رشد 33 درصدی بازار تلفن‌های هوشمند جهان و کاهش سهم اپل و سامسونگ از این بازار

نمایش خبر

تاریخ : 1393/2/10
برچسب‌ها : آمار Statistics ، استراتژی آنالیتیکس Strategy Analytics ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، لنوو Lenovo

واحد خبر mobile.ir : بر اساس گزارشی که مؤسسه تحقیقاتی «استراتژی آنالیتیکس» در تاریخ 29 آوریل 2014 منتشرنمود، در کنار کاهش سهم اپل و سامسونگ از بازار تلفن‌های هوشمند، میزان فروش این تلفن‌ها در سه‌ماهه ابتدایی سال 2014، رشد 33درصدی را نسبت به دوره مشابه در سال قبل تجربه کرده و تعداد تلفن‌های هوشمند فروخته‌شده در این مدت از 285 میلیون عدد فراتر رفته است. گفتنی است مردم سراسر جهان، در سه‌ماهه ابتدایی سال گذشته، بیش از 213.9 میلیون عدد تلفن همراه هوشمند خریداری کرده بودند.

اطلاعات به‌دست آمده از این گزارش که بر اساس مطالعات منطقه‌ای تهیه شده است، حاکی از افزایش محسوس تقاضا در بازار آسیا و کاهش فروش در بازار امریکای شمالی است. محققان بر این باورند که تغییرات صورت‌گرفته در قوانین معافیت مالیات گمرکی مربوط به اپراتورها در کشورهای امریکای شمالی، منجر به مشکلاتی در واردات و به تبع آن افت فروش تلفن‌های هوشمند در این منطقه گردیده است.

فروش سالانه گوشی هوشمند (میلیون واحد) سه ماهه نخست 2013 سه ماهه نخست 2014
سامسونگ 69.4 89.0
اپل 37.4 43.7
هواوی 10.0 13.4
لنوو 8.4 13.3
دیگران 88.7 125.6
مجموع 213.9 285.0

 

درصد سهم در بازار گوشی های هوشمند سه ماهه نخست 2013 سه ماهه نخست 2014
سامسونگ 32.4% 31.2%
اپل 17.5% 15.3%
هواوی 4.7% 4.7%
لنوو 3.9% 4.7%
دیگران 41.5% 44.1%
مجموع 100% 100%

 

درصد رشد کلی نسبت به سه ماهه مشابه سال قبل 39.1% 33.2%

توجه کنید که اعداد موجود در جدول، رُند شده هستند

اطلاعات جدول فوق نشان‌دهنده این است که سامسونگ با فروش بیش از 89 میلیون عدد تلفن هوشمند در این بازه زمانی، سهمی معادل 31.2 درصد از بازار را در اختیار گرفته است و این میزان به نسبت دوره مشابه در سال گذشته، با رشد 19.6 میلیون عددی مواجه بوده است. البته لازم به ذکر است که اگرچه تعداد دستگاه‌های فروخته شده توسط سامسونگ از تعداد فروش این شرکت در فصل زمستان سال گذشته بیشتر است، اما به دلیل رشد بیشتر رقبا، سهم بازار این غول شرقی، افت 1.2درصدی را تجربه کرده و از 32.4درصد در سه‌ماهه اول سال 2013 به 31.2درصد در سه‌ماهه ابتدایی سال 2014 رسیده است. از سه ماهه چهارم سال 2009 این نخستین باری است که سامسونگ کاهش سهم خود در بازار گوشی‌های هوشمند را تجربه می‌کند.

شرکت اپل نیز وضعیت مشابهی را پشت سر گذاشته و فروش آی‌فون‌های این شرکت از 37.4 میلیون عدد در سه‌ماهه ابتدایی 2013 به 43.7 میلیون عدد در فصل ابتدایی 2014 رسیده است که البته این افزایش تعداد 6.3 میلیون عددی نیز به معنای افزایش سهم بازار نبوده است. با نگاهی به جدول می‌توان متوجه شد که اپل از ابتدای سال 2014 تاکنون افت بازاری معادل 2.2درصد را تجربه کرده و سهم بازار این شرکت از 17.5درصد به 15.3درصد نزول پیدا کرده است. تحلیل‌ها، عدم حضور اپل در بازار تلفن‌هاش هوشمند میان‌رده و رده پایین و افزایش تقاضای این نوع محصولات در بازارهای نوظهور نظیر بازار امریکای لاتین را عامل اصلی افت سهم بازار اپل می‌دانند.

مجموع سهم بازار سامسونگ و اپل در سه‌ماهه ابتدایی 2014، حدود 46.5درصد است که نسبت به سهم بازار 49.9درصدی در فصل اول سال 2013، کاهش 3.4درصدی را نشان می‌دهد. این بدان معناست که بازار برای شرکت‌های دیگر در حال رشد بوده و رقبا در حال سهم‌خواهی از این بازار پر رونق هستند. به‌عنوان مثال، شرکت چینی هواوی به لطف رشد سریع فروش محصولاتش در اروپا توانسته است همانند دوره مشابه سال گذشته، 4.7درصد از سهم بازار را در اختیار خود نگه دارد و دیگر چشم‌بادامی بازار یعنی لنوو نیز با تهاجم به بازارهای خارج از چین مانند روسیه توانسته است با 0.8درصد رشد نسبت به سال قبل، سهم بازاری معادل 4.7درصد را به دست آورد. البته باید توجه داشت که پس از آن‌که فرایند خرید موتورولا موبیلیتی توسط لنوو به تأیید مراجع قانونی ذی‌صلاح در کشورهای مختلف برسد، سهم لنوو از بازار تلفن‌های هوشمند بیشتر خواهد شد و این موضوع زنگ‌ خطری برای پادشاهان بازار تلفن‌های هوشمند یعنی سامسونگ و اپل محسوب می‌شود.

منبع : Strategy Analytics


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا