مايكروسافت به دنبال تسخير ميدان در عرصه موبايل

نمایش خبر

تاریخ : 1387/11/7
برچسب‌ها : مایکروسافت Microsoft ، ویندوز موبایل Windows Mobile ، سیستم عامل Operating System

واحد خبر mobile.ir : به گفته يكي از مديران اجرايي ارشد مايكروسافت، هرچند اين شركت لغزش‌هايي در دنياي موبايل داشته است اما تغيير استراتژيي كه از يك سال پيش آغاز كرده به زودي به بار خواهد نشست.

اندي ليز مدیر ارشد ارتباطات تجاری موبایل مایکروسافت كه يك سال پيش از واحد سرور به اين بخش آمده مي‌گويد تلاش مايكروسافت براي اطمينان از اين كه نرم‌افزار موبايل اين شركت بتواند بر روي رنج گسترده‌اي از گوشي‌ها اجرا شود منجر به از دست دادن مزيت توسعه‌هاي سخت‌افزاري شده.

او گفت: "ما به دنبال كوچكترين مخرج مشترك بوديم". مايكروسافت همچنين با محدوديت‌هاي خواستگاه ويندوز موبايل مواجه بوده چرا كه اين سيستم عامل به منظور بكارگيري بر روي كامپيوترهاي دستي كه نه به شبكه متصل بودند و نه با صوت سروكاري داشتند توسعه داده شده بود.

ليز گفت: "ما با PDA ها (كامپيوترهاي جيبي شخصي) شروع كرديم اما بعدها تلفن نيز به اين وسيله الصاق شد." شركت مايكروسافت همچنين نتوانست تشخيص دهد كه گوشي‌ها – حتي آنهايي كه به منظور كارهاي تجاري مورد استفاده قرار مي‌گرفتند – به همان اندازه كه حرفه‌اي بودند يك وسيله شخصي محسوب مي‌شوند.

در اين اثنا كمپاني‌هاي اپل و گوگل با عرضه سيستم‌ عامل‌هايي كه از پايه براي بهره‌برداري از آخرين تكنولوژي‌هاي موبايل ساخته شده بودند پا به ميدان گذاشتند.

اما ليز به اين نكته اشاره نمود كه مايكروسافت چندي پيش به استراتژي جديدي روي آورد كه در طول 18 ماه آينده به ثمر خواهد نشست. او گفت اولين قدم‌ها در اين استراتژي اواسط ماه آينده در كنفرانس مربوط به كنگره جهاني موبايل كه در بارسلونا برگزار مي‌شود منتشر مي‌گردد.

ليز گفت: "شما شاهد اعلان اخبار گوناگوني در كنگره جهاني موبايل خواهيد بود، اما اين كنگره خود پيش درآمد يك دوره 12 تا 18 ماهه است كه در آن شاهد بسياري چيزهاي متفاوت خواهيم بود."

به گفته ليز بخشي از استراتژي مايكروسافت براي بهبود محصولات، وابسته به ارتقاء سيستم عامل نيست. در اين خط مشي جديد، هرچند فرآيند كسب درآمد باز هم از طريق فروش سيستم عامل موبايل صورت مي‌پذيرد، اما تمركز اصلي بر روي سرويس‌هايي است كه به متصل نمودن گوشي به كامپيوترهاي شخصي و وب و وسايلي مثل Xbox كمك مي‌كند.

اما ليز به اين نكته اذعان دارد كه كمپاني مايكروسافت به بهبود سيستم عامل خود كه به نظر مي‌رسد از رقبا عقب افتاده است نيز نياز دارد.

مدتي است كه مايكروسافت در حال بازسازي اساسي سيستم عامل خود كه به Windows Mobile 7 معروف است مي‌باشد. هرچند اين پروژه با تأخيراتي مواجه بوده كه اين تأخيرات باعث شده شركت مايكروسافت با يك نسخه ارتقاء يافته موقت يعني نسخه 6.5 ويندوز موبايل كه به قرار است جزئيات آن در ماه آتي منتشر شود به جلو حركت كند. ليز بدون اشاره به نسخه خاصي از سيستم عامل، وعده داد كه كمپاني مايكروسافت در بارسلونا حرف‌هاي بيشتري در زمينه سيستم عامل خواهد داشت.

ليز همچنين وعده داد كه مايكروسافت كار نزديك‌تري را با سازندگان سخت‌افزار آغاز خواهد كرد. او به قراردادهايي كه سال گذشته با كمپاني‌هاي ال جي و سامسونگ منعقد شده اشاره نمود.

او به اين نكته اشاره دارد كه توان گوشي‌هايي كه سال آينده عرضه مي‌گردند باورنكردني و حتي فراتر از وسايل امروزي خواهد بود. گوشي‌ها در سال آينده از پردازنده‌هاي دو هسته‌اي، اتصالات داده فوق سريع و توان گرافيكي مشابه Xbox بهره خواهند برد.

او گفت: "اين پديده‌اي شگفت‌آور بر روي يك گوشي است". گوشي‌هاي آينده اطلاعات مكاني وراي حس‌گرهاي GPS خواهند داشت. "گوشي مي‌داند به كدام نقطه اشاره مي‌كند و نيز مي‌داند در چه جهتي نگاه داشته شده است."

نقطه ضعف ديگر مايكروسافت وب‌گردي بوده. اين كمپاني در سال گذشته با ارائه يك browser جيبي كه در اصل نسخه انتقال يافته اينترنت اكسپلورر 6 به گوشي‌هاي مجهز به ويندوز موبايل بود كمي از اين حوزه را از آن خود كرد. اما اين ابزار فاقد امكانات ساده بزرگنمايي و تشخيص ژست (Gesture Recognition) موجود در آيفون اپل و Pre پالم است.

او گفت: "سؤالاتي در مورد اين كه آيا ما مي‌توانيم با توسعه دهندگان و كاربران نهايي بصورت مستقيم در تماس باشيم وجود دارد. ما بدنبال اين موضوع هستيم."

اما كمپاني اپل منكر اين نظر است كه مايكروسافت و ديگران در حال رسيدن به آيفون در رقابت هستند. در كنفرانسي با تحليل‌گران، پيتر اوپنهيمر رئيس مالي اپل منكر افزايش رقابت از سوي رقباي اپل شد و اظهار داشت: "اپل در تجارت گوشي از رقباي خود سال‌ها پيش است."

او گفت: "رقباي ما در حال تقلا براي كپي برداري از موفقيت ما هستند."

منبع : CNN


ایسام