نوکیا به دنبال شریکی برای ورود دوباره به بازار گوشی‌های هوشمند

نمایش خبر

تاریخ : 1394/5/5        نویسنده: سپیده مکارمی
برچسب‌ها : نوکیا Nokia

واحد خبر mobile.ir : در طول چند ماه گذشته شایعات زیادی پیرامون احتمال بازگشت نوکیا به بازار موبایل شنیده شده است اما در این مدت هیچ خبری به صورت رسمی از سوی این شرکت منتشر نشد. به تازگی Robert Morlino -- سخنگوی نوکیا -- سکوت را شکست و در یک پست منتشر شده در سایت رسمی نوکیا به این موضوع پرداخته است. او مسئله بازگشت نوکیا به بازار گوشی‌های هوشمند را مسئله‌ای پیچیده می‌داند که به عوامل متعددی بستگی دارد.

شرکت نوکیا در سال‌های نچندان دور به عنوان یکی از بزرگ‌ترین واحد‌های تولید‌کننده موبایل در میان دیگر سازندگان این صنعت شناخته شده و در برخی موارد در صدر جدول جای داشت. شرایط این برند در چند سال گذشته با تغییرات ایجاد شده در حوزه سخت‌افزار و فراگیر شدن پنل‌های تمام لمسی از یک سو و اصرار در پروژه انحصاری شده سیمبین و انتخاب ویندوزفون به جای اندروید از سوی دیگر به گونه‌ای رقم خورد که با از دست رفتن بخش بزرگی از کاربران و خریداران، چاره‌ای جز فروش این شرکت در سال 2014 به مایکروسافت باقی نماند. همراه با این قرارداد علاوه بر از دست رفتن واحدهای عظیم تولیدی، شبکه بازاریابی و کانال‌های فروش این شرکت نیز از تملک نوکیا خارج شد و بدین‌ترتیب توان این برند برای حضور در بیزینس ساخت و فروش موبایل کاملا تضعیف شد. آنچه امروز از نوکیا باقی مانده بر ارتباطات و زیرساخت‌های شبکه موبایل، سرویس‌های نقشه و مسیریابی و توسعه فناوری متمرکز شده است. ادامه دادن توانایی‌های شرکت در زمینه طراحی و ابداعات تکنولوژیک در زمینه موبایل و تجسم آن در دیوایس‌های شگفت‌انگیزی که روزی در دست کاربران قرار خواهند گرفت از جمله اهداف آینده نوکیا به حساب می‌آید.

طبق گفته‌های سخنگوی نوکیا این شرکت برای بازگشت دوباره به بازار موبایل برنامه‌هایی دارد اما درصورت بازگشت برخلاف گذشته طراحی و ساخت محصولات توسط خود این شرکت انجام نخواهد گرفت. نوکیا در جستجوی شریکی مناسب برای تولید محصولات به صورت مشارکتی است. در حقیقت این شرکت قصد دارد مسئولیت تولید، فروش، بازاریابی و پشتیبانی مشتری محصولات را به شریک خود واگذار کند و در زمینه فناوری و طراحی محصولات راهنمای شریک احتمالی آینده باشد.

با توجه به قرارداد میان نوکیا و مایکروسافت شرکت نوکیا تا پایان سه ماهه آخر سال 2016 نمی‌تواند در زمینه موبایل فعالیتی داشته باشد پس حداقل تا آن زمان خبری از گوشی هوشمند جدید نوکیا نخواهد بود. همچنین با توجه به ناکامی‌های مایکروسافت در تولید گوشی‌های ویندوز‌فون در رقابت با آیفون و گوشی‌‌های مجهز به اندروید نمی‌توان پیش‌بینی کرد نوکیا در گوشی‌‌های هوشمند جدید خود مانند گذشته از ویندوزفون استفاده خواهد کرد یا خیر. لازم به ذکر است تبلت نوکیا N1 که به صورت مشارکتی با برند نوکیا تولید شد مجهز به سیستم عامل اندروید است. در نتیجه امکان دارد نوکیا در گوشی‌های جدید خود نیز از اندروید بهره ببرد.

Nokia N1

تصویر بالا: تبلت اندرویدی Nokia N1

بازگشت نوکیا به بازار موبایل قدمی مهم و در عین حال دشوار خواهد بود. به عقیده این شرکت برند نوکیا هنوز هم در میان کاربران موبایل شناخته شده و محبوب است و این انگیزه‌ای برای فعالیت دوباره در بازار گوشی‌‌های هوشمند محسوب می‌شود.

منبع : Nokia


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا