پتنت ال‌جی برای اسمارت‌فون شفاف خم‌شونده

نمایش خبر

تاریخ : 1398/1/28        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : مالکیت معنوی Intellectual Property ، حق اختراع Patent ، اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا USPTO ، ال جی LG

واحد خبر mobile.ir : سال جاری میلادی را می‌توان سال گوشی‌های خم‌شونده نامید؛ محصولاتی که پس از تلاش مستمر سازندگانی همچون سامسونگ، در نهایت به دنیای واقعی گام گذاشتند. پس از معرفی گلکسی فولد سامسونگ به عنوان نخستین اسمارت‌فون خم‌شونده جهان و Mate X محصول هواوی، ظاهرا نوبت به محصولی از ال‌جی رسیده است که به عنوان سومین گوشی انعطاف‌پذیر در بازار ارائه شود. البته نمایشگر این گوشیِ احتمالی، علاوه بر قابلیت خم‌شوندگی، شفاف نیز خواهد بود. اداره ثبت اختراعات و نشان‌های تجاری آمریکا (USPTO) در روز سه‌شنبه 9 آوریل سال جاری میلادی (20 فروردین 1398) پتنتی را از این کمپانی با عنوان «پایانه موبایلی» در وب‌سایت خود منتشر کرده است.

LG Transparent Foldable Phone Patent

در این مجوز ثبت اختراع دستگاهی توصیف شده است که دارای دو نمایشگر شفاف و لولایی در میانه است و می‌تواند همچون کتاب خم شود؛ در حالی که در هنگام گشوده شدن، به یک تبلت و در هنگام بسته شدن به گوشی تبدیل می‌گردد. از آنجا که صفحه‌نمایش این دستگاه شفاف است، با هر دو طرف آن می‌توان کار کرد. این دو نمایشگر در وضعیت گشوده در کنار یکدیگر می‌توانند به عنوان صفحه‌نمایشی بزرگ مورد استفاده قرار گیرند و یک محتوا را نشان دهند یا به طور جداگانه، برای اجرای اپ‌های مختلف به کار روند. البته نباید از یاد برد که این پتنت نزدیک به 4 سال پیش و در دسامبر 2015 به ثبت رسیده است و از آن زمان تاکنون، به طور طبیعی طرح‌های جدیدتر و نوآورانه‌تری هم مطرح شده‌اند.

LG Transparent Foldable Phone Patent

بر اساس ایده ال‌جی در این پتنت، نیمی از دستگاه طراحی‌شده شفاف است و کنترلری برای تنظیم شفافیت صفحه بر اساس زاویه میان دو نمایشگر در نظر گرفته شده است. اگر اسمارت‌فون به طور کامل گشوده شود، شفافیت آن به حداقل می‌رسد و در صورتی که کمی خم‌ شود، شفافیت افزایش می‌یابد و می‌توان پشت دستگاه را نیز مشاهده کرد. در واقع اگر شفافیت نمایشگر بیشتر از 20 درصد باشد، حسگر لمسی پشت دستگاه فعال می‌شود و به این ترتیب نه تنها مشاهده بخش پشتی، بلکه کار کردن با آن هم برای کاربر امکان‌پذیر خواهد شد. نیمه دوم این دستگاه نیز از بخش‌های شفاف و غیر شفاف تشکیل شده که باتری دستگاه در بخش غیر شفاف قرار می‌گیرد.

LG Transparent Foldable Phone Patent

همانند اکثر پتنت‌ها، در این مجوز ثبت اختراع نیز توضیحی در زمینه چرایی طراحی چنین دستگاهی عنوان نشده و فقط در مورد نحوه طراحی و ساخت آن مطالبی ذکر شده است. با وجود این، ال‌جی در مورد همه اجزای این گوشی به طور دقیق برنامه‌ریزی کرده است. به طور مثال، سیستم دوربین اسمارت‌فون توصیف‌شده در این پتنت دارای یک لنز در جلو و چند لنز در بخش پشتی است و حسگری لیزری در کنار آن قرار دارد که با استفاده از آن می‌توان اشیاء را به صورت سه‌بعدی مشاهده کرد. این حسگر احتمالا برای تشخیص عمق نیز به کار گرفته خواهد شد. همچنین در خصوص رابط کاربری و مواد مورد استفاده در ساخت نیز جزئیاتی ذکر شده است.

اگر چه ال‌جی در کنگره جهانی موبایل 2019 اعلام کرد که به زمان زیادی برای ارائه اسمارت‌فون خم‌شونده نیاز دارد، اما همراه با رونمایی از V50 ThinQ 5G، صفحه‌نمایش ثانویه‌ای را به عنوان اکسسوری معرفی کرده است که می‌توان از آن برای استفاده همزمان دو اپلیکیشن استفاده کرد.

LG V50 ThinQ Dual Screen

LG V50 ThinQ 5G همراه با قاب صفحه‌نمایش دوم

با آن که تولید گوشی‌های خم‌شونده پس از سال‌ها تحقیق و بررسی شرکت‌های مختلف عملی شده است، اما پرسش‌های زیادی در خصوص کاربردپذیری آنها وجود دارد. از میان این پرسش‌ها، چند مورد اهمیت بیشتری دارد؛ اینکه بهترین شیوه خم شدن در این محصولات چیست؟ خم شدن به بیرون صورت ‌گیرد یا به سمت داخل یا هر دو سو؟ عملکرد اپلیکیشن‌های مورد استفاده در این محصولات باید چگونه باشد؟ و چقدر طول می‌کشد که روی پنل نمایشگر گوشی خم‌شونده در محل خم شدن، شکستگی یا خراش ایجاد شود؟ به علاوه، مسأله طراحی لولا در این محصولات اهمیت زیادی دارد و در واقع پیچیده‌ترین بخش محسوب می‌شود. شرکت‌هایی مانند تی‌سی‌ال و هواوی درباره فناوری لولایی که قصد دارند در گوشی‌های خم‌شونده خود مورد استفاده قرار دهند، اطلاعاتی را منتشر نکرده‌اند. ال‌جی نیز در این پتنت در خصوص لولا توضیحات چندانی نداده است، اما آن چه مسلم است این است که عملکرد لولا هنگام باز و بسته شدن دستگاه می‌تواند وجه تمایز محصولات شرکت‌های مختلف باشد.

در حال حاضر سامسونگ و هواوی تنها شرکت‌های بزرگی هستند که نخستین گوشی‌های خم‌شونده خود را معرفی کرده‌اند و البته هیچ یک نتوانسته‌اند به قیمتی پایین‌تر از 2 هزار دلار برای این گوشی دست یابند. شاید ال‌جی می‌توانست از تجربه این دو کمپانی بهره گیرد و محصولی با قیمتی کمتر از 2 هزار دلار عرضه کند و در این فضای رقابتی سهم خود را افزایش دهد. اما به نظر می‌رسد با توجه به هزینه‌های بالای تولید در کمپانی ال‌جی، در حال حاضر ورود به این حوزه در دستور کار قرار نداشته باشد.

Huawei Mate X

Huawei Mate X

البته ال‌جی با احتمال زیاد فناوری‌های مورد نیاز برای ساخت گوشی شفاف خم‌شونده را در اختیار دارد. بخش LG Display که شرکت مستقلی به شمار می‌رود، رابطه کاری زیادی با ال‌جی الکترونیکس دارد و چندی پیش محصولاتی همچون نمایشگرهای OLED رول‌شدنی و همچنین پنل‌های شفاف را به نمایش گذاشته است.

با توجه به این که بخش ارتباطات موبایلی ال‌جی مدت‌هاست سودآوری نداشته است، این سوال مطرح می‌شود که چرا این بخش همچنان با قدرت به فعالیت خود ادامه می‌دهد؟ شاید یکی از دلایل این امر آن باشد که هر اسمارت‌فون جدید ال‌جی‌ به عنوان ویترینی برای نمایش فناوری‌های کل شرکت عمل می‌کند و از این طریق امکان درآمدزایی در دیگر بخش‌های این کمپانی کره‌ای فراهم می‌گردد.

شاید در نگاه نخست به‌کارگیری نمایشگر شفاف توسط ال‌جی عجیب به نظر برسد، اما به باور کارشناسان یکی از مهم‌ترین مزایای پنل شفاف، استفاده از آن در فناوری‌های واقعیت افزوده است. با استفاده از پنل شفاف می‌توان داده‌های واقعی را هنگام مشاهده جهان اطراف روی آن قرار داد؛ به این معنا که از لحاظ نظری، می‌توان بدون تأخیر، تصویر دنیای واقعی را از خلال صفحه نمایشگر مشاهده نمود و همزمان داده‌های مورد نظر را به آن «افزود».

با آن که پتنت‌های ثبت‌شده کمتر به مرحله تولید می‌رسند، اما می‌توانند تفکرات مختلف و زوایای دید متفاوت طراحان را نشان دهند. به این ترتیب، بررسی و مشاهده این ایده‌ها توسط دیگر افراد، موجب بلوغ مسئله مورد نظر و طراحی محصولات بهتر می‌گردد. کارشناسان عقیده دارند که طرح جدید ال‌جی گامی بلند در مسیر این فناوری به شمار می‌رود. هرچند چنین طرحی برای گوشی شفاف دوطرفه، برای نخستین بار به ثبت نرسیده و سونی هم اواخر سال 2018 مجوز ثبت اختراعی را برای گوشی هوشمند شفاف دوطرفه دریافت کرده است. 

منبع : USPTO


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا