گوشی های اندروید منبع درآمدی برای مایکروسافت!

نمایش خبر

تاریخ : 1390/3/9
برچسب‌ها : اندروید Android ، گوگل Google ، حق اختراع Patent ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، اچ تی سی HTC ، مایکروسافت Microsoft

واحد خبر mobile.ir : شاید تعجب برانگیز باشد اما در آمدی که مایکروسافت از طریق گوشی های اندروید تاکنون کسب کرده بسیار بیش از درآمد این کمپانی از طریق گوشی های مجهز به سیستم عامل ویندوز فون بوده است.

والتر پریچارد تحلیلگر کمپانی  Citigroup در گزارشی که به تازگی در مورد کمپانی مایکروسافت منتشر نموده عنوان داشته که به ازای فروش هر گوشی  اچ تی سی که به سیستم عامل اندروید گوگل مجهز است، 5 دلار به جیب کمپانی مایکروسافت سرازیر می شود. مایکروسافت این پول را بر اساس قراردادی که با کمپانی اچ تی سی منعقد کرده دریافت می دارد و در عوض، این اجازه را به اچ تی سی می دهد که از حق اختراعات مایکروسافت در گوشی های اندرویدی خود استفاده نماید.

Asymco تخمین زده است که در حدود 30 میلیون گوشی اندرویدی تاکنون توسط اچ تی سی به فروش رفته و با احتساب 5 دلار به ازای هر گوشی کمپانی مایکروسافت تاکنون 150 میلیون دلار از اچ تی سی دریافت نموده است. این در حالیست که حق لایسنس ویندوز فون  چیزی در حدود 15 دلار به ازای هر گوشی است و با احتساب حدود 2 میلیون گوشی مجهز به ویندوز فون که تا به حال به فروش رسیده درآمد مایکروسافت از ویندوز فون تاکنون تنها 30 میلیون دلار بوده است. یعنی اندروید برای مایکروسافت 5 برابر ویندوز فون درآمدزایی نموده! البته بدیهیست که این پول رایگان به دست نیامده و کمپانی های صاحب حقوق اختراع هزینه های تحقیق و توسعه فراوانی را متحمل می شوند.

بنا بر گفته والتر پریتچارد اچ تی سی که از در سازش با مایکروسافت درآمده چندان ضرر نکرده چرا که مایکروسافت با شکایت قانونی از دیگر سازندگان گوشی های اندرویدی به دنبال دریافت 7.5 تا 12.5 دلار به ازای فروش هر گوشی است. نمونه این شکایات دعوی قانونی مایکروسافت علیه کمپانی موتورولا است.

Steve Ballmer

تصویر بالا: استیو بالمر مدیر عامل مایکروسافت

این را هم باید عنوان نمود که مایکروسافت تنها شاکی کمپانی های سازنده گوشی های اندرویدی نیست و اپل و برخی کمپانی های دیگر نیز به دنبال تضعیف اندروید یا حداقل کسب درآمد از آن هستند. به عنوان مثال به دعوی اپل علیه اچ تی سی مراجعه نمائید. کمپانی غول پیکر اوراکل نیز پا را از این فرا تر گذاشته و مستقیماً از گوگل شکایت کرده است (به اینجا مراجعه نمائید.)

مسائل دیگری نیز وجود دارد که می تواند برای کمپانی های سازنده گوشی های مبتنی بر اندروید و دیگر سیستم عامل های منبع باز مشکل ساز گردد. برای آگاهی از برخی از این مسائل به مطلب "کدام یک واقعاً ارزان تر است؟ اندروید رایگان یا ویندوز فون پولی؟" مراجعه نمائید. در هر حال به نظر می رسد همانطور که استیو بالمر -- مدیر عامل مایکروسافت -- مدعی است اندروید چندان هم رایگان نیست.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا