تبلت و کنترلر شیلد - دو محصول جدید انویدیا برای جایگزینی کنسول‌های بازی خانگی

نمایش خبر

تاریخ : 1393/5/5        نویسنده: نعمت الله کمال فر
برچسب‌ها : تبلت Tablet ، انویدیا Nvidia ، Nvidia SHIELD Tablet ، Nvidia SHIELD Wireless Controller

واحد خبر mobile.ir : شرکت انویدیا (Nvidia) در روز 22 جولای 2014 (31 تیر 1393) دو عضو جدید خانواده Shield را با نام‌های Shield Tablet و Shield Wireless Controller معرفی نمود. این شرکت که یکی از برجسته‌ترین شرکت‌های فعال در زمینه تراشه‌ها و کارت‌های گرافیکی‌ محسوب می‌شود، در سال 2013 با معرفی Nvidia Shield – که اکنون به Shield Portable تغییر نام یافته است – اولین محصول کامل و نهایی خود را به طور مستقیم برای مصرف‌کنندگان عرضه نمود. پیش از آن فعالیت‌های این شرکت به طراحی و تولید پردازنده‌های گرافیکی – عمدتا تحت سری محصولات GeForce – ، پردازنده‌های موبایل (یا SoCها) – سری Tegra – و همچنین فراهم سازی تکنولوژی‌ها و قابلیت‌های پردازش موازی برای ابرکامپیوترها محدود می‌شد.

انویدیا که طراحی و تولید پردازنده گرافیکی اولین کنسول مایکروسافت – یعنی Xbox – را به عهده داشت، در سال‌های اخیر دو قرارداد مهم تامین پردازنده‌های گرافیکی Xbox One و PlayStation 4 را در دستان رقیب اصلی خود – بخش گرافیک شرکت AMD – دیده و اکنون به نظر می‌رسد که قصد دارد تا به کمک محصولات خانواده Shield و کامپیوترهای شخصی به جنگ کنسول‌های خانگی برود. با نگاهی به مشخصات و قابلیت‌های Shield Tablet می‌توان پی برد که این تبلت 8 اینچی خانواده Shield به گونهای طراحی شده است تا به کمک Shield Controller و کامپیوترهای شخصی، تقریباً تمامی نیازهای علاقمندان به بازی‌های ویدئویی را پاسخگو بوده و آن‌ها را از تهیه یک کنسول بازی خانگی باز دارد.

Nvidia Shield Tablet

پردازنده Tegra K1 انویدیا که بنا به ادعای این شرکت پیشرفتهترین پردازنده موبایلی هست که تابحال ساخته شده، قلب تپنده این تبلت را تشکیل می‌دهد. پردازنده K1 از 192 هسته گرافیکی بهره می‌گیرد و این هسته‌ها مبتنی بر همان معماری Kepler می‌باشند که انویدیا در کارت‌های گرافیکی GeForce GTX خود برای کامپیوترهای رومیزی و همچنین شتاب‌دهنده‌های ابرکامپیوتر Tesla مورد استفاده قرار می‌دهد. این معماری مشترک، آوردن بازی‌ها و تکنولوژی‌های گرافیکی در سطح PC‌ها را به این تبلت ممکن می‌سازد. این چنین است که برای اولین بار توسعه‌دهندگان بازی‌ها امکان بهره گیری از یک موتور قدرتمند بازی‌سازی همچون Unreal Game Engine 4 را در دنیای تبلت‌ها خواهند داشت. به اعتقاد انویدیا Shield Tablet که از تکنولوژی‌های پیشرفتۀ دنیای بازی‌های ویدئویی همچون OpenGL 4.4، DirectX 12 و Tesselation پشتیبانی می‌نماید، به طور کامل در سطحی فراتر از رقبای تبلتی خود همچون iPad Air و سری Galaxy Tab Pro قرار دارد.

Nvidia Shield Tablet

این پردازنده قدرتمند را یک صفحه نمایش 8 اینچی با تکنولوژی IPS LCD و رزولوشن 1200×1920 همراهی می‌کند که در میان دو اسپیکر استریو – به سبک گوشی‌های اخیر HTC – که مجهز به تکنولوژی PureAudio شرکت انویدیا نیز می‌باشند، احاطه گردیده است. تبلت شیلد به دو دوربین 5 مگاپیکسلی در جلو و پشت مجهز بوده و علاوه بر حافظه داخلی 16 یا 32 گیگابایتی، با بهره‌مندی از درگاه حافظه microSD امکان اضافه نمودن کارت حافظه تا سقف 128 گیگابایت را هم برای کاربر فراهم می‌آورد. همچنین با استفاده از یک پورت خروجی Mini HDMI که برای این تبلت در نظر گرفته شده است می‌توان تصاویر آن را به هر تلویزیونی که دارای یک پورت استاندارد HDMI باشد منتقل نمود. علاوه بر همه این‌ها انویدیا یک قلم stylus را که بر اساس تکنولوژی DirectStylus 2 این شرکت طراحی گردیده، در پشت دستگاه جای داده تا امکان نوت‌برداری، طراحی و ایجاد تصاویر هنری را بر روی تبلت خود فراهم آورد.

Nvidia Shield Tablet

 البته در این راه تنها به سخت افزار بسنده ننموده و علاوه بر آن اپلیکیشنی را با نام Dabbler برای خلق تصاویر گرافیکی توسعه داده و بصورت از پیش نصب شده بر روی تبلت عرضه خواهد نمود.

محصول دیگر خانواده Shield که همراه با این تبلت معرفی گردیده و تکمیل کنندۀ آن به عنوان یک کنسول بازی خواهد بود، یک دسته بازی بی‌سیم به نام Shield Controller است. ارتباط دسته بازی با تبلت از طریق تکنولوژی Wi-Fi برقرار گردیده و با استفاده از همین راهکار ارتباطی، ارسال و دریافت صدا نیز – با اتصال یک هدست به دسته – بین Controller و Tablet شیلد میسر خواهد بود تا بدین ترتیب در هنگام انجام بازی‌های چند نفره امکان مکالمه با سایر بازیکنان به راحتی فراهم باشد. البته لازم به ذکر است که یک میکروفون هم در خود دسته تعبیه شده است تا امکان ارسال صدا بدون نیاز به هدست نیز فراهم باشد. جالب است بدانید که انویدیا شرایط برای انجام بازی‌ها بصورت چند نفره بر روی یک تبلت شیلد را نیز فراهم آورده و اتصال همزمان چهار دسته بازی – اعم از Shield Controller و یا دیگر دسته‌های بازی سازگار با اندروید – به این تبلت ممکن خواهد بود.

به عنوان یک تبلت اندرویدی بدیهی ست که این تبلت امکان اجرای بازی‌های مختلف مبتنی بر این سیستم عامل را داشته باشد. اما آنچه آن را از حد یک تبلت ساده اندرویدی فراتر برده و به یک کنسول بازی بدل می‌سازد، بهره گیری از تکنولوژی GameStream شرکت انویدیا است که امکان استریم نمودن بازی‌های کامل PC را به روی این تبلت فراهم می‌سازد. شما می‌توانید بازی‌ها را از روی کامپیوتر شخصی خود و یا از طریق سرورهای بازی ابری انویدیا – که به Nvidia Grid نام‌گذاری شده‌اند – بر روی تبلت شیلد استریم نمایید. البته قبل از اینکه خوشحال شده و در فکر و خیال فرو روید، بایستی اشاره نمود که برای این کار علاوه بر Shield Tablet و یا Shield Portable، نیازمند یک روتر وای فای سازگار با Nvidia GameStream، یک خط اینترنت با سرعت حداقل 10 مگابیت بر ثانیه و همچنین ارتباط شبکه ای با پینگ حداکثر 40 میلی ثانیه تا سرورهای Nvidia Grid خواهید بود. اما چنانچه امکان استفاده از Nvidia Grid را نداشته باشید، می‌توانید با استفاده از یک روتر سازگار با GameStream، از انجام بازی‌های PC خانگی خود بر روی این تبلت لذت ببرید.

همچون کنسول‌های بازی خانگی، از این تبلت نیز می‌توان به عنوان یک دستگاه پخش‌کننده محتوای چندرسانه‌ای همچون موسیقی و فیلم استفاده نمود. با اتصال تبلت شیلد – بصورت سیمی یا بی‌سیم – به تلویزیون خود امکان ارسال تصاویر با حداکثر رزلوشن 4K را داشته و یا خواهید توانست با اتصال تبلت به یک مودم وای فای، ویدئوی مورد علاقه خود را با کیفیت 1080p از منابعی همچون Netflix، Hulu Plus و Twitch بر روی دستگاه خانگی خود پخش نمایید.

Nvidia Shield Family

تبلت شیلد همراه با اپلیکیشن‌هایی همچون Dabbler، Netflix، Hulu Plus، Evernote و همچنین مجموعه‌ای از بازی‌های ویژه انویدیا برای خانواده شیلد – همچون Trine 2 – که از پیش بر روی آن نصب گردیده‌اند، به قیمت 299 دلار برای مدل وای فای 16 گیگابایتی و 399 دلار برای مدل 32 گیگابایتی که از LTE نیز پشتیبانی می‌نماید، به فروش خواهد رسید. کاور مخصوص تبلت شیلد 39 دلار و دسته بازی Shield Controller نیز 59 دلار قیمت خواهد داشت. با وجود مشخصات و قابلیت‌های خاص این محصول انویدیا و با توجه به این قیمت مناسب و رقابتی، باید دید که آیا انویدیا موفق خواهد شد محصولات خانوادۀ Shield را در دل و دستان علاقمندان به بازی‌های ویدئویی جا بیندازد یا خیر.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا