پتنت اپل برای صفحه‌نمایش انعطاف‌پذیر و نمایشگر شفاف با تکنولوژی واقعیت افزوده

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1395/4/5        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، صفحه‌نمایش انعطاف‌پذیر Flexible Display ، اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا USPTO ، واقعیت افزوده Augmented Reality ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO) در روز سه‌شنبه 14 ژوئن 2016 (25 خرداد 1395) امتیاز 2 پتنت، که درخواست آنها در سال‌های 2014 و 2015 از طرف اپل به USPTO ارائه شده بود، را به نام این شرکت به ثبت رساند. پتنت نخست با شماره 9,367,093 برای ابداع روش و سیستمی است که به موجب آن بتوان تصاویر را روی نمایشگر شفاف یک دیوایس الکترونیک نمایش داد. پتنت دیگر، که با شماره 9,367,095 به ثبت رسیده، امتیاز ساخت نوعی از دیوایس‌های الکترونیکی را به اپل می‌دهد که نمایشگر AMOLED آن خمیده و انعطاف‌پذیر است.

apple transparent ar device and device with wrap around display patent

پتنت اول روشی را توصیف می‌کند که در آن یک یا بیش از یک صفحه نمایشی حساس به لمس با یک زیرلایه شفاف یا پنجره دیوایس یکپارچه شده که در نتیجه آن کاربر می‌تواند تصاویری که به شکل دیجیتالی ایجاد شده‌اند را به نحوی مشاهده کند که گویی این تصاویر روی اجسام واقعی قرار گرفته‌اند. در برخی حالاتی که برای این اختراع متصور است تنها قسمتی از نمایشگر شفاف است، در ‌حالی‌که در دیگر حالات، وجود پنجره‌ای تماما شفاف نیز دور از انتظار نیست. مدارهای نمایشگر یا دور صفحه شفاف را احاطه کرده (که در این صورت با رنگی مات پوشانده شده و دیگر دیده نمی‌شوند) و یا در قسمت دیگری از شاسی دستگاه قرار گرفته‌اند.

apple transparent ar device and device with wrap around display patent

همانند دیگر سیستم‌های واقعیت افزوده، این اختراع نیز می‌تواند اطلاعات تکمیلی با ارزشی را در رابطه اجسامی که در محیط اطراف قرار دارند ارائه کند. به عنوان مثال با در دست داشتن این دیوایس در موزه، می‌توان اطلاعاتی درباره یک نقاشی و یا بخش‌های خاصی از یک نقاشی را روی صفحه شفاف دیوایس مشاهده کرد. گفتنی است اپل در نوامبر 2014 درخواست این پتنت را – که مخترع آن الکساندر پنس (Alexandar Pance) نام دارد -- به USPTO ارائه نموده بود.

پتنت دوم به دیوایسی مربوط می‌شود که سازه تمام شیشه‌ای آن از صفحه نمایشی انعطاف‌پذیر (از نوع AMOLED) برخوردار است. برای اینکه مقدار سطح این صفحه به حداکثر برسد، اپل یک شاسی شیشه‌ای یکدست را پیشنهاد کرده که یک صفحه نمایشگر انعطاف‌پذیر – قاعدتا به شکل پهن‌شده -- روی آن سوار می‌شود. اجزای عملیاتی این دیوایس، روی یک بُرد منطقی در طول محور مرکزی دستگاه قرار گرفته و از این رو دیده نخواهند شد.

apple transparent ar device and device with wrap around display patent

در بعضی حالت‌هایی که این اختراع ممکن است نمود پیدا کند، نمایشگر به شکل یک بند پیوسته دورتادور دستگاه پیچیده شده و در نتیجه امکان نمایش تصاویر، ویدیوها و دیگر عناصر گرافیکی رابط کاربری در هر نقطه‌ای از بدنه دستگاه فراهم شده است. در اینجا یک مسأله مهم مطرح می‌شود. باتوجه به اینکه در چنین حالتی، نمایشگر به دور تمامیِ دستگاه پیچیده می‌شود – و به بیان دیگر بیشتر سطح دستگاه را نمایشگر تشکیل می‌دهد – دستگاه بایستی تعیین کند که کاربر دقیقا به کجای صفحه نگاه می‌کند تا بتواند گرافیک‌های روی صفحه و اجزای رابط کاربری را به‌درستی نشان دهد. برای این منظور اپل قصد دارد در این اختراع از تکنولوژی "ردیابی چهره" (face tracking) کمک بگیرد تا واسط گرافیکی کاربر (GUI) و زاویه نگاه وی هماهنگ شود.

اپل درخواست این پتنت را در آوریل 2015 به USPTO ارائه کرده بود و مخترع این طرح اسکات ای. مایرز (Scott A. Myers) نام دارد. ناگفته نماند که اپل مدعی است با افزودن لایه‌های چندگانه از صفحات شفاف می‌توان افکت‌های سه‌بعدی نیز در هر دو دستگاه ایجاد نمود. 

منبع : USPTO