مذاکره رو در روی مدیران عامل اپل و سامسونگ بر سر مسائل حق اختراع

نمایش خبر

تاریخ : 1391/3/1
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : امروز رؤسای اپل و سامسونگ همراه با تیم هایی از این دو کمپانی در سان فرانسیسکو با یکدیگر به مذاکره می پردازند. این جلسه توسط دادگاه برای حل و فصل اختلافات میان اپل و سامسونگ بر سر مسائل مرتبط با مالکیت معنوی و حق اختراعات تشکیل شده و دادگاه امیدوار است با میانجیگری بتواند طرفین را به سازش هدایت نماید.

با توجه به آنکه معمولاً تیم های مذاکره کننده ای که صرفاً از وکلای حقوقی کمپانی ها تشکیل شده اند به سختی با یکدیگر سازش می کنند، دادگاه با دعوت از مدیران عامل اپل و سامسونگ در نظر دارد تا شانس سازش میان این کمپانی ها را افزایش دهد. این سازش می تواند لایسنس متقابل حق اختراعات دو کمپانی بوده و یا تفاهم برای پرداخت حق لایسنس برای استفاده از حق اختراعات یک کمپانی در محصولات کمپانی دیگر باشد.

Tim Cook -- مدیر عامل اپل -- همراه با Bruce Sewell -- از مشاوران ارشد این کمپانی -- در رأس تیم مذاکره کننده اپل قرار دارند. Choi Gee-Sung -- مدیر عامل سامسونگ -- در کنار Kim Hyun-Chong -- مدیر ارشد حقوقی این کمپانی که در گذشته وزیر تجارت کره جنوبی و سفیر این کشور در سازمان ملل متحد بوده -- نیز رهبری تیم سامسونگ را بر عهده دارند.

Tim Cook and Choi Gee Sung

تصویر بالا: Tim Cook -- مدیر عامل اپل (راست) -- و Choi Gee-Sung -- مدیر عامل سامسونگ (چپ)

اپل پیش از این سامسونگ و برخی کمپانی های دیگر -- نظیر اچ تی سی -- را به کپی برداری از محصولات خود و عدم رعایت حق اختراعات این کمپانی متهم نموده و شکایت های گسترده ای را در کشورهای گوناگون علیه این کمپانی ها تنظیم و به مراجع قانونی ارائه داده است تا بتواند موانعی قانونی بر سر راه رقبای خود ایجاد نماید. به عنوان مثال در پی شکایت اپل از سامسونگ دادگاهی در آلمان بصورت موقت فروش تبلت Galaxy Tab 10.1 را در اروپا ممنوع اعلام نمود () که البته این حکم تنها بصورت موقت در آلمان به اجرا درآمد و سامسونگ توانست با ایجاد تغییراتی در این تبلت و عرضه تبلت Galaxy Tab 10.1N حکم مربوطه را دور زده و به عرضه تبلت 10.1 اینچی خود در آلمان ادامه دهد ().

Bruce Sewell and Kim Hyun Chong

تصویر بالا: Bruce Sewell -- از مشاوران ارشد اپل (راست) -- و Kim Hyun-Chong -- مدیر ارشد حقوقی سامسونگ (چپ)

کمپانی های طرف دعوی اپل -- نظیر سامسونگ و اچ تی سی -- علاوه بر دفاع مستقیم از خود همواره سعی کرده اند تا با حملاتی متقابل اپل را به نقض حق اختراعات خود متهم نمایند.

البته به نظر بسیاری از کارشناسان اپل از نیروی بیشتری در این مبارزه برخوردار است، اما این کمپانی تاکنون نتوانسته به پیروزی قانونی بزرگی در مقابل سامسونگ دست یابد. سامسونگ نیز برگ های برنده دیگری در دست دارد و اگر بتواند نزاع قانونی را به حق اختراعات مرتبط با نسل چهارم فناوری وایرلس (4G) سوق دهد می تواند تا حدی به تعادل نیروی خود با اپل امیدوار باشد. از سوی دیگر اپل سال گذشته با عضویت در کنسرسیومی توانست به صورت اشتراکی 6,000 حق اختراع کمپانی ورشکسته نورتل را به مبلغ 4.5 میلیارد دلار خریداری نماید () و خود را برای نزاعی تمام عیار در میدان 4G آماده کرده است.

هرچند هنوز امید سارش میان اپل و سامسونگ وجود دارد و این را نیز باید مد نظر داشت که سامسونگ از بزرگترین تأمین کنندگان و سازندگان قطعات مورد استفاده در محصولات اپل است، اما اکثر کارشناسان بر این باورند که اختلاف و رقابت میان این دو کمپانی بزرگتر از آن است که در جلسه پیش رو تفاهمی اساسی صورت گیرد.



ایسام