معرفی فناوری نمایشگر شفاف MLED شرکت BOE با 65 درصد درجه شفافیت

نمایش خبر

تاریخ : 1401/8/4
برچسب‌ها : صفحه نمایش Display
واحد خبر mobile.ir : نمایشگرهای LED شفاف یا LED Transparent displays از فناوری ساخت پیشرفته‌ای بهره می‌برد که در آن به‌رغم شفافیت بدنه، همچنان با تصویر نسبتا با کیفیتی به‌سبک یک نمایشگر عادی روبرو می‌شویم. شکل‌گیری این تصویر البته با چالش‌های متفاوتی در مقایسه با یک نمایشگر عادی روبروست جایی‌که کیفیت رنگ، کنتراست و به‌خصوص شدت نور در این‌گونه پنل‌ها تابع محدودیت‌های متفاوتی نسبت به صفحه‌نمایش‌های معمولی‌ست. شرکت چینی BOE یکی از بزرگ‌ترین سازندگان پنل‌های تصویری در دنیا در روز چهارشنبه 26 اکتبر 2022 (4 آبان 1401) از نمایشگر شفاف MLED جدیدی پرده برداشته که به‌گفته این شرکت استاندارد تازه‌ای را برای این رده تعریف می‌کند.

نکته کاملا جالب توجه در مورد این نمایشگر جدید به درصد شفافیت آن باز می‌گردد که بیش از 65 درصد اعلام شده است؛ این عدد به آن معناست که از کل نور ورودی از پشت نمایشگر، 65 درصد از آن‌ها از پنل عبور می‌کند و بدین‌ترتیب با صفحه‌ای بسیار شفاف‌تر از تجربه‌های قبلی در این زمینه روبرو می‌شویم. برای مقایسه بد نیست بدانیم که LG به‌عنوان یکی از پیشروترین شرکت‌ها در این حوزه همین یک ماه پیش از نمایشگری با شفافیت 45 درصدی رونمایی کرد و بدین‌ترتیب ارزش کار شرکت BOE با مقایسه این دو درصد شفافیت به‌خوبی مشخص می‌شود.

BOE برای مشخص شدن توانایی‌های این فناوری جدید یک نمایشگر نسبتا کوچک 16 اینچی را به‌نمایش گذاشته که در آن به یکی دیگر از چالش‌های این حوزه یعنی روشنایی و به‌تبع آن کنتراست پاسخ گفته شده است؛ حداکثر روشنایی این پنل رقم بسیار مناسب 1,000nits اعلام شده که با کنترل روشنایی در سطح پیکسل، می‌تواند کنتراستی برابر با 100,000:1 را ایجاد کند. این روشنایی و کنتراست بالا روی کاغذ به ایجاد تصاویر با کیفیتی منجر می‌شود.

مکانیزم اتصال پیکسل‌ها یا اصطلاحا وایرینگ این مجموعه یکی دیگر از پیچیدگی‌های این حوزه است که در ارتقاء کیفیت تصویر نقشی اساسی ایفا می‌کند. محوطه شیشه‌ای مابین پیکسل‌ها در این پنل از شفافیت 90 درصدی برخوردار است و نگفته پیداست که با بیش‌تر شدن فاصله مابین پیکسل‌ها درجه شفافیت پنل نیز افزایش پیدا می‌کند؛ با افزایش این فاصله و دور شدن پیکسل‌ها از هم اما طبیعتا از وضوح تصویر کاسته می‌شود. BOE ظاهرا بر این مشکل نیز فائق آمده و با ارتقاء وضوح پنل به رقم بسیار بالای 2.5K در نمایشگر 16 اینچی اشاره شده در بالا، ضمن حفظ شفافیت، کیفیت تصویر را نیز حفظ کرده است.

پنل شفاف BOE در حال حاضر در مرحله تست و راستی‌آزمایی شرکت TÜV Rheinland آلمان برای به‌دست آوردن گواهینامه راختی چشمی یا Eye Comfort Certification است که مواردی مثل درست عبور نور مضر آبی، انعکاس، کنتراست، پرش و چندین فاکتور دیگر را در بر می‌گیرد. شرکت BOE هنوز اطلاعاتی در مورد زمان ارائه اولین نمایشگر MLED خود به بازار ارائه نکرده است.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا