اپل در ایجاد مانع قانونی بر سر عرضه تبلت تغییر یافته سامسونگ در آلمان با شکست مواجه شد

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1390/11/21
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، Samsung Galaxy Tab 10.1 P7510 ، Samsung P7500 Galaxy Tab 10.1 3G ، Samsung P7100 Galaxy Tab 10.1 ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : نزدیک به 6 ماه پیش در پی شکایت اپل از سامسونگ با ادعای کپی برداری سامسونگ از محصولات اپل، دادگاهی در آلمان بصورت موقت فروش تبلت Galaxy Tab 10.1 را در اروپا ممنوع اعلام نمود () که البته این حکم تنها بصورت موقت در آلمان به اجرا درآمد. سامسونگ در پاسخ، با تغییر دادن قاب این تبلت و محل قرارگیری بلندگوها تبلتی با نام Galaxy Tab 10.1N را معرفی نمود تا بتواند به دادگاه بقبولاند که طراحی ظاهری تبلت این شرکت به اندازه کافی با طراحی ظاهری تبلت های اپل متفاوت است.

اپل نیز در پاسخ دادخواستی را علیه سامسونگ در ارتباط با منع فروش تبلت Galaxy Tab 10.1N تنظیم و به دادگاه ناحیه ای دوسلدورف آلمان عرضه نمود. اما دادگاه دوسلدورف دیروز (9 فوریه 2012 - 20 بهمن 1390) تقاضای اپل را مردود دانست و در بیانیه ای چنین اظهار نمود:

«تبلت Galaxy Tab 10.1N به اندازه کافی با آنچه اپل به عنوان حق طراحی به ثبت رسانده متفاوت است. تبلت iPad اپل و Galaxy Tab 10.1N سامسونگ اینک دو محصول رقیب با ارزشی برابرند.»

البته قاعدتاً منظور دادگاه از "ارزش برابر" ("Equal Value") ارزش قانونی این تبلت ها بوده است.

Samsung Galaxy Tab 10.1 vs. Samsung Galaxy Tab 10.1N

تصاویر بالا: تبلت Galaxy Tab 10.1N سامسونگ (بالا) در مقابل تبلت Galaxy Tab 10.1 سامسونگ (پائین) است

بیانیه دادگاه دوسلدورف یک هفته پس از شکست اپل در مجاب کردن دادگاه مونیخ برای جلوگیری از عرضه تبلت Galaxy Tab 10.1N و گوشی هوشمند Galaxy Nexus صورت می پذیرد. دادگاه مونیخ نیز حق اختراع مرتبط با فناوری های لمسی که اپل مدعی نقض آن توسط سامسونگ بوده را مشکوک دانسته و اظهار داشته که:

«سامسونگ نشان داده که احتمال دارد حق اختراع اپل به دلیل وجود فناوری مربوطه در بازار پیش از ثبت این حق اختراع توسط اپل مردود شناخته شده و پس گرفته شود.»

لازم به ذکر است که در مواردی ممکن است اداره های ثبت اختراع به اشتباه اختراعی را به نام شخص حقیقی یا حقوقی خاصی ثبت نمایند و در آینده ثابت گردد که اختراع یاد شده یک نوآوری محسوب نشده و قبلاً مورد مشابه آن در جایی به کار گرفته شده بوده و از این رو واجد شرایط ثبت اختراع نمی باشد. در این صورت حق اختراع یاد شده از صاحب آن بازپس گرفته می شود و اداره ثبت کننده اختراع نیز ممکن است با جریمه ای روبرو گردد.

کمپانی سامسونگ علاوه بر درگیری قانونی با اپل و برخی کمپانی های دیگر، اخیراً درگیر مسائل قانونی مرتبط با قوانین ضد انحصار در اروپا نیز شده است () و کمیسیون اروپا در نظر دارد نوع عملکرد سامسونگ در اعطای لایسنس حق اختراعات خود به رقبا را با قوانین ضد انحصاری مطابقت دهد و در صورت اثبات نقض قوانین ضد انحصار اروپا توسط سامسونگ این کمپانی با جرائمی روبرو خواهد شد.

منبع : Bloomberg


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا