ورود گوشی های اچ تی سی ناقض یکی از حق اختراعات اپل به آمریکا ممنوع می شود

نمایش خبر

تاریخ : 1390/9/29
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، اپل Apple ، اچ تی سی HTC

واحد خبر mobile.ir : کمیسیون تجارت بین المللی آمریکا (ITC) در روز دوشنبه 19 دسامبر 2011 (28 آذر 1390) طی حکمی اعلام نمود که ورود بسیاری از گوشی های کمپانی تایوانی اچ تی سی که ناقض یکی از حق اختراعات اپل هستند از تاریخ 19 آوریل 2012 به خاک آمریکا ممنوع خواهد شد.

بر اساس رأی این کمیسیون تعدادی از گوشی های اچ تی سی ناقض حق اختراع شماره 5,946,647 ثبت شده توسط اپل در اداره ثبت اختراعات آمریکا (USPTO) هستند. موضوع اختراع یاد شده عمل نمودن رایانه بر اساس ساختار کشف شده در داده های کامپیوتری است. تپ نمودن بر روی یک شماره تلفن در یک داکیومنت (مثلاً در متن یک ایمیل) و فعال شدن برنامه شماره گیر در محدوده این حق اختراع اپل است و بدین ترتیب برخی از گوشی های اچ تی سی که از این ویژگی استفاده می کنند ناقض حق اختراع یاد شده خواهند بود.

شاید اجازه یافتن اپل برای ثبت چنین اختراعی باعث تعجب شما شود و ویژگی های تحت پوشش این حق اختراع اپل را بدیهی قلمداد نمائید (طبق قانون USPTO ثبت ایده های بدیهی به عنوان اختراع امکان پذیر نیست). اما اپل درخواست ثبت اختراع یاد شده را در سال 1996 به اداره ثبت اختراعات آمریکا ارسال کرده و در آن سال ایده مطرح شده در این حق اختراع یک ایده بدیهی محسوب نمی شده. در سال 1999 نیز اختراع یاد شده پس از بررسی های لازم به تأیید اداره ثبت اختراعات آمریکا رسیده و رسماً به اپل تعلق گرفته است.

Apple Patent #5,946,647

تصویر بالا: مشخصات ثبتی حق اختراع شماره 5,946,647 ثبت شده توسط اپل در اداره ثبت اختراعات آمریکا

با توجه به آنکه این اختراع اپل بیشتر جنبه نرم افزاری دارد تا سخت افزاری در اصل سیستم عامل اندروید به کار گرفته شده در گوشی های اچ تی سی ناقض حق اختراع یاد شده هستند و اپل می تواند از این برگ برنده نه تنها در مقابل اچ تی سی بلکه در مقابل بسیاری از کمپانی های دیگر استفاده نماید. حتی گوشی های مبتنی بر دیگر سیستم عامل ها نیز ممکن است ناقض حق اختراع یاد شده باشند.

البته این پیروزی اپل یک پیروزی کامل به شمار نمی آید چرا که این کمپانی در آوریل سال 2010 شکایت خود علیه اچ تی سی را بر اساس ادعای نقض چندین حق اختراع خود به کمیسیون تجارت بین المللی آمریکا ارائه داد و این کمیسیون تنها نقض یکی از اختراعات را تأیید نموده است.

کمپانی اچ تی سی در اظهار نظری در مورد رأی ITC عنوان داشته که طراحان این کمپانی راه حل های جایگزینی را برای حق اختراع یاد شده خلق نموده اند. بدین ترتیب اچ تی سی می تواند با عرضه یک firmware جدید حق اختراع اپل را دور زده و به فروش محصولات خود در آمریکا ادامه دهد. هر چند ممکن است اپل نیز شکایت جدیدی را علیه این کمپانی تنظیم نموده و راه حل اچ تی سی را به چالش قانونی بکشاند.

لازم به ذکر است که بر اساس آمار ارائه شده توسط کمپانی Nielsen کمپانی اچ تی سی پس از اپل دومین فروشنده گوشی های هوشمند در سه ماهه سوم سال 2011 در ایالات متحده آمریکا بوده است ().

منبع : US ITC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا