گزارش مالی مایکروسافت از سه‌ماهه منتهی به مارچ 2024 – تسریع رشد سرویس‌های ابری به پشتوانه AI

نمایش خبر

تاریخ : 1403/2/11        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، مایکروسافت Microsoft
واحد خبر mobile.ir : کمپانی مایکروسافت روز پنجشنبه 25 آوریل 2024 (6 اردیبهشت 1403) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه منتهی به مارچ 2024 – منطبق بر سه‌ماهه سوم سال مالی 2024 این شرکت – منتشر کرد. طبق این گزارش، درآمد مایکروسافت در فصل اخیر 61.9 میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 17 درصد رشد داشته است. سود عملیاتی مایکروسافت در بازه زمانی یادشده با 23 درصد رشد سالانه بالغ بر 27.6 میلیارد دلار گزارش شده است. همچنین، سود خالص مایکروسافت طی سه‌ماهه اخیر با رشد 20 درصدی به 21.9 میلیارد دلار می‌رسد که در قالب سود تقلیل‌یافته در هر سهم، برابر با 2.94 دلار در هر سهم خواهد بود. با انتشار این گزارش، ارزش سهام مایکروسافت تا 5 درصد رشد کرد.

ساتیا نادلا (Satya Nadella)، مدیرعامل مایکروسافت، Copilot را زمینه‌ساز عصر جدیدی از دگرگونی هوش مصنوعی دانست که می‌تواند نتایج تجاری بهتری را در هر صنعتی در پی داشته باشد. ایمی هود (Amy Hood)، معاون اجرایی و مدیر ارشد مالی مایکروسافت، نیز با اشاره به درآمد 35.1 میلیارد دلاری شرکت در بخش Microsoft Cloud (که با رشد سالانه 23 درصدی همراه بوده)، این دستاورد را حاصل عملکرد مناسب از جانب شرکا و تیم‌های فروش مایکروسافت دانست.

در ادامه نگاهی داریم به عملکرد بخش‌های مختلف مایکروسافت در سه‌ماهه منتهی به مارچ 2024:

فرآیندهای کسب‌وکار و بهره‌وری (productivity)

درآمدهای حاصل از آفیس، شبکه اجتماعی LinkedIn و نرم‌افزار Dynamics (نرم‌افزار مایکروسافت برای مدیریت ارتباط با مشتری) همگی تحت عنوان فرآیندهای کسب‌وکار و بهره‌وری گزارش می‌شود. در فصلی که گذشت، درآمد مایکروسافت در این بخش با 12 درصد رشد سالانه به 19.6 میلیارد دلار رسید. طبق گزارش اخیر، درآمد سرویس‌های ابری و محصولات شاخه تجاری آفیس – موسوم به Office Commercial – طی سه‌ماهه گذشته 13 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است. مایکروسافت عمده این افزایش را به رشد 15 درصدیِ درآمد Office 365 Commercial نسبت می‌دهد. همچنین، درآمد سرویس‌های ابری و محصولات بخش مصرفی آفیس (یعنی Office Consumer) نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4 درصد بیشتر شده و تعداد مشترکین Microsoft 365 Consumer در سه‌ماهه اخیر به 80.8 میلیون کاربر رسیده است.

به لطف رشد 23 درصدیِ درآمد Dynamics 365، درآمد سرویس‌های ابری و محصولات Dynamics در فصل اخیر نسبت به مدت مشابه سال گذشته 19 درصد افزایش داشته است. رشد سالانه 10 درصدی درآمد شبکه اجتماعی LinkedIn نیز از دیگر نکات برجسته این بخش محسوب می‌شود. لازم به ذکر است، سه‌ماهه منتهی به مارچ 2024 نخستین فصل کاملی‌ست که نتایج حاصل از فروش افزونه Copilot برای اشتراک‌های تجاری Microsoft 365 لحاظ می‌شود.

Copilot مدل هوش مصنوعی مایکروسافت است که با اتکا به مدل‌های هوش مصنوعی شرکت OpenAI کار می‌کند؛ شرکتی که مایکروسافت میلیاردها دلار در آن سرمایه‌گذاری کرده است. گفتنی‌ست، طی فصل اخیر، مایکروسافت با جذب مشترکین پولی برای Microsoft 365، دسترسی کسب‌وکارهای کوچک به Copilot را فراهم کرد. لازم به ذکر است، مایکروسافت در فصلی که گذشت مصطفی سلیمان (Mustafa Suleyman)، از بنیان‌گذاران آزمایشگاه هوش مصنوعی DeepMind، را به خدمت گرفت تا گروه هوش مصنوعی جدید را در شرکت راه‌اندازی کند.

ابر هوشمند

طبق گزارش مالی مایکروسافت، درآمد این شرکت در بخش ابر هوشمند (Intelligent Cloud) – که کسب‌وکارهای Azure، ویندوز سرور، Nuance و GitHub را شامل می‌شود – طی سه‌ماهه منتهی به مارچ 2024 بالغ بر 26.7 میلیارد دلار بوده که در قیاس با مدت مشابه سال گذشته 21 درصد رشد داشته است. از برجسته‌ترین موارد قابل‌ذکر در عملکرد این بخش، می‌توان به افزایش 24 درصدی درآمد محصولات سرور و سرویس‌های ابری اشاره کرد. مایکروسافت این افزایش درآمد را تا حد زیادی به رشد 31 درصدی درآمد سرویس Azure و دیگر سرویس‌های ابری شرکت نسبت می‌دهد.

جالب است بدانید از این 31 درصد، 7 واحد درصد از رشد سالانه Azure به هوش مصنوعی مربوط می‌شود که در مقایسه با 6 واحد درصد در فصل قبل از آن، افزایش داشته و از توانایی‌های بالقوه درآمدزایی هوش مصنوعی مایکروسافت حکایت می‌کند. گفتنی‌ست، مایکروسافت تأمین‌کننده سرویس‌های ابری برای بات مکالمه ChatGPT (محصول OpenAI) بوده و کمپانی‌ها جهت توسعه توانایی‌های خود برای خلاصه کردن اطلاعات و نوشتن اسناد، به شکل فزاینده‌ای به استفاده از سرویس‌های Azure روی آورده‌اند. البته به گفته ایمی هود، محدودیت ظرفیت موجب شده تا هوش مصنوعی سهم کمتری در رشد Azure داشته باشد. طبق گفته ساتیا نادلا، ابزار تولید کد Copilot برای پلتفرم GitHub در حال حاضر 1.8 میلیون مشترک پولی دارد.

رایانش شخصی‌تر

طی سه‌ماهه منتهی به مارچ 2024، درآمد مایکروسافت در بخش رایانش شخصی‌تر (More Personal Computing) به 15.6 میلیارد دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 17 درصد بیشتر بوده است. این بخش کسب‌وکارهایی از قبیل ویندوز، محتوای گیمینگ، تبلیغات و جست‌وجو و همچنین کسب‌وکار سخت‌افزاری مثل دیوایس‌ها (از جمله Surface) و کنسول‌های Xbox را شامل می‌شود.

طی سه‌ماهه اخیر، درآمد ویندوز تا 11 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته که مایکروسافت این افزایش را به رشد 11 درصدی درآمد حاصل از Windows OEM و همچنین رشد 13 درصدی درآمد محصولات و سرویس‌های ابری Windows Commercial نسبت می‌دهد. شایان ذکر است، رشد 11 درصدی درآمد Windows OEM تا حدی غافلگیرکننده است زیرا خود مایکروسافت درآمدزایی این بخش را تقریبا بدون رشد پیش‌بینی کرده بود. این درآمد در حقیقت همان هزینه‌ای‌ست که کمپانی‌های سازنده PC و لپ‌تاپ برای تجهیز محصولات خود به سیستم‌عامل ویندوز به مایکروسافت پرداخت می‌کنند. علی‌رغم نامناسب بودن درآمدزایی Windows OEM در سال 2023، شاهد بهبود دوباره این امر در سال 2024 هستیم. گفتنی‌ست، مایکروسافت امیدوار است با عرضه محصولی تحت عنوان AI PC (کامپیوترهای مبتنی بر هوش مصنوعی) بتواند درآمد خود از Windows OEM را در تابستان امسال افزایش دهد.

Microsoft Surface Laptop 6 for Business مجهز به دکمه Copilot

در مجموع درآمد حاصل از فروش دیوایس‌های سخت‌افزاری مایکروسافت در فصل اخیر 17 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است. طبق برآورد مؤسسه تحقیقاتی Gartner، عرضه PC در سه‌ماهه اخیر 0.9 درصد رشد داشته و به گفته ایمی هود، تقاضا برای خرید PC کمی بالاتر از حد انتظار بوده است. جالب است بدانید، مایکروسافت در فصلی که گذشت از PCهای Surface جدیدی پرده برداشت که دارای دکمه‌ای اختصاصی برای دسترسی سریع به بات مکالمه Copilot هستند. همچنین، انتظار می‌رود مایکروسافت با برگزاری رویدادی در 20 می (31 اردیبهشت) از مدل‌های جدید Surface – که به تراشه‌های جدید Snapdragon X Elite و Snapdragon X Plus مجهزند – رونمایی کند.

درآمد سرویس‌ها و محتوای Xbox در سه‌ماهه اخیر به رشد خیره‌کننده 62 درصدی دست یافت که البته 61 واحد درصد آن به مجموعه Activision مربوط می‌شود؛ یک شرکت گیمینگ معتبر (خالق بازی محبوب Call of Duty) که اکتبر سال گذشته به قیمت 75 میلیارد دلار توسط مایکروسافت خریداری شده است. به عبارت دقیق‌تر، بدون احتساب Activision، درآمد کسب‌وکار گیمینگ مایکروسافت در سه‌ماهه اخیر با افت مواجه می‌شد. ناگفته نماند، درآمد حاصل از جست‌وجو و تبلیغات خبری مایکروسافت (بدون در نظر گرفتن هزینه‌های خرید ترافیک) در فصل اخیر 12 درصد رشد داشته است.

در پایان گفتنی‌ست، مایکروسافت در سه‌ماهه منتهی به مارچ 2024، رقمی بالغ بر 8.4 میلیارد دلار را در قالب بازخرید سهام و سود سهام به سهام‌داران شرکت بازگردانده است.

منبع : Microsoft


ایسام