آیا سامسونگ هم انحصارگراست؟

نمایش خبر

تاریخ : 1390/11/13
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، اتحادیه اروپا European Union (EU) ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : آیا سامسونگ نیز همانند برخی از کمپانی های دیگر سیاست های انحصارگرایانه را دنبال می کند؟ آیا این کمپانی عملکردی ضد رقابتی در اعطای حق امتیاز استفاده از اختراعات خود به برخی رقبا در پیش گرفته؟ این ها برخی از سؤالات اساسی است که کمیسیون اروپا می خواهد پاسخ آنها را به درستی دریابد.

کمیسیون اروپا در روز 31 ژانویه 2012 (11 بهمن 1390) به طور رسمی تحقیقی را در مورد کمپانی سامسونگ آغاز نمود که می تواند پاسخ به این پرسش را در پی داشته باشد: «آیا کمپانی سامسونگ الکترونیکس بر خلاف تعهد خود به انستیتوی استانداردهای ارتباطات راه دور اروپا (ETSI) از تعدادی از حق اختراعات ضروری خود سوء استفاده نموده تا در رقابتی که در بازار موبایل اروپا وجود دارد ایجاد اخلال نماید؟ و آیا این کمپانی خلاف قوانین ضد انحصار اروپا رفتار نموده؟»

کمپانی سامسونگ در سال 1998 به انستیتوی استانداردهای ارتباطات راه دور اروپا (ETSI) تعهدی غیر قابل فسخ داد که امتیاز استفاده از هر حق اختراع ضروری مرتبط با استانداردهای مورد استفاده در ارتباطات موبایل اروپا را تحت شرایطی منصفانه، معقول و به دور از تبعیض (شرایط FRAND) به دیگرانی که خواهان استفاده از این حق اختراعات تحت شرایط یاد شده هستند اعطا نماید.

Samsung Headquarters

تصویر بالا: مقر اصلی سامسونگ در سئول

لازم به ذکر است نهادهای تدوین گر استانداردها به دنبال آن هستند که تنها از فناوری هایی در استانداردها استفاده شود که امکان استفاده از این فناوری ها برای دیگران نیز تحت شرایط FRAND وجود داشته باشد و بدین ترتیب استانداردها به گونه ای مؤثر مورد استفاده قرار گیرند. در زمانی که استانداردهای مربوط به نسل سوم ارتباطات راه دور بی سیم و موبایل (3G) در اتحادیه اروپا مورد پذیرش واقع شد نیز بسیاری از صاحبان حق اختراع -- منجمله کمپانی سامسونگ -- تعهداتی را در این ارتباط به ETSI سپردند.

تحقیقی که کمیسیون اروپا آغاز نموده ممکن است مشکلات قانونی سامسونگ را در اتحادیه اروپا بیش از پیش نماید. پیش از این کمپانی سامسونگ درگیر نزاعی سخت با کمپانی اپل بر سر مسائل مرتبط با حق اختراعات بوده است () و طرفین در دادگاه هایی در اروپا، آمریکا، آسیا و اقیانوسیه یکدیگر را متهم به نقض برخی حق اختراعات خود کرده اند. کمیسیون اروپا بیش از هر چیز در تحقیق خود به دنبال این است که بداند آیا سامسونگ از قصد امتیاز استفاده از حق اختراعات خود را به برخی کمپانی ها -- نظیر اپل -- نداده؟ و آیا شرایط دشوار و خارج از عدالتی را برای اعطای این مجوزها پیش روی رقبای خود گذارده؟

بر خلاف برخی از تفحص های قانونی زمان بر و طولانی، به نظر می رسد که کمیسیون اروپا با توجه به حساسیت موضوع تحقیقات خود را با سرعت زیادی انجام داده و نتیجه این تحقیقات را در آینده ای نه چندان دور منتشر نماید.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا