همكاري ادوبي و اپل بر روي فلش براي آيفون

نمایش خبر

تاریخ : 1387/11/13
برچسب‌ها : ادوبی Adobe ، ادوبی فلش Adobe Flash ، اچ تی ام ال 5 HTML5 ، Apple iPhone

واحد خبر mobile.ir : زماني گمان مي‌شد كمپاني ادوبي مي‌خواهد به تنهايي نسخه‌اي از فلش را براي گوشي آيفون بسازد اما اين كمپاني در انجمن اقتصاد جهاني خاطر نشان ساخت كه نه تنها در حال ادامه كار بر روي پلاگين (برنامه الحاقي) فلش براي آيفون است بلكه به منظور به واقعيت پيوستن اين امر در حال كار تيمي با كمپاني اپل است.

شانتانا ناراين مديرعامل ادوبي در مصاحبه‌اي با بلومبرگ در داووس سوئيس توسعه فلش براي آيفون را يك كار پيچيده دو طرفه خواند و بدين ترتيب تصور قبلي از اين كه يك طرف (ادوبي) در حال فعاليت بوده و نتيجه منوط به تأييد از طرف App Store است را تغيير داد.

او گفت: «اين يك مبارزه فني دشوار است و بخشي از علت همكاري ادوبي و اپل نيز همين دشواري كار است. در حال حاضر توپ در زمين ما است و ما مسئوليت عرضه كار را بر عهده داريم.»

موانعي كه ادوبي بايد بر آن فائق آيد توسط مديرعامل اين شركت ذكر نشده، با اين حال فرآيند طولاني طي شده جهت توسعه فلش براي آيفون گواه دشواري اين كار است. در ماه ژوئن سال گذشته -- درست سه ماه پس از آنكه كيت توسعه نرم‌افزار آيفون (iPhone SDK) امكان توسعه برنامه‌هاي آيفون را براي توسعه دهندگان طرف سوم (third-party developers) فراهم آورد -- ناراين از پيشرفت كار اظهار رضايت كرده بود.

استيو جابز -- يكي از بنيانگذاران اپل -- از قريب يك سال پيش مدعي است كه مانع اصلي، طبيعت ذاتي فلش است. از طرفي فلشي كه متعلق به كامپيوترهاي روميزي است براي پروسسورهاي كوچك و كم حافظه‌ -- مثل آنچه بر روي آيفون و ديگر گوشي‌هاي هوشمند است -- بسيار سنگين بوده و از طرف ديگر نسخه سبك فلش (Flash Light) خصوصيات محدودي داشته و قادر به انجام بسياري از كارهايي كه كاربران از فلش انتظار دارند -- مثل نمايش ويديو بر روي وب و نمايش انيميشن‌هاي پيچيده بر روي سايت‌هاي وب -- نيست.

اكثر پياده‌سازي‌هاي فلش لايت در اصل وابسته به برنامه‌اي است كه بطور كامل خارج از محيط مرورگر وب اجرا شده و غالباً مبتني بر نسخه‌هاي قديمي فلش است كه اين مسئله كارآيي و مجموعه ويژگي‌هاي آن را محدود مي‌سازد. جابز به دنبال "محصولي مياني" كه كارآيي بيشتري داشته باشد بوده.

اين كه اين فرآيند همكاري مربوط به آن "محصول مياني" است يا نه در هاله‌اي از ابهام قرار دارد، اما آنچه مسلم است اين است كه فلش بايد مطابق خواسته اپل ارائه شود چرا كه بر اساس راهبرد SDK آيفون، برنامه‌هاي توسعه داده شده توسط ديگران مجوز بكارگرفته شدن به عنوان پلاگين (برنامه الحاقي) را ندارند.

در اين اثنا، كمپاني اپل از مدافعان HTML 5 به عنوان جانشين نسخه‌هاي قبلي بوده و در حال همكاري با توسعه دهندگان مرورگرهاي موزيلا و اپرا است تا بتوان بسياري از كارهاي مشابه با آنچه فلش انجام مي‌دهد را با روشي فراگير و استانداردي كه نيازمند منابع كمتري است انجام داد.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا