مایکروسافت خواهان دریافت 15 دلار از سامسونگ به ازای فروش هر دستگاه مجهز به اندروید شد

نمایش خبر

تاریخ : 1390/4/16
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، اندروید Android ، گوگل Google ، سامسونگ Samsung ، مایکروسافت Microsoft

هرچند مایکروسافت هنوز درآمد زیادی از ویندوز فون به دست نیاورده اما به نظر می رسد راه به دست آوردن درآمد از اندروید را حتی بهتر از گوگل پیدا کرده است!

پیش از این گزارش هایی حاکی از آن بود که مایکروسافت بر اساس تفاهم نامه ای که با کمپانی اچ تی سی منعقد نموده به ازای فروش هر گوشی مجهز به اندروید توسط این کمپانی مبلغ 5 دلار را دریافت می نماید. در عوض مایکروسافت از اچ تی سی بر سر نقض حق اختراعات مایکروسافت در گوشی های اندرویدی اچ تی سی شکایت نمی نماید. ظاهراً مایکروسافت با برخی کمپانی های دیگر نیز به چنین تفاهمی رسیده و از تعدادی از آنها نیز -- نظیر موتورولا و کمپانی Barnes & Nobel (سازنده کتابخوان الکترونیکی Nook مبتنی بر اندروید) -- که حاضر به پرداخت چنین مبلغی به مایکروسافت نشده اند شکایت قانونی نموده است.

حال نوبت کمپانی کره ای سامسونگ رسیده که یکی از دو راه را انتخاب نماید: پرداخت مبلغی به مایکروسافت به ازای فروش هر گوشی هوشمند و تبلت اندرویدی یا جنگ با این غول فناوری در دادگاه ها و احتمالاً پرداخت مبالغی میلیاردی در صورت شکست در جنگ. بنا بر گزارشی که روزنامه کره ای Maeil Business در روز 6 ژوئن 2011 (15 تیر 1390) منتشر ساخته مایکروسافت به دنبال دریافت 15 دلار از سامسونگ به ازای فروش هر دستگاه مجهز به اندروید است و سامسونگ در نظر دارد تا این مبلغ را به 10 دلار کاهش داده و در عوض همکاری بیشتری را با مایکروسافت برای تولید و فروش گوشی های مبتنی بر ویندوز فون در بازار آمریکا به عمل آورد.

Steve Ballmer Shows Windows Phone 7 Handsets

تصویر بالا: استیو بالمر مدیر عامل مایکروسافت در حال معرفی گوشی های مجهز به ویندوز فون 7 - شاید تا مدت ها درآمد مایکروسافت از این گوشی ها کمتر از درآمد غیر مستقیم این کمپانی از گوشی های مبتنی بر اندروید باشد!

سامسونگ در حال حاضر پس از نوکیا دومین تولید کننده بزرگ گوشی های موبایل در جهان است (از نظر تعداد گوشی تولیدی) و بسیاری از محصولات مبتنی بر اندروید این کمپانی -- نظیر گوشی Galaxy S II که در 55 روز 3 میلیون نسخه از آن به فروش رفت -- با استقبال گسترده کاربران مواجه شده است. با توجه به پیش بینی فروش نزدیک به 20 میلیون گوشی Galaxy S II سامسونگ در یک سال مایکروسافت در صورت دریافت 10 دلار به ازای هر گوشی می تواند 200 میلیون دلار تنها بابت یک سال فروش این گوشی دریافت دارد.

اندروید در حال حاضر بیشترین سهم بازار گوشی های هوشمند را در اختیار دارد و بنا بر گزارش گوگل روزانه تعداد 500,000 دستگاه مجهز به اندروید فعال می شوند. اگر متوسط درآمد 5 دلار به ازای هر دستگاه را نیز برای مایکروسافت در نظر بگیریم (که با روندی که این کمپانی در پیش گرفته چندان دور از ذهن نیست) بیش از 912 میلیون دلار در طول سال نصیب این کمپانی خواهد شد.

از سوی دیگر مایکروسافت به تازگی با شراکت در خرید 4.5 میلیارد دلاری حق اختراع های کمپانی ورشکسته نورتل (به اینجا مراجعه نمائید) نه تنها زرادخانه حق اختراعات خود را بیش از پیش غنی ساخته بلکه گوگل را از دسترسی به این حق اختراعات که می توانست راهی برای دفاع از شرکای سخت افزاری گوگل باشد بازداشته است. هرچه بر تعداد تولید کنندگانی که با پرداخت پول، مجوز استفاده از حق اختراعات مایکروسافت را دریافت می نمایند افزوده شود، کمپانی های دیگر بیش از پیش از روی آوردن به اندروید واهمه پیدا کرده و احتمالاً جذب ویندوز فون مایکروسافت خواهند شد. فراموش نکنیم که مایکروسافت در این راه تنها نیست و غول های دیگری -- نظیر اپل و اوراکل -- نیز هر لحظه ممکن است مانعی بر سر راه تولید کنندگان دستگاه های اندرویدی به وجود آورند.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا