موفقیت مالی خارق العاده اپل با افزایش فروش گوشی های آیفون و تبلت های آی پد

نمایش خبر

تاریخ : 1391/2/6
برچسب‌ها : گزارش مالی Financial Report ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir :  درست بر خلاف کمپانی نوکیا که سه ماهه مالی نخست سال 2012 خود را با ناکامی برای سهامداران و زیانی 1.2 میلیارد دلاری پشت سر گذاشت () کمپانی اپل توانست فراتر از انتظار وال استریت ظاهر شود و فصل مالی بسیار موفقی را پشت سر گذارد.

بر اساس گزارشی که اپل در روز 24 آوریل 2012 (5 اردیبهشت 1391) منتشر نمود این کمپانی در دومین سه ماهه مالی خود در سال 2012 (که در 31 مارس به پایان رسید و از نظر تقویم با سه ماهه نخست سال 2012 همپوشانی دارد) درآمدی 39.2 میلیارد دلاری و سود خالصی 11.6 میلیارد دلاری را تجربه نمود و و بدین ترتیب سهامداران این کمپانی می توانند به ازای هر سهم خود 12.30 دلار سود دریافت نمایند.

اگر این ارقام را در کنار ارقام مربوط به سه ماهه مالی مشابه سال 2011 قرار دهیم متوجه پیشرفت خارق العاده درآمدزایی اپل خواهیم شد. اپل در سه ماهه مالی دوم سال 2011 درآمدی 24.7 میلیارد دلاری و سود خالصی 6.0 میلیارد دلاری را گزارش داده بود و هر سهم این کمپانی سودی 6.40 دلاری را نصیب سهامداران اپل ساخته بود. بدین ترتیب سود خالص این کمپانی در سه ماهه مالی دوم سال 2012 افزایشی 94 درصدی را نسبت به سه ماهه مالی مشابه سال 2011 داشته است.

مشاهده آمار تعداد فروش محصولات اپل در سه ماهه مالی دوم سال 2012 و میزان تغییرات این آمار نسبت به سه ماهه مالی مشابه سال 2011 نیز خالی از لطف نیست:

  • فروش 35.1 میلیون گوشی آیفون (رشدی 88 درصدی)
  • فروش 11.8 میلیون تبلت آی پد (رشدی 151 درصدی)
  • فروش 4 میلیون کامپیوتر Mac (رشدی 7 درصدی)
  • فروش 7.7 میلیون آی پاد (کاهشی 15 درصدی)

بدیهیست کاهش فروش آی پاد بیشتر به دلیل گرایش کاربران به استفاده از گوشی هوشمند به جای پخش کننده موسیقی است و برای اپل کاهش فروش آی پاد می تواند افزایش فروش آیفون را به دنبال داشته باشد.

بخش نسبتاً بزرگی از موفقیت اپل در دومین سه ماهه مالی سال 2012 این کمپانی مرهون افزایش استقبال از محصولات اپل در پر جمعیت ترین کشور جهان است. چین که در سال گذشته سهمی 12 درصدی از بازار جهانی اپل داشت امسال نزدیک به 20 درصد از این بازار را به خود اختصاص داده است و بنا به گفته تیم کوک -- مدیر عامل اپل -- فرصت های زیاد دیگر نیز برای اپل در چین وجود دارد.

Apple China Employees

تصویر بالا: شادمانی تعدادی از کارمندان اپل هنگام راه اندازی فروشگاه این کمپانی در شانگهای چین (سپتامبر 2011 - تصویر از بیزینس ویک)

اما پیش بینی اپل برای سومین سه ماهه سال 2012 چیست؟ این کمپانی در گزارش خود 34 میلیارد دلار در آمد را برای سه ماهه مالی سوم سال 2012 پیش بینی نموده که 5.2 میلیارد دلار کمتر از در آمد سه ماهه دوم است. همچنین 8.68 دلار سود به ازای هر سهم نیز برای سهامداران پیش بینی شده است که نسبت به 12.30 دلار سود هر سهم در سه ماهه دوم کاهشی 46 درصدی را نشان می دهد. تیم کوک با بیان این نکته که آی پد جدید آغاز درخشانی را تجربه کرده اظهار داشته که در طول سال کاربران شاهد نوآوری هایی خواهند بود که تنها اپل از عهده آن بر می آید.

هرچند اوضاع کنونی کاملاً بر وفق مراد اپل و سهامداران آن است و شواهد نشان می دهد که مرگ استیو جابز  () -- که اینک نزدیک به 7 ماه از آن گذشته -- نتوانسته سرعت رشد اپل را کاهش دهد، اما رشد بازار آندروید و پر رنگ تر شدن حضور رقیب دیگری به نام ویندوز فون در بازار گوشی های هوشمند و عرضه تبلت های مبتنی بر ویندوز 8 در آینده نه چندان دور ممکن است موانعی بر سر راه اپل قرار دهد. باید دید آیا تیم کوک نیز می تواند همانند استیو جابز  با رو کردن برگ هایی برنده موفقیت کنونی خود را ادامه دهد و اپل را همچنان در اوج نگاه دارد؟

منبع : Apple


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا