معرفی هسته پردازشی جدید Cortex-A78 همراه با Cortex-X1 قدرتمندترین پردازنده ARM

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1399/3/7        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : آرم ARM ، واحد پردازش گرافیکی GPU
واحد خبر mobile.ir : شرکت ARM در روز سه‌شنبه 26 می 2020 (6 خرداد 1399) از نسل جدید تولیدات مبتنی بر مالکیت معنوی خود رونمایی کرد؛ در صدر این لیست به پردازنده Cortex-A78 این شرکت بر می‌خوریم که در آینده نزدیک جایگزین هسته‌های A77 فعلی حاضر در پیشرفته‌ترین چیپ‌ست‌های موبایلی ساخت شرکت‌های مختلف خواهد شد. ARM جدا از این مورد، برای اولین بار از هسته‌ای به نام Cortex-X1 نیز در این میان رونمایی کرده که حاصل برنامه موسوم به CXC این شرکت در همکاری با شرکای آن در ساخت یک پردازنده کاستومایز شده است. گرافیک‌های Mali-G78 و Mali-G68 همراه با واحد پردازش عصبی Ethos N78 دیگر موارد معرفی شده‌ در این نوبت را تشکیل می‌دهند.

هسته‌های جدید: Cortex-A78 و Cortex-X1

پردازنده جدید A78 که شرکت ARM‌ از آن به عنوان کم‌مصرف‌ترین و پیشرفته‌ترین پردازنده‌های سری Cortex-A یاد می‌کند طبق معمول در مقایسه با نسل پیشین خود تغییرات مطلوبی را در زمینه پرفورمنس و مصرف انرژی ارائه می‌دهد؛ طبق آمار ARM، کارایی A78 در یک وضعیت مشترک از لحاظ مصرف انرژی تا 20 درصد بیشتر از A77 پیشین است و با ارائه یک پرفورمنس مشترک، انرژی مصرفی حاصل از A78 تا 50 درصد کمتر از نسل قبلی این خانواده خواهد بود. کلاک نهایی هسته A78 هنوز مشخص نشده اما در این مقایسه فرکانس 3 گیگاهرتزی A78‌ در مقابل 2.6 گیگاهرتز A77 قرار داده شده است.

A78 در زمینه ابعاد نیز شرایط بهینه‌تری را نسبت به گذشته ارائه می‌دهد جایی‌که پروسسور 8 هسته‌ای ساخته شده با 4 هسته A78 و 4 هسته A55 تا 15 درصد فضای کمتری را نسبت به چینش مشابه با هسته‌های A77 ارائه می‌کند. کوچک‌تر شدن هسته‌های سطح بالا، فضای بیشتری را در اختیار دیگر واحد‌های حیاتی چیپ‌ست همچون گرافیک و واحدهای هوش مصنوعی قرار می‌دهد و از این لحاظ نیز شرایط مناسب‌تری را ایجاد می‌کند. از سوی دیگر اشاره مجدد به هسته‌های A55 در این میان نشان از ادامه حضور این هسته‌های رده پایین در تولیدات سال آینده خواهد بود و به احتمال قریب به یقین شاهد معرفی هسته‌های رده پایین جدیدی حداقل در سال جاری میلادی نخواهیم بود.

شرکت ARM در این نوبت همانطور که اشاره شد از یک خط تولید پردازنده کاملا جدید و کاستوم به نام Cortex X رونمایی کرده که شرایط ایده‌آلی را برای شرکای علاقه‌مند به ایجاد بهینه‌سازی‌های گسترده روی هسته‌های ARM فراهم می‌کند و شاید بیش از همه برای شرکت کوالکام با سابقه طولانی در این امر، جالب توجه باشد. اولین محصول در این نسل جدید Cortex-X1 نام دارد که به گفته ARM تا 30 درصد کارایی بالاتری را نسبت به A77 فراهم کرده و احتمالا در ترکیب با هسته‌های A78 در یک معماری ناهمگون big.LITTLE قدرتی فراتر از حد معمول ارائه خواهد کرد.

گرافیک‌های جدید: Mali-G78 و Mali-G68

نسل جدید گرافیک Mali-G78 شرکت ARM با وجود آن‌که هنوز از معماری پیشین Valhall بهره می‌برد (و حداقل تا به این لحظه نشانی از معماری Borr حاضر در شایعات مربوط به چیپ‌ست آینده شرکت گوگل در آن نیست) اما از میزان بهبود صورت گرفته در آن به‌عنوان یک گرافیک نسل جدید می‌توان رضایت داشت؛ میزان کارایی و پرفورمنس این گرافیک در یک شرایط مشخص و ویژه با پشتیبانی از حداکثر 24 هسته، طبق ادعای ARM تا 25 درصد نسبت به G77‌ بهبود یافته و کارایی واقعی و اصطلاحا Real-life آن در بازی نیز با افزایش 17 درصدی روبرو شده است. از دیگر تغییرات مثبت صورت پذیرفته در این میان باید به 15 درصد سرعت بیشتر در فرایندهای یادگیری ماشینی مبتنی بر GPU و کاهش مصرف انرژی در قیاس با G77 اشاره کرد.

ARM به‌جز G78 از یک گرافیک رده پایین‌تر به نام Mali-G68‌ نیز رونمایی کرده که ظاهرا از تمامی نکات مثبت اشاره شده در مورد G78 در بهبود کارایی بهره می‌برد و در زمینه مصرف انرژی نیز 30 درصد کاهش را نشان می‌دهد. این گرافیک البته حداکثر با 6 هسته ارائه شده که با وجود کاهش پرفورمنس نسبت به G78، فضای کمتری را روی چیپ‌ست اشغال می‌کند. G68 ظاهرا برای چیپ‌ست‌های رده میانی کاربرد خواهد داشت.

واحد پردازنده عصبی جدید: Ethos-N78

در نهایت آخرین جزء معرفی شده از سوی ARM، واحد جدید پردازش عصبی جدید Ethos-N78 است که کارایی نهایی آن در تسک‌های مرتبط با یادگیری ماشینی به گفته شرکت سازنده تا 2 برابر بیشتر از نسل قبلی این سری یعنی N77 خواهد بود. N78 از بیش از 90 پیکربندی مختلف برای انجام کارهای گوناگون بهره می‌برد که این به آن معناست که در صورتی که شرکتی قصد تمرکز روی یک قابلیت مشخص در زمینه یادگیری ماشینی را داشته باشد امکان انتخاب نسخه بهینه‌شده‌ای متناسب با این کاربری را خواهد داشت.

منبع : ARM