پتنت سامسونگ برای نمایشگر ثانویه شفاف

نمایش خبر

تاریخ : 1397/11/9        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، سازمان جهانی مالکیت معنوی WIPO ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : کمتر از یک ماه به رونمایی از مجموعه گلکسی اس10 در روز 20 فوریه باقی مانده است. خبرها از آن حکایت دارد که این سه اسمارت‌فون‌ رده بالا، همانند گلکسی A8s از طراحی Infinity-O برای افزایش حداکثری اندازه صفحه‌نمایش و به حداقل رساندن حاشیه‌های اطراف آن بهره می‌برند. حال پرسش اغلب کارشناسان این است که آیا در محصولات آینده سامسونگ همچنان شاهد حفره پانچ‌شده‌ای در بالای صفحه‌نمایش برای جای دادن دوربین سلفی خواهیم بود، یا این شرکت کره‌ای دست به ابتکار تازه‌ای در این زمینه زده است. شاید بتوان پاسخ این پرسش را در پتنت جدیدی از سامسونگ جست‌وجو کرد که سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) در روز 16 ژانویه (26 دی) منتشر کرده است.

Samsung Second Display for Punch Hole Area Patent

بر اساس جزئیاتی که از این پتنت در اختیار عموم قرار گرفته، ظاهرا سامسونگ به جای تعبیه حفره‌ پانچ‌شده‌ای در بالای صفحه‌نمایش برای دوربین سلفی، به دنبال ساخت و به‌کارگیری یک نمایشگر ثانویه شفاف است. این پتنت با عنوان «دستگاهی الکترونیکی مجهز به صفحه‌نمایش»، حدود دو سال پیش و در ماه مارس 2017 به ثبت رسیده و در آن، گوشی هوشمندی با نمایشگر تمام‌صفحه توصیف شده که در آن چندین حفره برای حسگرهای نوری و دوربین سلفی در نظر گرفته شده است.

این اسمارت‌فون دارای دو صفحه‌نمایش است که نمایشگر اصلی تمام‌صفحه آن با فناوری OLED یا AMOLED ساخته شده است. صفحه‌نمایش دوم، کوچک و شفاف است که دوربین سلفی و حسگرهای درون نمایشگر را در بر می‌گیرد.

Samsung Second Display for Punch Hole Area Patent

یکی از اهداف اصلی به‌کارگیری صفحه‌نمایش ثانویه آن است که حفره دوربین سلفی روی صفحه‌نمایش بدون استفاده نباشد. به این منظور، روش‌های خلاقانه‌ای در نظر گرفته شده است. به طور مثال، هنگام استفاده از حسگر بیومتریک گوشی (مانند سنسور اثر انگشت درون صفحه‌نمایش) آیکون ضربان قلب و در زمان استفاده از اپلیکیشن دوربین، آیکون لنز دوربین نمایش داده شود. گفتنی است که این آیکون‌ها می‌تواند به صورت متحرک نشان داده شوند.

زیر نمایشگر شفاف، سنسورهای اپتیکال قرار دارند که با کمک نور کار می‌کنند. تصاویر منتشرشده از این پتنت، حسگر مجاورت، حسگر نوری و دوربین سلفی را در کنار یکدیگر و در سمت راست بالای دستگاه نشان می‌دهد. به علاوه، همان طور که اشاره شد، حسگر اثر انگشت این گوشی هوشمند، درون صفحه‌نمایش تعبیه شده است.

هر یک از دو صفحه‌نمایش این اسمارت‌فون می‌توانند به طور مستقل از یکدیگر فعال شوند. رزولوشن نمایشگر دوم از نمایشگر اصلی پایین‌تر است و چندین حفره برای تعبیه سنسورهای مختلف در آن در نظر گرفته شده است. به علاوه، در قالب این طرح، یک حفره برای جای دادن دو حسگر نیز قابل استفاده خواهد بود.

نکته دیگر آن است که درجه شفافیت صفحه‌نمایش بسته به محتوای نمایش‌داده‌شده می‌تواند متغیر باشد. این صفحه‌نمایش شفاف همچنین قادر به نمایش رنگ نیز خواهد بود و تغییر رنگ لبه نمایشگر در اطراف حفره دوربین، فعال یا غیر فعال بودن دوربین را نشان خواهد داد؛ به این ترتیب که هنگام راه‌اندازی اپلیکیشن دوربین، حلقه‌ای قرمز و پس از آن که قابل استفاده شد، حلقه‌ای سبز رنگ پیرامون آن ظاهر می‌شود. آیکون شاتر دوربین متحرک نیز می‌تواند برای نشان دادن این که دوربین چه زمانی قابل استفاده است، باز یا بسته شود یا در زمان‌هایی که دوربین به کمک تایمر خودکار عکس می‌گیرد، چشمک بزند.

Samsung Second Display for Punch Hole Area Patent

در تصاویر منتشرشده از این پتنت دو نمونه گوشی دیده می‌شود که یکی مجهز به صفحه‌نمایش تخت و دیگری از لبه‌هایی بهره می‌برد که به سمت کناره‌ها خمیده است. بر همین اساس، به نظر می‌رسد محل قرارگیری و اندازه حسگرها در این دو مدل متفاوت است. کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که گلکسی S10 Lite مجهز به صفحه‌نمایش تخت باشد، در حالی که نمایشگر دیگر اعضای خانواده گلکسی S10، کناره‌های دایره‌ای شکل خواهند داشت.

در این پتنت پس از توصیف شکل ظاهری و موارد استفاده صفحه‌نمایش ثانویه، نحوه عملکرد این نمایشگر برای اصلاح تصویر ذکر شده است. به این منظور از «دستگاهی برای تبدیل مسیر نور» استفاده شده که به عنوان لایه اضافی نمایشگر در قالب شبکه‌ای یکپارچه شده است. نور منتشرشده از نمایشگر اصلی در اطراف حفره دوربین می‌تواند روی صفحه‌نمایش دوم متراکم شود.

در مرحله بعد اسمارت‌فون استفاده از اپلیکیشن‌ها و ارتباط آن‌ها را با دوربین یا حسگر بیومتریک مورد بررسی قرار می‌دهد. اگر برنامه کاربردی با حسگر مرتبط نباشد، صفحه‌نمایش دوم با همان تصویر نمایشگر اصلی پر می‌شود و در غیر این صورت، آیکون‌ ضربان قلب یا لنز به نمایش گذاشته خواهد شد.

در پتنت تازه سامسونگ تصریح شده است که دایره‌ای بودن حفره پانچ‌شده ضروری نیست و این امکان وجود دارد که حفره در شکل‌های دیگری مانند بیضی هم طراحی شود. از این رو، کارشناسان احتمال داده‌اند که گلکسی S10 Plus به حفره‌ای بیضی شکل و دو دوربین سلفی درون آن مجهز باشد. از سوی دیگر، با توجه به تصاویر منتسب به گلکسی S10 به نظر می‌رسد که در این اسمارت‌فون، تنها یک حفره برای دوربین سلفی طراحی شده و اسپیکر تماس و دیگر حسگرها درون صفحه‌نمایش قرار نگرفته‌اند. با وجود این، انتظار می‌رود که سامسونگ در آینده اسمارت‌فون‌های بیشتری را با تکیه بر پنل‌های نمایشگر Infinity-O به بازار عرضه نماید و به همین جهت، فناوری توصیف‌شده در این پتنت احتمالا در آنها قابل استفاده خواهد بود.

Samsung Second Display for Punch Hole Area Patent

از آنجا که این پتنت دو سال پیش به ثبت رسیده است، سامسونگ زمان زیادی برای اجرایی کردن ایده خود در اختیار داشته است و پرچمداران مجموعه گلکسی فرصت مناسبی برای پیاده‌سازی کامل این پتنت به شمار می‌روند. این مجموعه از اسمارت‌فون‌ها ظاهرا سه محصول متفاوت یعنی S10 Lite یا S10E با صفحه‌نمایش 5.8 اینچی (به عنوان ارزان‌ترین مدل)، گلکسی S10 با صفحه‌نمایش 6.1 اینچی و S10 Plus با نمایشگر 6.4 اینچی را در بر می‌گیرد. به علاوه، نمونه‌ای مجهز به فناوری 5G از این اسمارت‌فون نیز در ماه‌های پیشِ رو ارائه خواهد شد و به نظر می‌رسد از نظر اندازه و تکنولوژی‌های به‌کاررفته از S10 Plus پیشرفته‌تر خواهد بود.

آنچه مسلم است، سامسونگ بخشی از طرح ارائه‌شده در این پتنت را در گلکسی A8s به مرحله اجرا درآورده است. هر چند این گوشی از نمایشگر ثانویه بهره نمی‌برد، اما دارای حفره‌ای پانچ‌شده برای دوربین سلفی در سمت چپ بالای نمایشگر است که می‌تواند آیکون‌های متحرک را نیز نمایش دهد. این گوشی هوشمند حدود یک ماه و نیم پیش معرفی و تاکنون تنها در بازار چین عرضه شده است.

پیاده‌سازی این پتنت نیز به مانند تمام طرح‌های به‌ثبت‌رسیده شرکت‌ها قطعی نیست. با این حال می‌توان امیدوار بود که سامسونگ با توسعه این ایده، کاربردهای بیشتری را همچون بهینه‌سازی فضای نمایشگر با شیوه‌های جدید و منحصربه‌فرد به آن بیفزاید.  

منبع : WIPO


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا