تفاهم حق اختراع میان مایکروسافت و ال جی برای محصولات مبتنی بر اندروید و کروم او اس

نمایش خبر

تاریخ : 1390/10/22
برچسب‌ها : اندروید Android ، کروم او اس Chrome OS ، حق اختراع Patent ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، مایکروسافت Microsoft ، ال جی LG

واحد خبر mobile.ir : مایکروسافت در روز 12 ژانویه 2012 (22 دی 1390) اعلام نمود که قرارداد حق اختراعی را با کمپانی کره ای ال جی منعقد نموده که بر اساس آن ال جی می تواند بدون نگرانی از شکایت قانونی مایکروسافت به تولید محصولات مبتنی بر سیستم عامل های اندروید و کروم گوگل بپردازد. بدین ترتیب ال جی یازدهمین کمپانی است که چنین قراردادی را با مایکروسافت به امضاء رسانده.

متن قرارداد میان مایکروسافت و ال جی منتشر نشده است اما بدیهیست طی این قرارداد کمپانی ال جی باید به ازای فروش هر گوشی، تبلت، رایانه و یا دیگر وسایل الکترونیکی مجهز به سیستم عامل های اندروید و کروم گوگل مبلغی را بابت حق لایسنس اختراعات مایکروسافت به این کمپانی بپردازد.

در همین مورد Horacio Gutierrez نائب رئیس و معاون مشاور عمومی در گروه مالکیت معنوی مایکروسافت چنین اظهار داشته است:

«ما خرسندیم که بر پایه ارتباط دیرینه مان با ال جی به تفاهمی که نفع طرفین در آن است دست یافتیم. این تفاهم با ال جی بدین معناست که با در نظر گرفتن 10 تفاهم قبلی با سازندگان دستگاه های اندروید و کروم او اس -- منجمله اچ تی سی، سامسونگ و ایسر -- بیش از 70 درصد گوشی های هوشمند فروشی مبتنی بر اندروید در آمریکا تحت پوشش مجموعه حق اختراعات مایکروسافت قرار می گیرند. ما به ادامه موفقیت برنامه مان در حل و فصل مسائل مرتبط با مالکیت معنوی در حیطه اندروید و کروم او اس مفتخریم.»

LG Optimus Black-and Optimus 3D

تصویر بالا: گوشی Optimus Black (سمت راست) در کنار گوشی Optimus 3D (سمت چپ) - دو گوشی از مجموعه گوشی های اندرویدی ال جی

بدین ترتیب تقریباً تمامی تولید کنندگان بزرگ گوشی های هوشمند اندرویدی با مایکروسافت به تفاهم رسیده اند و در میان این بزرگان تنها کمپانی موتورولا موبیلیتی که قرار است به تملک گوگل در آید (مقامات قانونی آمریکا و اروپا باید این تملک را تأیید کنند) تا کنون مجوز استفاده از اختراعات مایکروسافت را برای گوشی های اندرویدی خود دریافت ننموده. طبق ادعای مایکروسافت موتورولا موبیلیتی هرچند مجوز استفاده از برخی از فناوری های مایکروسافت را در سال های 2003 تا 2007 دریافت داشته ولی با وجود ادامه استفاده از این فناوری ها مجوز خود را به روز نساخته است. موتورولا موبیلیتی اکنون علاوه بر نزاع قانونی با مایکروسافت () درگیر نزاع قانونی دیگری با کمپانی اپل است ().

لازم به ذکر است از زمانی که مایکروسافت در سال 2003 برنامه اعطای مجوز استفاده از اختراعات و مالکیت معنوی این کمپانی را آغاز نمود تا کنون بیش از 1,100 تفاهم مجوز استفاده از حق اختراعات را به امضاء رسانده و این می تواند منبع درآمد بسیار مناسبی برای مایکروسافت بوده و بسیاری از هزینه های تحقیق و توسعه این کمپانی را پوشش دهد.

پیش از این برخی تحلیلگران اعلام نموده بودند که در آمدی که مایکروسافت از حق لایسنس اختراعات خود از تولیدکنندگان گوشی های اندرویدی دریافت می دارد بسیار بیش از درآمد این کمپانی از سیستم عامل ویندوز فون است (). با افزایش درآمد ویندوز فون، مایکروسافت دو منبع درآمد بسیار خوب از بازار گوشی های هوشمند خواهد داشت.



ایسام