عرضه نسخه آزمایشی اندروید M ویژه توسعه‌دهندگان برای برخی گوشی‌ها و تبلت‌های سونی

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1394/4/6        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : اندروید Android ، اندروید ام Android M ، گوگل Google ، سیستم عامل Operating System ، Sony Xperia Z3 ، Sony Xperia Z3 Compact ، Sony Xperia Z3 Tablet Compact ، Sony Xperia Z2 ، Sony Xperia Z2 tablet ، Sony Xperia Z1 ، Sony Xperia Z1 Compact ، Sony Xperia Z Ultra ، Sony Xperia E3 ، Sony Xperia M2 ، Sony Xperia T2 Ultra ، Sony Xperia T3 ، سونی Sony

واحد خبر mobile.ir : شرکت گوگل چندی پیش نسخه جدید سیستم‌عامل اندروید را با کد نام M معرفی کرد. این نسخه که برای نهایی شدن و ارائه به کاربران نهایی به چند ماهی زمان نیاز دارد در حال حاضر به صورت رسمی تنها در اختیار برخی‌ دیوایس‌های جدیدتر خانواده نکسوس قرار گرفته و سایر کاربران در صورت تمایل به استفاده از این ورژن آزمایشی در بهترین حالت می‌توانند از نسخه‌های غیر رسمی ساخته شده توسط برنامه‌نویسان استفاده کنند. سونی اما برای اولین بار این امکان را برای طیف وسیعی از اسمارت‌فون‌های خانواده اکسپریا در دسترس قرار داده است.

این شرکت در طی برنامه‌ای به نام Open Device Program در جهت جذب هرچه بیشتر کاربران حرفه‌ای به مجموعه سونی، امکان تست image اندروید M و فلش زدن آن روی دیوایس‌های متنوعی از خانواده اکسپریا را فراهم آورده است. البته پله اول برای نصب اندروید M روی دیوایس‌های سونی همچون همیشه به آنلاک بودن بوت‌لودر وابسته است. آنلاک کردن بوت‌لودر با وجود آنکه در برخی دیوایس‌ها به سادگی و بدون ریسک انجام می‌گیرد اما انجام آن به پاک شدن کلی اطلاعات کاربران خواهد انجامید. بدین‌ترتیب تهیه نسخه بک‌آپ از اطلاعات پیش از اقدام به باز کردن قفل بوت‌لودر و نصب نسخه آزمایشی اندروید M‌ بسیار ضروری خواهد بود.

یک نکته ظریف دیگر در این رابطه تفاوت نسخه ارائه شده توسط سونی و ورژن M خانواده نکسوس است جایی‌که در image سونی خبری از اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های گوگل (جی‌میل، جست‌وجو، Maps ،Drive و...) نیست و کاربر در صورت نیاز باید خود این برنامه‌‌ها را نصب کند.

در لیست دیوایس‌های مورد پشتیبانی در این برنامه به جز پرچمداران جدید و قدیم این برند -- شامل Z Ultra ،Z1 ،Z2 ،Z3 Compact ،Z3 و XPERIA Z -- مدل‌های دیگری نیز از قبیل T2 Ultra‌ و T3 از سری T‌ همراه با M2 و E3 دیده می‌شوند. غیبت +Z3 (که در برخی کشورها با نام Z4 شناخته می‌شود) در این فهرست خودنمایی می‌کند. سونی تبلت‌‌های خود را نیز از یاد نبرده و هر دو تبلت اخیر این شرکت یعنی Z3 Tablet Compact و Z2 Tablet را نیز در برنامه ODP خود جای داده است. حضور برخی دیوایس‌های قدیمی‌تر در این لیست سوال مهمی را در زمینه ارائه نسخه نهایی اندروید M برای این دیوایس‌ها مطرح می‌کند چرا که برخی از این مدل‌ها هنوز به نسخه پنجم (Lollipop) و یا حتی کیت‌کت نیز آپدیت نشده‌اند.

Sony Android M Developer Preview

نگفته پیداست که اندروید M ارائه شده در این نوبت همچنان جنبه آزمایشی و رفع عیب داشته و مشکلات و باگ‌های فراوانی در آن دیده می‌شود. از جمله باگ‌های مورد اشاره سونی در مورد این نسخه می‌توان به مشکلات مودم و دوربین دستگاه اشاره کرد. بدین‌ترتیب نمی‌توان از این نسخه به‌عنوان سیستم‌عاملی برای کارکرد روزانه استفاده کرد.