گزارش‌ها از تقلای کوالکام گوگل و مایکروسافت برای جلوگیری از نهایی شدن خرید Arm از سوی انویدیا خبر می‌دهند

نمایش خبر

تاریخ : 1399/11/25        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : کوالکام Qualcomm ، آرم ARM ، انویدیا Nvidia ، مایکروسافت Microsoft ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : در اواسط سپتامبر سال 2020 بعد از چندین ماه انتشار خبرهای تأیید نشده پیرامون معامله SoftBank و انویدیا برای خرید مجموعه Arm، بالاخره این خبر جنبه رسمی به خود گرفت و انویدیا، مجموعه Arm را با قیمت رکوردشکن 40 میلیارد دلار خریداری کرد. این خرید البته هنوز نهایی نبوده و طبیعتا به تأیید رگولاتوری‌ها در کشورها و مناطق مختلف نیاز دارد. در همین راستا بر پایه گزارش‌هایی از CNBC و بلومبرگ شرکت‌هایی مثل مایکروسافت، گوگل و به‌خصوص کوالکام با ابراز نگرانی در مورد سیاست انویدیا در قبال صدور مجوز Arm به شرکت‌های سازنده پردازنده، در پی تغییر نظر برخی رگولاتوری‌ها در آمریکا، بریتانیا، اتحادیه اروپا و چین برآمده‌اند.

به‌عنوان پیش‌زمینه‌ای کوتاه در زمینه نقش پردازنده‌های Arm در گوشی‌های امروزی باید به این نکته اشاره کرد که قلب تپنده تقریبا تمامی دیوایس‌های همراه از گوشی‌های موبایل و تبلت‌ها گرفته تا ساعت‌های هوشمند امروزی را پردازنده‌‌هایی تشکیل می‌دهند که شرکت Arm به‌صورت مستقیم یا غیر مستقیم در تولید آن‌ها نقش ایفا کرده است. Arm البته خود به‌صورت فیزیکی دست به ساخت پردازنده نمی‌زند و تنها طراحی این پردازنده‌ها (که از معماری ویژه‌ای بهره می‌برند) را بر عهده دارد. این مجموعه برای نمونه در اواخر می سال 2020 از پردازنده‌ Cortex-A78 و پردازنده کاستوم جدید Cortex-X1 پرده‌برداری که هر دو در پیشرفته‌ترین چیپ‌ست‌های پردازشی حال حاضر بازار یعنی Snapdragon 888 شرکت کوالکام و Exynos 2100 سامسونگ و در ساختار پرچمدارانی مثل Xiaomi Mi 11 و سه‌گانه Galaxy S21 سامسونگ حضور دارند.

Arm تا به امروز برای سازندگان بیشماری در سرتاسر دنیا مجوز استفاده از پردازنده‌های خود را صادر کرده و بدین‌ترتیب ساخت چیپ‌ست‌های جدیدی بر این مبنا برای سازندگانی همچون کوالکام، سامسونگ، مدیاتک، هواوی و اپل امکان‌پذیر شده است. در این شرایط اعلام خرید مجموعه Arm از سوی انویدیا زنگ خطر بلندی را برای کمپانی‌هایی نظیر مایکروسافت، گوگل و کوالکام در رابطه با آینده این سیستم صدور مجوز به صدا درآورده است. انویدیا اما با رد نگرانی‌های ابراز شده در این زمینه از تغییر نیافتن مدل همکاری Arm در آینده سخن می‌گوید. جنسن هوانگ (Jensen Huang) مدیرعامل انویدیا در یادداشتی در این رابطه در فایننشال تایمز ضمن اشاره به تصمیم بی چون و چرای مجموعه تحت امر خود برای حفظ مدل کسب و کار آزاد Arm می افزاید: «هیچ قصدی برای ایجاد محدودیت یا رد ارائه تولیدات Arm برای هیچ‌‌یک از مشتریان نداریم.»

در سوی مقابل اما رقبای Nvidia این‌گونه استدلال می‌کند که حفظ حالت خنثی Arm و استفاده نکردن از فناوری آن به‌نفع انویدیا (مخصوصا زمانی که 40 میلیارد دلار برای خرید آن هزینه شده) چیزی نیست که این شرکت مشتاق انجام آن باشد. CNBC به نقل از منابع آگاه از تماس کوالکام با رگولاتوری‌های مختلف از جمله FTC در آمریکا، سازمان رقابت و بازارها (Competition and Markets Authority) در بریتانیا، اداره تنظیم مقررات بازار (State Administration for Market Regulation) در چین و کمیسیون اروپا برای اعلام نگرانی خود نسبت به خرید Arm از سوی انویدیا خبر داده است. Arm‌ تا قبل از اعلام خرید آن از سوی انویدیا در تملک غول ژاپنی SoftBank قرار داشت و حالا به گفته CNBC به نقل از دو منبع آگاه ناشناس، در تحقیقات فاز دوم FTC،‌ جدا از انویدیا، از سافت‌بنک نیز تقاضای اطلاعات بیشتری در مورد این خرید شده است.

این منابع همچنین از روند طولانی رسیدگی به این اطلاعات با توجه به حجم بالای داده‌های درخواستی خبر داده‌اند که ممکن است تا ماه‌ها به‌طول بینجامد. FTC در فاز دوم تحقیقات خود علاوه بر شرکت‌های دو طرف معامله از کمپانی‌های دیگری نیز درخواست اطلاعاتی را خواهد کرد که کمیسیون فدرال تجارت آمریکا را در گرفتن تصمیم نهایی یاری می‌کنند. CNBC به نقل از منابع ناشناس خود از تماس کوالکام با رگولاتوری‌ها خبر داد چرا که از نگاه این شرکت،‌ مجموعه‌های تنظیم مقررات نقش برجسته‌ای در تأیید یا رد معامله انویدیا با Arm‌ ایفا می‌کنند. کوالکام به گفته منابع این خبر با نمایندگانی از رگولاتوری‌های تماس بر قرار گرفته که بر مسائل مرتبط با قوانین ادغام و ضد انحصار متمرکزند. کمیسیون اروپا به‌عنوان بازوی اجرایی اتحادیه اروپا و سازمان CMA بریتانیا از اظهارنظر در این رابطه خودداری کردند و FTC و رگولاتوری SAMR چین همراه با خود کوالکام نیز روند نسبتا مشابهی را در این زمینه پی گرفته‌اند.

با وجود اطلاعات اندک ارائه شده در این زمینه، نگفته پیداست که بررسی صحت معامله‌ای به این بزرگی و شنیدن و در نظر گرفتن نظرات مخالف آن (که احتمالا محدود به گوگل، مایکروسافت و کوالکام نخواهد بود) به تحقیقات جامعی نیاز دارد که یکی از منابع ناشناس CNBC، آن را «بسیار کامل، بسیار دردناک و کاملا طولانی» توصیف کرده است.

منبع : CNBC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا