اضافه شدن قابلیت‌های جدید به اندروید و Wear OS در آستانه سال نوی میلادی

نمایش خبر

تاریخ : 1401/9/17        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : اندروید Android ، ور او اس Wear OS ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : با توجه به اینکه در سه‌ماهه چهارم سال و در آستانه تعطیلات سال نوی میلادی قرار داریم، کمپانی گوگل به فکر هدیه دادن به کاربرانش در سرتاسر دنیا افتاده است. البته این هدیه در قالب اضافه کردن چند ویژگی جدید به پلتفرم‌های این شرکت است. از این رو، گوگل روز پنجشنبه 1 دسامبر 2022 (10 آذر 1401) با انتشار مطلبی در وبلاگ رسمی خود، از اضافه شدن چند قابلیت جدید به اندروید و Wear OS خبر داد. این ویژگی‌های جدید قرار است ظاهر و امکانات برنامه‌هایی مثل Google Photos ،Messages ،Google TV و ... را تغییر دهند. در ادامه با برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های وعده‌داده شده گوگل آشنا می‌شویم.

ابزار کُلاژ در Google Photos

یکی از قابلیت‌های جالب، ابزار ویرایشی کلاژ در اپلیکیشن Google Photos است. استفاده از این ابزار بسیار ساده است. کافی‌ست پس از باز کردن اپلیکیشن Google Photos، با فشار دادن طولانی یا لانگ-پرس، 2 تا 6 مورد از عکس‌ها را انتخاب کرده و سپس با ضربه زدن روی گزینه "Add to" در پایین صفحه آنها را به کلاژ منتقل کنید. در پایین صفحه، طرح‌بندی‌های متنوعی برای ترکیب عکس‌ها در کلاژ پیش‌بینی شده که از آن جمله می‌توان به طرح‌های استودیوی زن و شوهر هنرمند استرالیایی (DABSMYLA) و یا طرح‌های آبرنگ هنرمند معروف Yao Cheng اشاره کرد.

ترکیب ایموجی‌ها

قابلیتی موسوم به Emoji Kitchen (آشپزخانه ایموجی) به شما این امکان را می‌دهد که با ترکیب دو ایموجی، یک ایموجی جدید و متفاوت خلق کنید. برای این منظور، باید پس از باز کردن برنامه Google Messages، در فیلد متنی دو ایموجی را در کنار هم وارد کنید. چنان‌چه ترکیب شدن این دو ایموجی در Emoji Kitchen برنامه‌ریزی شده باشد، پیش‌نمایش آن در قسمت زیرینِ فیلد متنی به نمایش درمی‌آید.

حالت خواندن برای کاربران نابینا و کم‌بینا

قابلیت کاربردی دیگر، حالت جدید خواندن یا Android Reading Mode است. کاربرانی که نابینا هستند و یا از مشکلات بینایی یا خوانش‌پریشی رنج می‌برند، به لطف حالت خواندن می‌توانند گزینه‌های نمایشی را در گوشی اندرویدی خود شخصی‌سازی کنند. به عنوان مثال، گوشی می‌تواند پیام متنی را با صدای بلند برای شما بخواند. سرعت خوانش و همچنین نوع صدا نیز قابل تنظیم خواهد بود. شخصی‌سازیِ کنتراست، رنگ و اندازه فونت در نمایشگر نیز از جمله موارد اضافه شده به حساب می‌آید. البته برای برخورداری از این موارد، باید اپلیکیشن Reading Mode را از پلی استور نصب کنید. به این ترتیب، آیکون خاصی روی نمایشگر پدیدار شده و با ضربه زدن روی آن، می‌توانید حالت خواندن را فعال کنید.

ویجت جدید برای یوتیوب

چنان‌چه تا کنون به دنبال ویجتی برای یوتیوب بودید، به زودی آن را در گوشی اندرویدی خود خواهید یافت. ویجت جست‌وجوی یوتیوب امکان دسترسی به ویدئوها، shortها و اشتراک‌های شما را تنها با زدن یک ضربه فراهم می‌کند. برای فعال کردن این ویجت، انگشتتان را روی بخشی از فضای خالی هوم‌اسکرین گوشی نگه دارید. در منوی پاپ-آپ روی Widgets ضربه زده و در بالای منوی ویجت‌ها عبارت YouTube را جست‌وجو کنید تا بتوانید ویجت یوتیوب را ببینید. اگر موفق نشدید، این بدان معناست که هنوز این قابلیت توسط گوشی شما دریافت نشده، اما در آینده نزدیک آن را دریافت خواهید کرد.

پخش Google TV روی تلویزیون

قابلیت جدید دیگر، امکان پخش مستقیم محتوا از طریق اپلیکیشن Google TV روی دستگاه تلویزیون شما در منزل است (البته به شرطی که تلویزیون شما با این قابلیت سازگار باشد). در چنین صورتی، گوشی هوشمند شما به یک کنترل از راه دور تبدیل می‌شود و در حین پخش محتوا نیز می‌توان از گوشی استفاده کرد.

سوئیچ دیجیتال خودرو

جالب است بدانید، به لطف قابلیت جدیدی موسوم به سوئیچ دیجیتال خودرو، می‌توانید صرفا با استفاده از گوشی هوشمند، درب‌های اتومبیل خود را باز و بسته کرده و حتی خودرو را روشن کنید. همچنین، از طریق اپلیکیشن کیف پول دیجیتال، کاربران گوشی‌های پیکسل و آیفون می‌توانند سوئیچ دیجیتال خودرو را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. به گفته گوگل، این ویژگی در آینده نزدیک برای برخی گوشی‌های اندرویدی منتخب (مجهز به اندروید 12 و بالاتر) نیز قابل دسترسی خواهد بود. نگفته پیداست که این قابلیت باید در خودروی شما پشتیبانی شود.

امکانات جدید در Wear OS

به گفته گوگل، قرار است کاشی‌های جدیدی به رابط کاربری Wear OS اضافه شوند. وظیفه این کاشی‌ها، تسهیل مشاهده مخاطبین مورد علاقه و همچنین زمان مربوط به طلوع و غروب خورشید در هر روز است. نکته دیگر، به‌روزرسانی اپلیکیشن Google Keep در Wear OS است. به گفته گوگل، در اینجا نیز اپلیکیشن Google Keep می‌تواند لیست‌ها و یادداشت‌های شما رو با همان کیفیتی که از این اپلیکیشن در گوشی هوشمند خود انتظار دارید، نگه‌داری کند؛ با پس‌زمینه، عکس‌ها و طراحی‌های شخصی‌سازی شده.

قابلیت جالب دیگر، یکپارچه‌سازی Google Assistant با اپلیکیشن ورزشی آدیداس یعنی adidas Running است. به موجب این یکپارچه‌سازی، اپلیکیشن adidas Running به کاربر اجازه می‌دهد تا با فرمان‌های صوتی، ردیابی بیش از 30 نوع فعالیت ورزشی را در ساعت هوشمند خود آغاز کند. به عنوان مثال، صرفا با گفتن جمله‌ای مثل Hey Google, start a run with adidas Running، اپلیکیشن adidas Running باز شده و با اندازه‌گیری سرعت، مسافت و ضربان قلب شما در هنگام دویدن، این فعالیت ورزشی را ردیابی می‌کند.

منبع : Google


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا