گزارش مالی سامسونگ از سه‌ماهه اول سال 2024 - پرش 933 درصدی سود!

نمایش خبر

تاریخ : 1403/2/12        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : شرکت سامسونگ در روز سه‌شنبه 30 آوریل 2024 (11 اردیبهشت 1403) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه اول سال جاری میلادی پایان‌یافته در 31 مارچ منتشر کرده است. درآمد سامسونگ در این بازه زمانی 71.92 تریلیون وان کره‌جنوبی اعلام شده که در مقایسه با درآمد 63.75 تریلیون وانی این شرکت در زمان مشابه در سال گذشته با افزایشی نزدیک به 13 درصدی روبرو شده است. سامسونگ عمده علت افزایش درآمد این مجموعه را به «فروش قدرتمند گوشی‌های هوشمند پرچمدار Galaxy S24» و قیمت بالاتر نیمه‌هادی‌های حافظه مرتبط می‌داند. سود عملیاتی سامسونگ در این نوبت به 6.61 تریلیون وان رسیده که نسبت به تنها 640 میلیارد وان سال قبل پرشی باورنکردنی معادل 933 درصد را نشان می‌دهد!

درآمد 71.92 و سود عملیاتی 6.61 تریلیون وانی سامسونگ هر دو فراتر از انتظارهای بازار بوده جایی‌که درآمد و سود به‌ترتیب 71.04 و 5.94 تریلیون وانی برای این شرکت پیش‌بینی شده بود. سامسونگ علت افزایش فوق‌العاده سود عملیاتی این شرکت را در درجه نخست به بازگشت کسب و کار حافظه به سودآوری با پاسخگویی به نیاز برای محصولات با ارزش افزوده بالا قلمداد کرده و ارتقاء عایدی کسب و کار موبایل (MX) در کنار افزایش سود کسب و کارهای نمایشگر تصویری (VD) و لوازم خانگی دیجیتال (DA) نیز در این رابطه نقش‌آفرینی کرده‌اند. در این میان البته کاهش ارزش وان کره‌جنوبی در مقابل دلار آمریکا نیز تأثیر مثبتی در حدود 0.3 تریلیون وان در افزایش سود این شرکت بر جای گذاشته است.

در ادامه نگاهی داریم به عملکرد بخش‌های مختلف کمپانی سامسونگ در سه‌ماهه نخست سال 2024:

تجربه موبایل و شبکه (MX and Network)

کسب و کار موبایل و شبکه سامسونگ که گوشی‌های هوشمند این شرکت را نیز در خود جای می‌دهد در سه‌ماهه اول سال 2024 به درآمد 33.53 تریلیون وان دست پیدا کرد که نسبت به سال قبل کمی بیش از 5 درصد افزایش یافته است. سود عملیاتی این بخش اما کاهش پیدا کرده و از 3.94 به 3.51 تریلیون وان رسیده است. به‌گفته سامسونگ در بازه زمانی این گزارش تقاضا برای گوشی‌های سطح بالا و رده میانی با ورود به محدوده هموار کند و پر رکود فصل اول سال با کاهش روبرو شده اما کسب و کار موبایل این شرکت به‌لطف فروش قدرتمند سری Galaxy S24 به رشد در هر دو بخش «درآمد و سود عملیاتی» دست پیدا کرده و آن‌چه «ادامه تلاش‌ها در بهینه‌سازی منابع» نامیده شده نیز در سودآوری استوار دو رقمی موثر بوده است. بهینه‌سازی منابع در این قسمت را می‌توان به بازگشت سیاست سامسونگ در ارائه همزمان پروسسورهای Exynos 2400 و Snapdragon 8 Gen 3 در پرچمداران غیر اولترای این شرکت تعبیر کرد که اولی احتمالاً قیمت پایین‌تری داشته و در سری گلوبال S24 و +S24 حضور دارد.

سامسونگ در حالی‌که برای سه‌ماهه دوم ادامه کاهش تقاضا برای گوشی‌های هوشمند را پیش‌بینی می‌کند با اشاره به ادامه سیاست متمرکز بر فروش گوشی‌های پرچمدار خود در این بازه، از ارائه ویژگی‌های هوش مصنوعی سری S24 برای دیگر گوشی‌های پرچمدار و به حداکثر رساندن جنبه رقابتی محصولات سخن می‌گوید.

محصولات نیمه‌رسانا (DS)

کسب و کار محصولات نیمه رسانا که از آن با عنوان Device Solutions یا DS یاد می‌شود در گذشته همواره یکی از پر درآمدترین و سودآورترین زیر مجموعه‌های سامسونگ محسوب می‌شد اما از چندی پیش شرایط برای این بخش تغییر کرد و نه‌تنها سال گذشته در چنین روزی زیانی 4.58 تریلیون وانی را ثبت کرد بلکه در سه‌ماهه دوم، سوم و چهارم 2023 نیز شرایط برای این بخش تغییر بزرگی نکرده و زیان آن به‌ترتیب به 4.36، 3.75 و 2.18 تریلیون وان رسید که با وجود نمایش یک روند مثبت هنوز در کسب سود عملیاتی ناتوان ظاهر شده بود. در سه‌ماهه اول سال 2024 اما بالاخره شرایط برای این زیر مجموعه تغییر کرد و نه‌تنها درآمد 23.14 تریلیون وانی آن نسبت به سال قبل با افزایش 68 درصدی روبرو شده بلکه بالاخره بعد از 5 فصل بار دیگر به سود عملیاتی بزرگی معادل 1.91 تریلیون وان دست پیدا کرده است.

از جمله دلائل ذکر شده برای موفقیت این زیر مجموعه در بخش سرورها و حافظه‌های مرتبط با آن‌ها به ادامه ترند هوش مصنوعی مولد اشاره شده و تقاضای بالا برای حافظه‌های DDR5 و SSDهای با حجم بالا نیز به شکوفایی دوباره این قسمت کمک فراوانی کرده‌اند. در بخش کامپیوترها و موبایل نیز تقاضا برای هر دو نوع حافظه DRAM و NAND با افزایش روبرو شده و رشد فروش به خرده‌فروشان واسط به‌ویژه در بین تولیدکنندگان ODM چینی، تقاضای استواری را در این قسمت رقم زده است.

سامسونگ در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی به‌ویژه به‌دلیل تقاضای بالا برای هوش مصنوعی مولد شرایط مطلوبی را در این زیر مجموعه پیش‌بینی می‌کند.

پنل‌های نمایشگر (SDC)

بخش پنل‌های نمایشگر که ساخت صفحه‌نمایش‌های موبایلی و نمایشگرهای مورد نیاز در صنعت تلویزیون را بر عهده دارد در سه‌ماهه اول 2024 به درآمد و سود عملیاتی به‌ترتیب 5.39 و 0.34 تریلیون وان دست پیدا کرد که هر دو نسبت به سال گذشته با درآمد و سود به‌‌ترتیب 6.61 و 0.78 تریلیون کاهش پیدا کرده‌اند. سامسونگ با اشاره به افزایش رقابت در کسب و کار صفحه‌نمایش که منجر به کاهش درآمد و سود این زیر مجموعه شده از تلاش برای اطمینان حاصل کردن از عرضه به‌موقع نمایشگرهای انعطاف‌پذیر برای مشتریان بزرگ سازنده گوشی‌های هوشمند پیشرفته و بهبود نرخ استفاده از صفحه‌نمایش‌های عادی سخن به میان آورده است. مطابق اطلاعات این گزارش میزان ضرر این زیر مجموعه سامسونگ در بخش صفحه‌نمایش‌های بزرگ با وجود ادامه محدودیت در تقاضا به‌لطف مجموعه قدرتمندی از مشتریان و محصولات تصویری جدید QD-QLED کاهش پیدا کرده است.

سامسونگ برای سه‌ماهه دوم با وجود اشاره به افزایش فروش در بخش نمایشگرهای موبایل به‌دلیل معرفی گوشی‌های تاشوی جدید از سوی سازندگان مطرح و تقاضای قدرتمند برای محصولات IT، از تأثیرپذیری رشد درآمد به‌دلیل تشدید رقابت سخن به میان آورده است.

نمایشگرهای بصری و لوازم خانگی دیجیتال (VD/DA)

سامسونگ در سه‌ماهه اول 2024 در بخش نمایشگرهای بصری و لوازم خانگی دیجیتال با افت سالیانه 4 درصدی به درآمد 13.48 میلیارد دلاری دست پیدا کرده اما سود عملیاتی 0.53 تریلیون وانی آن افزایش چشمگیر 179 درصدی را تجربه کرده است. سامسونگ علت سودآوری فصلی این زیر مجموعه که علی‌رغم کاهش تقاضای کلی بازار رخ داده را تمرکز بر محصولات پیشرفته نظیر پنل‌های OLED ،Neo-QLEDها و تلویزیون‌های بالای 75 اینچ اعلام کرده است.

سامسونگ برای سه‌ماهه دوم تقاضای ضعیفی را برای این بخش از بازار پیش‌بینی می‌کند و علت آن را کاهش تقاضا برای تلویزیون در بازارهای نوظهور می‌داند البته رویدادهای ورزشی بین‌المللی احتمالاً فرصتی را برای افزایش فروش ایجاد خواهند کرد.

منبع : Samsung


ایسام