طراحی نسل جدید اتصالات USB به پایان رسید

نمایش خبر

تاریخ : 1393/6/5        نویسنده: نعمت الله کمال فر
برچسب‌ها : یو اس بی USB ، یو اس بی نوع سی USB Type-C ، استاندارد Standard

واحد خبر mobile.ir :  چندی پیش در تاریخ 12 آگوست 2014 (21 مرداد ماه 1393) گروه مؤسس و ترویج دهنده استاندارد USB 3 اعلام نمود که کار طراحی نسل بعدی اتصالات USB به پایان رسیده است. این استاندارد جدید اتصالات که USB نوع C نامیده می‌شود، به صورتی طراحی گردیده است تا مشکلات متعدد موجود در استانداردهای گذشته اتصالات USB را برطرف نموده و برای استفاده بر روی انواع دستگاه‌ها از جمله لپتاپ‌ها، تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند مناسب باشد. در همین خصوص USB-IF -- سازمان غیرانتفاعی پشتیبانی کننده استانداردهای USB -- مستندی فنی، توصیف کننده مشخصه‌های USB نوع C را بر روی وب‌سایت رسمی‌اش منتشر نموده است.

USB یا Universal Serial Bus با هدف استانداردسازی اتصال تجهیزات و لوازم جانبی به کامپیوترها در اواسط دهه 90 میلادی طراحی گردیده و از سال 1997 در دست تولید قرار گرفت. USB که نسبت به سایر اتصالات تجهیزات جانبی در آن زمان (از جمله پورت Serial، Parallel، Apple Desktop Bus و PS/2) از مزایایی همچون اندازه مناسب، سهولت استفاده و سرعت بالای انتقال داده‌ها بهره می‌برد، به سرعت مورد استقبال تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگانی که از تنوع و ناسازگاری روزافزون پورت‌ها و اتصالات به ستوه آمده بودند قرار گرفت. استاندارد USB 1.x با حداکثر پهنای باند 12 مگابیت بر ثانیه برای انتقال داده‌ها و اندازه فیزیکی مناسب برای کامپیوترهای رومیزی مرسوم در آن زمان، گزینه ای مناسب برای اتصال انواع تجهیزات الکترونیکی به کامپیوترها به نظر می‌رسید و به تدریج جایگاه خود را بر روی تمامی مادربوردها تثبیت نمود.

USB Type-C

با افزایش روزمره حجم اطلاعات، اندازه فایل‌ها و همچنین پیشرفت تکنولوژی‌های ذخیره و بازیابی اطلاعات، ارتقاء اتصالات USB به منظور افزایش سرعت انتقال داده‌ها اجتناب ناپذیر بود. در سال 2000 با معرفی USB 2.0 -- که با نام Hi-Speed USB نیز شناخته می‌شود – حداکثر پهنای باند انتقال داده‌ها در این استاندارد به 480 مگابیت بر ثانیه افزایش یافته و پس از آن نیز در سال 2008 با معرفی USB 3.0 – که با نام SuperSpeed USB نیز شناخته می‌شود – این سرعت انتقال به 4 گیگابیت بر ثانیه رسید.

USB Type-C

علاوه بر مساله نیاز به افزایش پهنای باند انتقال داده‌ها، وجود ایرادات مختلف در اتصالات USB و ظهور نیازهای جدید در بازار پرشتاب تکنولوژی، طراحی و تولید اتصالات و استانداردهای جدید USB را به دنبال داشت. با ظهور انواع دستگاه‌های هوشمند همراه از جمله تبلت‌ها، کتابخوان‌های الکترونیکی و گوشی‌های هوشمند، اندازه فیزیکی کانکتور(درگاه و فیش) USB‌های استاندارد نوع A و B بیش از حد بزرگ و نامناسب بوده و خروجی جریان الکتریکی آن‌ها – که معادل با 100 میلی آمپر بود – برای تغذیه و شارژ این دستگاه‌های جدید اندک و ناکارامد به نظر می‌رسید. برای حل این مشکلات به تدریج اتصالات مختلفی از جمله Mini-A، Micro-A، Mini-B و Micro-B طراحی و تولید گردیده و برخی از آن‌ها -- به ویژه Micro-B -- به صورت گسترده ای بر روی انواع دستگاه‌های هوشمند همراه و تجهیزات جانبی‌شان مورد استفاده قرار گرفتند. این کانکتورها علاوه بر اینکه از نظر فیزیکی به مراتب کوچک‌تر از نوع A و B هستند، بعضا قابلیت گذردهی و تامین جریان الکتریکی تا سقف 1.8 آمپر را نیز دارند.

با وجود به‌روز‌رسانی‌ها و بهبودهای مختلف صورت گرفته در سال‌های گذشته، برخی از اشکالات اتصالات USB همچنان پابرجا هستند. یکی از این مشکلات عبارت است از اینکه فیش USB بایستی در یک جهت مشخص به درگاه خود وارد گردد. این مشکل آزاردهنده که اغلب افراد با آن درست به گریبان هستند، گاه برقراری یک اتصال موفق را به چند بار تلاش و حتی صدمه رساندن به اتصالات و بدنه دستگاه منتهی می‌نماید. یکی دیگر از این مشکلات، تنوع و تعدد اتصالات و استانداردهای USB است که ناسازگاری‌هایی را به دنبال داشته و با هدف اولیه طراحی و معرفی USB در تضاد است.

USB Type-C

به ترتیب از راست به چپ: فیش USB نوع B، فیش نوع A، درگاه نوع A، فیش Mini-B، فیش UC-E6، فیش Micro-B

جدیدترین استاندارد اتصالات USB به صورتی طراحی گردیده است که با رفع مشکلات مختلف اتصالات USB و همچنین پاسخگویی به نیازهای آیندۀ دنیای تکنولوژی، هدف یکپارچه‌سازی اتصالات میان انواع تجهیزات کامپیوتری و الکترونیکی را محقق نماید. یک راهکار اتصال تک-کابل ایده‌آل، به این مفهوم که این امکان را فراهم آورد تا بتوان از یک کابل اتصالی برای انتقال داده و تامین برق لازم برای چندین دستگاه مختلف استفاده نمود. بر اساس خبر منتشر شده از سوی USB-IF، برخی از مهم‌ترین خصوصیات اتصالات USB نوع C عبارتند از:

  • طراحی کاملا جدید اما سازگار با نسخه‌های پیشین
  • مناسب و سازگار با محصولات نو‌ظهور و تکنولوژی‌های جدید
  • دارای استحکام کافی برای استفاده بر روی لپتاپ‌ها و تبلت‌ها، و در عین حال اندازه کوچک و مناسب برای گوشی‌های هوشمند
  • اندازه ای مشابه با USB 2.0 Micro-B (کابل شارژ استاندارد گوشی‌های هوشمند)
  • عدم تفاوت در جهت اتصال فیش به درگاه به منظور سهولت اتصال – مشابه با اتصالات Lightning شرکت اپل
  • طراحی مناسب برای پشتیبانی از بهبودهای مورد نیاز در اتصالات و پاسخگویی به نیازهای آینده
  • پشتیبانی از سرعت انتقال استاندارد USB 3.1، معادل با 10 گیگابیت بر ثانیه
  • ظرفیت تامین چریان الکتریکی تا سقف 3 آمپر برای کابل‌ها و 5 آمپر برای کانکتورها
  • عمر مفید معادل با 10000 چرخه قطع و وصل -- در مقایسه با اتصالات استاندارد با عمر مفید 1500 چرخه، اتصالات مینی با 5000 چرخه و اتصالات Micro با 10000 چرخۀ قطع و وصل

هر یک از این بهبودها و تغییرات اهمیت خاص خود را داشته و در کنار هم شرایط مناسبی را برای موفقیت و تثبیت بیش از پیش USB به عنوان راهکار اصلی ارتباط سیمی بین دستگاه‌های الکترونیکی هوشمند فراهم می‌آورند. پهنای باند 10 گیگابیت بر ثانیه موجب خواهد شد تا اتصالات USB عامل کاهش دهنده سرعت انتقال اطلاعات نباشند. بعلاوه ظرفیت تامین برق بالای این اتصالات از یک سو و کاهش روزافزون مصرف برق قطعات مختلف لپتاپ‌ها از سوی دیگر، ممکن است موجب جایگزین شدن شارژر لپتاپ‌ها با کابل‌های USB نوع C گردد.

USB Type-C

بر اساس تغییرات صورت گرفته، طبیعی‌ست که اتصال مستقیم فیش‌ها و درگاه‌های "USB نوع C" به فیش‌ها و درگاه‌های USB قدیمی‌تر -- از جمله نوع A، نوع B و یا Micro-B -- امکان پذیر نخواهد بود. با این حال کابل‌ها و مبدل‌های غیر فعال(Passive) طراحی شده برای اتصالات نوع C، این امکان را به مصرف‌کنندگان می‌دهد تا دستگاه‌های فعلی خود را به کانکتورهای مبتنی بر استاندارد جدید متصل نمایند، که با توجه به فراگیر بودن اتصالات USB، این سازگاری با نسخه‌های پیشین مهم و ضروری به نظر می‌رسد.

Brad Saunders رئیس هیئت مدیره گروه مؤسس و ترویج دهنده استاندارد USB 3 می‌گوید: «کانکتورهای USB نوع C در سطح جهانی و در میان صنایع مختلف مورد توجه و علاقه قرار گرفته‌اند. نمایندگانی از سوی صنایع مرتبط با کامپیوترهای شخصی، دستگاه‌های موبایل، خودرو و اینترنت اشیاء مرتباً به ما مراجعه نموده و در انتظار این استاندارد جدید به سر می‌برند. مستند مشخصه‌های تعریف شده برای استاندارد، ماحصل تلاش و همکاری گسترده‌ای میان رهبران صنایع است به منظور استانداردسازی نسل بعدی USB به عنوان یک راهکار پایدار و بلند مدت.».

Alex Peleg نایب رئیس شرکت اینتل که شرکتش یکی از بنیان‌گذاران و پشتیبانی‌ کنندگان USB-IF محسوب می‌شود در این خصوص می‌گوید: «نسل بعدی تکنولوژی USB دری را به سوی ابداع گروهی کاملا جدید از دستگاه‌های فوق باریک می‌گشاید که مصرف‌کنندگان نمونه آن‌ها را تا کنون ندیده‌اند. "USB نوع C" با سرعت انتقال و ظرفیت تامین برق بالا، یک راهکار اتصال تک-کابل ایده‌آل برای تمامی دستگاه‌های کنونی و آینده است.». همچنین Tom Bonola مدیر ارشد تکنولوژی PCهای تجاری HP – از دیگر شرکت‌های بنیان گذار و فعال در USB-IF – اشاره می‌کند که: «علاوه بر گرایش موجود به سوی دستگاه‌های قابل حمل‌تر و کوچک‌تر که کانکتورهایی کوچک‌تر را طلب می‌کند، کاربران انتظار کارایی عالی، سهولت در استفاده و قابلیت اطمینان بالا را از یک راهکار ارتباطی جدید دارند. شرکت HP به "USB نوع C" به عنوان راهی برای پاسخگویی به تمامی این نیازها پایبند بوده و در این راه با پشتیبانی از تمامی دستگاه‌های USB، مسیری را برای نوآوری‌های آتی و خلق ارزش و تجربه ای برتر برای کاربران فراهم خواهد آورد.»

با توجه به اصلاحات و بهبودهای صورت گرفته و طراحی آینده نگرایانه نسل بعدی USB از یک سو، و همکاری، پشتیبانی و استقبال رهبران صنایع مربوطه از سوی دیگر، آینده روشن و با ثباتی برای آن پیش‌بینی می‌شود. برای کسب اطلاعات فنی دقیق‌تر در خصوص اتصالات "USB نوع C" می‌توانید به مستندات منتشر شده بر روی وب‌سایت رسمی USB-IF مراجعه فرمایید.

منبع : usb.org


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا