یکی از مدیران شرکت زد.تی.ئی هزینه لایسنس ویندوز فون را فاش نمود

نمایش خبر

تاریخ : 1390/11/2
برچسب‌ها : ویندوز فون 7.5 Windows Phone 7.5 ، مایکروسافت Microsoft ، حق اختراع Patent ، زد.تی.ئی ZTE

واحد خبر mobile.ir : یکی از مدیران شرکت چند ملیتی ZTE -- که مقر اصلی آن در شهر شن ژن چین واقع است -- در جریان معرفی گوشی ویندوز فون Tania در انگلستان هزینه لایسنس سیستم عامل ویندوز فون مایکروسافت را فاش نمود.

Santiago Sierra -- از مدیران ZTE در انگلستان -- در گفتگو با Trusted Reviews اظهار داشت که یکی از دلایل گران تر بودن گوشی های ویندوز فون ارائه شده توسط ZTE میزان حق لایسنسی است که این شرکت برای سیستم عامل ویندوز فون به مایکروسافت می پردازد و این مبلغ برای هر عدد گوشی چیزی در حدود 15 تا 20 پوند است (با نرخ تبدیل کنونی در حدود 23 تا 31 دلار.)

این نخستین باریست که یکی از مدیران شرکت های تولید کننده گوشی های مبتنی بر ویندوز فون در مورد میزان حق لایسنس این سیستم عامل اظهار نظر می نماید. البته پیش از این بسیاری از کارشناسان گمانه زنی هایی را در این مورد به عمل آورده بودند و اکثر آنها حق لایسنس ویندوز فون را چیزی در حدود 10 تا 15 دلار تخمین می زدند که کمتر از مبلغی است که ظاهراً ZTE به مایکروسافت می پردازد.

البته بدیهیست عواملی چون تعداد گوشی های تولیدی، میزان پشتیبانی مایکروسافت از شرکت سازنده، سابقه همکاری، تفاهم نامه های همکاری متقابل و ... می تواند بر روی میزان حق لایسنس پرداختی اثر گذار باشد و شاید شرکت هایی چون نوکیا، سامسونگ و اچ تی سی مبالغ کمتری را به ازای هر گوشی به مایکروسافت بپردازند.

ZTE Tania

تصویر بالا: گوشی ZTE Tania - مبتنی بر سیستم عامل ویندوز فون مایکروسافت

اما در سوی دیگر میدان گوگل و سیستم عامل منبع باز این کمپانی یعنی اندروید قرار دارد. هرچند سیستم عامل اندروید رایگان است اما سازندگان در عمل هزینه هایی را برای استفاده از این سیستم عامل متحمل می شوند (). به عنوان مثال مطابق گفته مایکروسافت بیش از 70 درصد گوشی های هوشمند فروشی مبتنی بر اندروید در آمریکا تحت پوشش مجموعه حق اختراعات مایکروسافت قرار دارند () و مایکروسافت هزینه لایسنس این حق اختراعات را از کمپانی های سازنده گوشی های اندرویدی دریافت می دارد.

کمپانی های سازنده گوشی های مبتنی بر اندروید ممکن است شکایات قانونی دیگری را نیز در ارتباط با مسائل حق اختراع از کمپانی هایی نظیر اپل دریافت دارند و این نیز می تواند هزینه های هنگفتی را برای آنها به دنبال داشته باشد. علاوه بر این سازنده ها ممکن است ناچار به پرداخت حق لایسنس برای مواردی نظیر استفاده از برخی کدک های صوتی و تصویری به کمپانی های دیگر باشند.

همچنین تفاوت های میان نوع پشتیبانی مایکروسافت از سازندگان در مقابل نوع پشتیبانی گوگل از آنها و فراهم شدن درایورهای گوناگون سخت افزاری از سوی مایکروسافت نیز می تواند بر روی تصمیم گیری این تولید کنندگان اثر گذار باشد. البته نباید مزایای آزادی عملی که سیستم عامل متن باز اندروید در اختیار سازندگان سخت افزاری می گذارد را نادیده بگیریم.

منبع : Trusted Reviews


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا