معرفی vivo Y18e – اسمارت‌فون اقتصادی ویوو با تراشه Helio G85 و دوربین 13 مگاپیکسلی

نمایش خبر

تاریخ : 1403/2/14        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، هلیو جی 85 Helio G85 ، Vivo Y18e ، ویوو Vivo
واحد خبر mobile.ir : کمپانی ویوو روز دوشنبه 29 آوریل 2024 (10 اردیبهشت 1403) از جدیدترین گوشی هوشمند خود در سری Y پرده برداشت. این محصول vivo Y18e نام داشته و به رده پایین بازار تعلق دارد. نمایشگر LCD با وضوح +HD، تراشه Helio G85، دوربین 13 مگاپیکسلی و باتری 5,000 میلی‌آمپر ساعتی برخی از مهم‌ترین مشخصات این دیوایس را تشکیل می‌دهند. این محصول فاقد ارتباطات نسل پنجم بوده و در ساخت آن از حسگر اثر انگشت استفاده نشده است. گوشی هوشمند vivo Y18e در گام نخست وارد بازار هند خواهد شد. لازم به ذکر است، این اسمارت‌فون در حقیقت نسخه ری‌برندشده vivo Y03 است که در اواسط مارچ معرفی شده بود. در ادامه با معرفی کامل این محصول ما را همراهی کنید.

طراحی vivo Y18e در قسمت پشتی شکیل بوده و علی‌رغم پلاستیکی بودن، ظاهر پیشرفته‌ای را بروز می‌دهد. این دیوایس در دو رنگ سبز (Gem Green) و مشکی (Space Black) به تولید می‌رسد. در مدل سبز، فرآیند تراش ریز سه بعدی با رگه‌های نقره‌ای‌رنگ به کار گرفته شده که در ترکیب با پوششی در مقیاس نانومتر، افکت بصری شفافی ایجاد کرده و بافتی جواهرمانند به دست می‌دهد. در مدل مشکی نیز از پروسه‌ای موسوم به غوطه‌ورسازی کمک گرفته شده که آسمان پرستاره شب را تداعی می‌کند. این گوشی با احراز درجه حفاظت IP54 تا حدی در برابر آب و گردوخاک مقاوم بوده و طبق ادعای شرکت سازنده، در برابر خط و خش مقاوم است.

اما نمای جلوی گوشی ماهیت اصلی آن را فاش می‌کند. حاشیه‌های نسبتا زیاد (به‌ویژه در قسمت پایینی) و ناچ قطره آب از ویژگی‌های غالب در این رده از گوشی‌هاست که در vivo Y18e نیز دیده می‌شود. فریم تخت فلزی، نمایشگر با خمیدگی 2.5 بعدی و دو حلقه بزرگ دوربین در پشت، سایر المان‌های طراحی این گوشی را تشکیل می‌دهند. ناگفته نماند، این محصول در ابعاد 8.39×75.58×163.63 میلی‌متر طراحی شده و با 185 گرم وزن، گوشی نسبتا سبکی محسوب می‌شود.

نمایشگر vivo Y18e یک پنل LCD به قطر 6.56 اینچ است. رزولوشن نمایشگر +HD (معادل 720×1612 پیکسل) بوده که تراکم پایینی برابر با 269ppi را به دست می‌دهد. میزان روشنایی نمایشگر در حالت پیش‌فرض 440 نیت اعلام شده و حداکثر روشنایی نقطه‌ای آن به 528 نیت هم می‌رسد. حداکثر نرخ تازه‌سازی نمایشگر نیز 90 هرتز است. لازم به ذکر است، این نمایشگر 70 درصد از طیف رنگی NTSC را پوشش داده و برای فیلتر نور آبی دارای تأییدیه از TÜV Rheinland است.

ویوو در ساخت این گوشی از تراشه Helio G85 مدیاتک بهره گرفته است. این چیپ‌ست 12 نانومتری شامل دو هسته 2 گیگاهرتزی Cortex-A75 و شش هسته 1.8 گیگاهرتزی Cortex-A55 بوده و واحد پردازش گرافیکی آن Mali-G52 MC2 است. اسمارت‌فون vivo Y18e دارای 4 گیگابایت رم (از نوع LPDDR4X) است. شرکت سازنده در معرفی این گوشی به قابلیتی موسوم به RAM Saver اشاره کرده که با آزاد کردن حداکثر 500 مگابایت از حافظه رم، تجربه روان‌تری را ارائه می‌کند. گفتنی‌ست، حافظه داخلی گوشی نیز 64 گیگابایتی بوده و تا 1 ترابایت دیگر از طریق میکرو اس‌دی قابل ارتقاست، اما نکته منفی در آنجاست که این حافظه از نوع قدیمی eMMC 5.1 انتخاب شده است.

در قسمت پشتی دو لنز دیده می‌شود که با دو حلقه احاطه شده‌اند. (در مدل مشکی از حلقه‌های طلایی استفاده شده که زیبایی آن را دوچندان می‌کند) دوربین اصلی این مجموعه رزولوشن 13 مگاپیکسلی داشته و گشودگی دیافراگم لنز آن f/2.2 است. حالت شب، پانوراما، حالت پرتره، عکاسی از اسناد، اسلوموشن، عکاسی تایم-لپس، حالت حرفه‌ای و عکس زنده از امکانات این دوربین به شمار می‌روند. لنز دوم به یک سنسور 0.08 مگاپیکسلی با ضریب اف 3 مربوط می‌شود که ماهیت آن از سوی شرکت سازنده مشخص نشده است. در ناچ قطره آب بالای نمایشگر نیز یک دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی (f/2.2) به چشم می‌خورد.

تأمین انرژی vivo Y18e بر عهده یک باتری 5,000 میلی‌آمپر ساعتی گذاشته شده است. این باتری در حالت استندبای (با یک سیم‌کارت 4G) تا 21.4 روز دوام داشته و با ذخیره کامل آن می‌توان تا 6.8 ساعت بازی PUBG را ادامه داد. این باتری از استاندارد شارژ 15 واتی پشتیبانی می‌کند. مشخصا توان شارژر چندان بالا نبوده و لذا برای رساندن ذخیره باتری به 46 درصد، یک ساعت زمان نیاز است. فول‌شارژ گوشی نیز 139 دقیقه طول می‌کشد. طبق ادعای شرکت سازنده، حتی پس از گذشت 40 ماه، باتری می‌تواند تا 80 درصد از ظرفیت اولیه خود را حفظ کند. با تمام این اوصاف، نکته ناامیدکننده اینجاست که شارژر به همراه گوشی عرضه نشده و کاربر مجبور است آن را جداگانه خریداری کند. ممکن است این حرکت آغازی باشد برای حذف شارژر از جعبه اسمارت‌فون‌های ویوو.

گوشی هوشمند vivo Y18e دارای دو اسپیکر استریو است که بلندی صدای آنها تا 150 درصد افزایش پیدا کرده است. این اسمارت‌فون فاقد حسگر اثر انگشت بوده و کاربر برای قفل‌گشایی به ناچار باید به وارد کردن الگو یا رمز اکتفا کند. به گفته ویوو، به منظور اثبات کیفیت و کارایی vivo Y18e تست‌های موفقیت‌آمیزی روی آن انجام شده که عبارتند از: فشار دکمه پاور تا 150 هزار بار، فشار دکمه تنظیم صدا تا 70 هزار بار، فشار ملایم روی بدنه گوشی (30 کیلوگرم نیرو) تا هزار بار، افتادن از ارتفاع کم تا 32 هزار بار و تست عملکرد گوشی در بازه دمایی 20 درجه زیر صفر تا 50 درجه بالای صفر.

سیستم‌عامل vivo Y18e اندروید 14 بوده و رابط کاربری اختصاصی Funtouch OS 14 در آن فعال است. این گوشی دو سیم‌کارت نانو پذیرفته و یک اسلات اختصاصی برای میکرو اس‌دی دارد. (ورژنی که در مکزیک عرضه می‌شود، تک‌سیم‌کارتی است) همان طور که در مقدمه هم گفته شد، vivo Y18e فاقد ارتباطات نسل پنجم بوده و یک گوشی 4G محسوب می‌شود. وای-فای 2 باندی، بلوتوث 5.0، پورت USB-C و موقعیت‌یابی ماهواره‌ای سایر گزینه‌های ارتباطی این دیوایس را تشکیل می‌دهند.

نخستین بازار هدف گوشی هوشمند vivo Y18e کشور هند است. این دیوایس تنها در یک پیکربندی (4GB/64GB) به تولید رسیده ولی قیمت و زمان دقیق عرضه آن به بازار هنوز از سوی شرکت سازنده اعلام نشده است.

منبع : vivo


ایسام