریل در حال توسعه بوده  ولی اخیراً بصورت عمومی برای گوشی هایی که از سیستم عامل اندروید گوگل بهره می گیرند عرضه شده است.

برای گوشی آیفون نیز قرار است بزودی پس از بروز شدن سیستم عامل اپل نسخه ای ارائه شود. انتظار می رود سیستم عامل بروز شده اپل امکانات کنترلی بیشتری را برای دستکاری و ترکیب خروجی دوربین با تصاویر گرافیکی نشان داده شده بر روی صفحه نمایش در اختیار توسعه دهندگان قرار دهد.

جهت یابی افزوده

در ژاپن برنامه جدیدی برای گوشی آیفون ارائه شده که بازدیدکنندگان از موزه ها را برای طی کردن مسیرشان در موزه هدایت کرده و به آنها کمک می کند تا بتوانند اطلاعات مرتبط با نمایشگاه ها را پیدا کنند.

برنامه دوربین Tonchidot Sekai نیز این امکان را به کاربران می دهد که بر روی چیزهایی که دوست دارند دیگران نیز آنها را ببینند برچسب گذاری کنند.

Augmented Reality

برنامه دوربین Sekai امکان برچسب گذاری را برای کاربران فراهم آورده است

برنامه های دیگری هم هستند که ارزش کاربردی بیشتری دارند.

به عنوان مثال در لندن برنامه Acrossair به مسافران این امکان را می دهد که نزدیکترین ایستگاه مترو را پیدا کنند.

برنامه Acrossair کاربران آیفون در مرکز لندن را قادر می سازد که دوربین گوشی خود را به سمت مورد نظر گرفته و ایستگاه های مترو را بصورت شناور بر روی تصویر مشاهده کنند.

Augmented Reality

برنامه Acrossair که نزدیکترین ایستگاه مترو را به کاربر نشان می دهد

وجود شتاب سنج در داخل گوشی این امکان را فراهم می آورد که اگر کاربر گوشی خود را به سمت زمین نگه دارد، فلش هایی که جهت نزدیک ترین ایستگاه را نشان می دهد بر روی صفحه ظاهر شود.

با عمومیت یافتن استفاده از سخت افزار GPS و قطب نمای دیجیتال در گوشی های موبایل و نیز با فراهم شدن امکان دانلود و استفاده از برنامه ها، به راحتی می توان تصور نمود که "واقعیت افزوده" (AR) به گزینه برتر برای ارائه اطلاعاتی که مرتبط با مکان و زمان قرارگیری ما است بدل خواهد شد.

 

منبع : BBC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا