سیستم عامل موبایل مایکروسافت با نبردی سخت مواجه است

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1388/4/15
برچسب‌ها : ویندوز موبایل Windows Mobile ، اندروید Android ، وب او اس webOS ، مک او اس ده Mac OS X ، گوگل Google ، اپل Apple ، پالم Palm ، مایکروسافت Microsoft

واحد خبر mobile.ir : با رونق گیری محاسبات موبایل که به لطف ظهور وسایل الکترونیکی پرقدرت تر رخ داده، کمپانی مایکروسافت بیش از پیش خود را در معرض تهدید از طرف رقبای جدید و بعضاً قدیمی می یابد.

فناوری موبایل کمپانی مایکروسافت در مقایسه با فناوری آیفون که محصولی از حریف قدیمی مایکروسافت یعنی کمپانی اپل است و نیز فناوری بلک بری از کمپانی ریسرچ این موشن متحمل خساراتی شده است. این در حالیست که سازندگان گوشی -- نظیر شرکت موتورولا و پالم -- که پیش از این از سیستم عامل موبایل مایکروسافت پشتیبانی می کردند در حال روی آوردن به استفاده از فناوری های دیگری هستند.

رامون لاماس تحلیل گر IDC می گوید: «سیستم عامل های دیگر بسیار شهودی ترند.» انتظار می رود که بروزرسانی عمده سیستم عامل موبایل مایکروسافت -- ویندوز موبایل 7 -- این وضعیت را بهبود بخشد. هرچند زمانبندی ارائه این سیستم عامل هنوز مشخص نیست.

این در شرایطیست که به نظر می رسد مشکلات مایکروسافت در عرصه تجارت محاسبات و اینترنت بطور فزاینده ای وابسته به مقبول واقع شدن ویندوز موبایل داشته باشد.

اما تسلط این غول نرم افزاری بر بازار موبایل به اندازه تسلطی که بر بازار کامپیوترهای شخصی داشته است نیست. بر اساس اطلاعات IDC، سیستم عامل بلک بری از کمپانی RIM بیش از 48 درصد کل بازار گوشی های هوشمند را در ایالات متحده در اختیار دارد. سیستم عامل Mac OSX که گوشی آیفون اپل به آن مجهز است با در اختیار داشتن 19 درصد بازار در مکان دوم قرار دارد.در این میان ویندوز موبایل 15 درصد سهم بازار را در اختیار دارد.

شاید مشکل ساز ترین مورد برای مایکروسافت رشد دو تازه وارد این بازار باشد. نخستین تازه وارد سیستم عامل اندروید است که توسط کمپانی گوگل توسعه داده شده و در حال حاضر تنها 7.5 درصد بازار را در اختیار دارد اما بر اساس نظر IDC پیش بینی می شود که تا پنج سال آینده تا 15 درصد بازار را در اختیار بگیرد. دومین تازه وارد این میدان سیستم عامل webOS شرکت پالم است که گوشی تازه عرضه شده Pre به آن مجهز است و انتظار می رود در مدت پنج سال به سهمی 8 درصدی از بازار دست یابد.

والتر پریچارد تحلیلگر Cowen & Co معتقد است که در حالی که مایکروسافت از جایگاهی مطمئن در رأس صنعت محاسبات شخصی برخوردار است، اما اگر فروش گوشی موبایل به روند برتری خود نسبت به فروش کامپیوترهای شخصی ادامه دهد، این جایگاه ممکن است مورد تهدید واقع شود.

پریچارد می گوید: «اگر گوشی موبایل جایگزین کامپیوتر شخصی شود، مایکروسافت به مشکل بر می خورد و سایه این اتفاق در حال نمایان شدن است.»

تمرکز سرمایه گذاری

ویندوز موبایل که همواره یک محصول کلیدی با جایگاه نسبتاً پائین برای مایکروسافت بوده است هرگز نقطه تمرکز سرمایه گذاری این شرکت نبوده.

بنا به گزارش واحد سرگرمی و وسایل مایکروسافت، در سه ماهه ای که در ماه مارس به پایان رسید هزینه های تحقیق و توسعه با افزایش 18 درصدی به 66 میلیون دلار بالغ شد. بر اساس بایگانی کمیسیون معاملات و امنیت این امر در وحله نخست منعکس کننده افزایش هزینه های نیروی انسانی مرتبط با بستر وسایل ویندوز موبایل است.

علاوه بر این مایکروسافت در تلاش است تا سرویس های اینترنتی موبایل را که بطور مجزا از سیستم عامل قادر به اجرا هستند ارتقاء دهد. به عنوان مثال اخیراً این کمپانی رقبای خود را در معامله بر سر بدست آوردن جایگاه سرویس جستجوی پیش فرض برای وریزون وایرلس شکست داده.

از طرفی از دست دادن سهم بازار سیستم عامل مایکروسافت تهدیدی برای قابلیت این کمپانی در افزایش قلمرو خود در عرصه وسایل قابل حمل و گوشی تلفن همراه است. بنا به گفته سندیپ آگاروال -- تحلیلگر پوشش دهنده تحلیل های مرتبط با کمپانی مایکروسافت برای Collins Stewart LLC -- «اگر آنها جای پای خوبی در سیستم عامل نداشته باشند قادر نخواهند بود تا برخی از برنامه های خود را برای کاربران موبایل به پیش ببرند.»

بنا به گفته تحلیلگران بخشی از چالش مایکروسافت ممکن است این باشد که این شرکت اقدام به ساخت گوشی موبایل خودش نکرده تا بتواند آنرا با نرم افزار خود جفت کرده و ارائه دهد.

 این مسئله وقتی بیشتر به چشم می آید که مشاهده می کنیم برخی از تولیدکنندگانی که شرکای کلیدی مایکروسافتند در حال فاصله گرفتن از این کمپانی هستند. پالم که از نظر پیشینه با ارائه گوشی های هوشمند سری Treo یکی از پشتیبانان قوی ویندوز موبایل به حساب می آمده هم اینک تمام توان خود را صرف پشتیبانی از بستر موبایل خود یعنی webOS می کند. دریکی از کنفرانس های مالی اخیر، مدیران پالم از دادن پاسخ به این سؤال که آیا این کمپانی هنوز قصد ساخت گوشی های مبتنی بر ویندوز موبایل را دارد یا خیر اجتناب کردند.

موتورولا -- یکی دیگر از شرکای سنتی مایکروسافت -- اکنون تمرکز خود را بر روی ساخت محصولات جدید برای بستر اندروید گوگل قرار داده است. انتظار می روداین گوشی ها تا پایان امسال معرفی گردند.

ابهام در بروزرسانی

انتظار می رود عرضه نسخه 7 ویندوز موبایل کمپانی مایکروسافت را از نظر توسعه ویژگی های کاربرپسند همپای رقبای خود قرار دهد.

لاماس از IDC اشاره می کند که در ماه های اخیر شاهد عرضه گوشی Pre -- که می توان آنرا نسخه جدیدی از آیفون اپل دانست -- از کمپانی پالم و نیز گوشی بلک بری جدیدی از کمپانی RIM بوده ایم. او می گوید: «ما همگی اینجا نشسته ایم و می گوییم ویندوز موبایل، تو پیروزی!»

یکی از سخنگویان مایکروسافت می گوید که این کمپانی هنوز نمی تواند تاریخ دقیقی برای عرضه نسخه 7 ویندوز موبایل ارائه دهد، چرا که این کمپانی هم اکنون تمرکز خود را بر روی عرضه نسخه 6.5 ویندوز موبایل قرار داده است.

لاماس می گوید کمپانی مایکروسافت از زمان عرضه نسخه 4 ویندوز موبایل تا کنون نوآوری چندانی ارائه نکرده و این در حالیست که رقبایی مثل گوگل با عرضه سیستم عامل اندروید که از نقطه صفر بازار شروع کرده اند چنین کاری را انجام داده اند. آنچه لاماس می گویدنشان می دهد که چرا همه برای بروزرسانی عمده نسخه بعدی ویندوز موبایل نفسها را در سینه حبس کرده اند.

تقریباً در اوایل سال پیش استیو بالمر -- مدیر عامل مایکروسافت -- نسخه 7 ویندوز موبایل را به عنوان یک نگارش کلیدی از این محصول قلمداد کرده بود. در کنفرانس MPV Summit مایکروسافت که در ماه آوریل سال 2008 برگزار شد استیو بالمر از نسخه 7 ویندوز موبایل چنین یاد کرد: «عرصه ای از نوآوری های عمده برای کمپانی مایکروسافت در مسیر حرکت رو به جلوی این کمپانی.»

چارلز گلوین -- تحلیلگر فورستر ریسرچ --  پیشبینی ها برای نسخه 7 ویندوز موبایل را نه تنها قانع کننده نمی داند بلکه می گوید این پیش بینی ها غیر واقعی هستند. او می گوید: «من فکر می کنم تصوردست یافتن به نسخه 7 ویندوز موبایل در امسال ممکن است سطح توقعات را بسیار بالا برده باشد.»

 ربودن گوی سبقت

با وجود آنکه کاربران منتظر نسخه 7 ویندوز موبایل هستند، اما آنها گزینه های رو به فزونی دیگری را نیز در اختیار دارند.

در اوایل ماه ژوئن، کمپانی پالم پس از ماه ها انتظار گوشی Pre را عرضه نمود. اولین گروه از این گوشی ها به سرعت پس از عرضه شدن فروخته شدند.

پس از موفقیت کمپانی اپل حداقل در عرضه برنامه های کاربردی برای گوشی خود از طریق راه اندازی یک فروشگاه اختصاصی،  پالم و دیگر کمپانی ها نیز به اهمیت این نکته پی بردند.

کمپانی اپل شاهد تقاضای بسیار گسترده ای برای هزاران برنامه کاربردی عرضه شده در فروشگاه خود (App Store) بوده و گوگل نیز به تبعیت از اپل هزاران برنامه کاربردی را در فروشگاه مخصوص گوشی های اندروید ارائه کرده است. پالم نیز هم اکنون ده ها برنامه کاربردی را از طریق یک کاتالوگ دیجیتال عرضه نموده.

 مایکروسافت هم به ناچار برای آنکه از قافله عقب نیفتد از پائیز اقدام به ارائه برنامه های کاربردی موبایل از طریق فروشگاه مخصوص ویندوز موبایل (Window Marketplace for Mobile) خواهد نمود. در حالی که یکی از مسئولین این کمپانی اخیراً اظهار داشته که این فروشگاه در آغاز 600 برنامه کاربردی را دارا خواهد بود، نماینده مایکروسافت می گوید: «الآن خیلی زود است که بطور قطعی بدانیم چه تعداد برنامه در آغاز کار عرضه خواهد شد.»

کمپانی اپل هم اینک بیش از 50,000 برنامه کاربردی را از طریق فروشگاه خود (App Store) عرضه کرده است.

هرچند موفقیت اپل و دیگران در توسعه گوشی مخصوص خود آشکار است، اما معلوم نیست آیا مایکروسافت روزی به این نتیجه می رسد که گوشی مخصوص خود را بسازد تا بتواند آنرا با نرم افزار موبایل خود جفت کرده و عرضه کند.

 نماینده مایکروسافت می گوید: «تجارت مایکروسافت نرم افزار است.»

 پریچارد از Cown & Co می گوید مایکروسافت احتمالاً بطور دقیق به ساخت گوشی فکر کرده است، هرچند الآن بعید به نظر می رسد که این کار را عملی کند. پریچارد می گوید: «گوشی های دیگر سال هاست عرضه شده اند اما آنها کاری انجام نداده اند.»

لاماس از IDC میگوید مایکروسافت ممکن است تحت فشار زیادی برای توسعه گوشی خود نباشد چرا که با ساخت و عرضه نرم افزار برای گوشی های ساخته شده توسط کمپانی هایی نظیر سامسونگ، اچ تی سی، موتورولا و دیگران به اندازه کافی درآمد کسب می کند.

لاماس می گوید: «مایکروسافت درحوزه موبایل تنها به معنی سیستم عامل است. سیستم عامل DNA آنهاست. چه بهتر و چه بدتر آنها این کار را به خوبی انجام می دهند. این که بگویند شما رتبه سوم را دارید چیزی نیست که به آن اهمیت ندهید. چیزی که می ماند این است که از موقعیت کنونی به کجا می خواهید برسید.»