حمله اپل به سامسونگ با چهار سوار قدرتمند

نمایش خبر

تاریخ : 1390/11/24
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، گوگل Google ، اندروید Android ، ساندویچ بستنی Ice Cream Sandwich ، Samsung Galaxy Nexus ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : کمپانی اپل نزاع قانونی خود با سامسونگ در آمریکا را این بار با هدف قرار دادن گوشی گالاکسی نکسوس (Galaxy Nexus) سامسونگ -- که نخستین گوشی مجهز به سیستم عامل اندروید 4.0 محسوب می گردد -- وارد مرحله تازه ای نمود.

اپل دادخواستی را به دادگاه ناحیه ای شمال کالیفرنیا عرضه داشته و در آن خواستار صدور حکم مقدماتی برای قدغن شدن عرضه گوشی گالاکسی نکسوس سامسونگ در آمریکا شده است. البته همراه با این دادخواست اپل یک دادخواست فدرال را نیز به عنوان دادخواست اصلی عرضه داشته که هنوز متن آن در اختیار عموم قرار نگرفته است.

دادخواست ارائه شده توسط اپل به دادگاه ناحیه ای شمال کالیفرنیا مبتنی بر 4 حق اختراع قدرتمند این کمپانی است که Florian Mueller -- تحلیلگر معروف مسائل مالکیت معنوی مرتبط با نرم افزارها و موبایل -- آنها را معادل چهار سوار مکاشفه یوحنا (Four Horsemen of the Apocalypse) در دنیای حق اختراعات دانسته است. احتمالاً اپل در دادخواست فدرال خود حق اختراعات بیشتری را مطرح نموده.

Four Horsemen of the Apocalypse

تصویر بالا: نقاشی چهار سوار مکاشفه یوحنا (یا چهار سوار آخرالزمان)

از میان این حق اختراعات سه حق اختراع تقریباً به تازگی به اپل تعلق گرفته و یک حق اختراع نیز جزو حق اختراعات قدرتمند قدیمی اپل به شمار می رود. به نظر می رسد اپل در حال چیدن میوه های نوآوری های جدید خود است، در حالی که رقبای این کمپانی (به عنوان مثال موتورولا موبیلیتی و سامسونگ) بیشتر از اختراعات قبلی خود بهره برداری می کنند. در زیر به بررسی اجمالی هر یک از چهار حق اختراع یاد شده  می پردازیم:

حق اختراع شماره 5,946,647 ثبت شده در اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO):

اپل درخواست این حق اختراع را در سال 1996 به USPTO ارائه داده و در سال 1999 این درخواست به تأیید USPTO رسیده است. این همان حق اختراعیست که اپل به واسطه آن توانست کمیسیون تجارت بین المللی آمریکا (ITC) را مجاب به صدور رأی علیه اچ تی سی نماید ().

موضوع اختراع یاد شده عمل نمودن رایانه بر اساس ساختار کشف شده در داده های کامپیوتری است. تپ نمودن بر روی یک شماره تلفن در یک داکیومنت (مثلاً در متن یک ایمیل) و فعال شدن برنامه شماره گیر در محدوده این حق اختراع اپل است و بدین ترتیب برخی از گوشی های اچ تی سی که از این ویژگی استفاده می کنند ناقض حق اختراع یاد شده قلمداد شدند. اپل امیدوار است این حق اختراع بتواند مانعی بر سر راه گوشی های هوشمند سامسونگ نیز ایجاد نماید.

حق اختراع شماره 8,086,604 ثبت شده در اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا:

موضوع این اختراع که درخواست آن در سال 2004 به USPTO ارائه شده و پس از هفت سال اواخر سال 2011 به تأیید این اداره رسیده است عبارت است از "واسطی فراگیر برای بازیابی اطلاعات در یک سیستم کامپیوتری".

اختراع یاد شده دسترسی به اطلاعات را با استفاده از توصیف کننده هایی که بوسیله کاربر به سیستم ارائه می شود تحت یک واسط واحد که قادر به دسترسی به اطلاعات از طریق روش های مختلف و در جاهای مختلف است میسر ساخته و فهرستی از اقلام اطلاعاتی کاندید شده برای انتخاب را به کاربر نشان می دهد.

اپل مایل است که واسط هوشمند Siri که در آیفون 4 اس به کار گرفته شده معادلی در محصولات کمپانی های دیگر نداشته باشد و شاید بتواند با اتکا به اختراع یاد شده از استفاده رقیبان از فناوری های مشابه جلوگیری نماید. البته این حق اختراع اپل ممکن است بتواند موانعی را بر سر راه بیزینس اصلی گوگل یعنی جستجو نیز قرار دهد و با توجه به آنکه اپل در مقابل موتورولا موبیلیتی -- که قرار است به زودی به تملک گوگل در آید -- شکست هایی قانونی را در دادگاه تجربه کرده، امیدوار است از این حق اختراع بتواند به عنوان برگی برنده در مقابل گوگل و موتورولا موبیلیتی استفاده کند.

حق اختراع شماره 8,046,721 ثبت شده در اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا:

اپل درخواست این اختراع را در سال 2009 به USPTO ارائه داده و در سال 2011 توانست تأییدیه این اداره را دریافت نماید. موضوع این حق اختراع عبارت است از "از حالت قفل خارج نمودن یک دستگاه با انجام یک حرکت خاص (gesture) بر روی یک تصویر".

برای خارج نمودن یک گوشی ، تبلت یا وسیله دیگر که به صفحه نمایش لمسی مجهز است روش های گوناگونی را می توان در نظر گرفت. حرکت دادن یک تصویر بر روی مسیری خاص یا کشیدن و رها نمودن آن در نقطه ای خاص می تواند برخی از این روش ها باشد که تحت پوشش این حق اختراع اپل قرار دارد و استفاده سازندگان دیگر از این روش ها بدون مجوز اپل نقض حق اختراع یاد شده است. البته اپل حق اختراع شماره 7,657,849 را نیز که درخواست ثبت آن در سال 2005 به USPTO ارسال شده و در سال 2010 به تأیید این اداره رسیده است را نیز در همین زمینه در اختیار خود دارد و حق اختراع جدید در اصل ادامه و مکمل حق اختراع قدیمی اپل است. برخی تحلیلگران بر این باورند که کمپانی های دیگر ممکن است مدارکی برای ابطال این حق اختراعات اپل ارائه دهند و ثابت نمایند که این اختراعات پیش از ثبت توسط اپل صورت گرفته بوده.

حق اختراع شماره 8,074,172 ثبت شده در اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا:

درخواست این حق اختراع در سال 2007 توسط اپل به USPTO ارسال شده و در اواخر سال 2011 توسط این اداره تأیید گشته است. موضوع حق اختراع یاد شده "روش، سیستم و واسط کاربر گرافیکی برای ارائه پیشنهادهایی برای کلمات" است.

بر اساس بخشی از این اختراع حروف وارد شده توسط کاربر در یک ناحیه از صفحه نمایش نشان داده شده و در ناحیه دیگر صفحه پیشنهاد سیستم برای جایگزینی حروف (به عنوان مثال ورودی تصحیح شده) به کاربر نمایش داده می شود. اگر کاربر کلید حائل (delimiter) خاصی را بر روی صفحه کلید فشار داده باشد با انجام حرکتی خاص (ژست نخست) بر روی حروف پیشنهاد داده شده، این حروف جایگزین حروف وارد شده می شود و با انجام حرکتی دیگر (ژست دوم) بر روی متن وارد شده این متن تثبیت می گردد.

Samsung Galaxy Nexus - Pure Google

چرا گوشی گالاکسی نکسوس هدف قرار گرفته؟

گوگل تاکنون با کمپانی های مختلفی برای عرضه گوشی های هوشمند مشارکت نزدیک داشته است و گوشی های عرضه شده همگی کلمه Nexus را در بخشی از نام خود داشته اند. گوشی های Galaxy Nexus سامسونگ، Nexus S سامسونگ و Nexus One اچ تی سی از این دسته اند.

تفاوت گوشی های یاد شده با اکثر گوشی های اندرویدی دیگر در این است که این گوشی ها از نسخه هایی از اندروید که از آنها تحت عنوان "Stock Android" یاد می شود استفاده می کنند، بدین معنا که سیستم عامل عرضه شده توسط گوگل بدون تغییر بوسیله سازنده سخت افزار بر روی گوشی قرار می گیرد و سازنده هیچ گونه سفارشی سازی را بر روی سیستم عامل اعمال نمی کند. هنگامی که کمپانی دیگری نظیر اپل دعوی نقض اختراعی را علیه جنبه های نرم افزاری یک محصول سفارشی سازی شده به دادگاه ارائه می دهد ممکن است بخشی از این دعوی با ویژگی های توسعه یافته توسط کمپانی سازنده مرتبط باشد نه با سیستم عامل اصلی، و گوگل نیز در مواردی برخی از ویژگی ها را در نسخه "Stock Android" خود قرار نمی دهد تا خود را از خطر دور نگاه دارد و می داند که سازندگان سخت افزار که به سفارشی سازی اندروید دست می زنند برخی از این ویژگی ها را خود به سیستم عامل سفارشی سازی شده اضافه می کنند.

اما در اینجا اپل گوشی Galaxy Nexus را که از سیستم عامل اندروید سفارشی سازی نشده استفاده می کند هدف قرار داده است و بنابراین گوگل نقش اصلی نقض حق اختراعات را بر عهده داشته. البته اپل تاکنون بطور مستقیم از خود گوگل شکایت نکرده است و بجای گوگل سازندگان سخت افزار را که درآمد مستقیمی از فروش گوشی دارند هدف قرار می دهد. گوشی Galaxy Nexus به عنوان یک گوشی شاخص و نخستین گوشی مجهز به اندروید 4.0 (ملقب به ساندویچ بستنی یا Ice Cream Sandwich) اهمیت بسیار بالایی برای گوگل دارد و در صورت اثبات نقض حق اختراعات اپل در این گوشی، سازندگان دیگر نیز باید راه چاره ای برای محصولات خود بیابند.

منبع : Fosspatents


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا