معرفی و بررسی Google Assistant، دستیار شخصی هوشمند گوگل

نمایش خبر

تاریخ : 1395/8/30        نویسنده: نعمت الله کمال فر
برچسب‌ها : گوگل Google ، Google Assistant ، Google Allo ، Google Home ، سیری Siri ، کورتانا Cortana ، آمازون Amazon ، آمازون الکسا Amazon Alexa ، دستیار شخصی هوشمند Intelligent Personal Assistant ، Google Pixel ، Google Pixel XL

واحد خبر mobile.ir : گوگل Assistant یک سرویس دستیار شخصی هوشمند است که توسط گوگل توسعه یافته و اولین بار در جریان کنفرانس Google I/O در ماه می 2016 معرفی گردید. دستیار شخصی هوشمند یا به اصطلاح IPA، عاملی نرم‌افزاری‌ست که قادر است بر اساس اطلاعات دریافتی از سوی کاربر، آگاهی از موقعیت جغرافیایی، و اطلاعات کسب شده از منابع مختف اینترنتی، وظایفی را انجام داده و خدمات مختلفی را به فرد ارائه دهد. Google Assistant را می‌توان از یک سو به عنوان نسخه توسعه‌ یافته سرویس Google Now، و از سوی دیگر نسخه‌ بسط یافته و هوشمند‌تر از مجموعه دستورات کنترل صوتی “OK Google” این شرکت به شمار آورد. این سرویس در واقع پاسخ گوگل است به محصولات رقیب در عرصه دستیارهای شخصی هوشمند. محصولاتی همچون Alexa ،Cortana ،Siri و Viv.

google assistant overview

گوگل سرویس دستیار‌ شخصی خود را چنین توصیف می‌کند:

"این یک دستیار محاوره‌ای‌ست. یک گفتگوی ادامه‌دار دوطرفه بین شما و گوگل، که دنیای شما را شناخته و در انجام امور یاری‌تان می‌دهد. به کمک آن می‌توانید به راحتی در حال حرکت بلیط سینما بخرید، یک رستوران ایده‌آل برای خانواده‌تان رزرو کنید تا پیش از شروع فیلم بتوانید غذایی سریع صرف کنید، و در نهایت از مسیری مناسب خود را به سالن سینما برسانید."

این سرویس همچون Google Now قادر است تا با اطلاع از مشخصات کاربر، نوع و محل کار، قرارهای ملاقات، برنامه سفر و حتی تیم‌های ورزشی مورد او، اطلاعات مناسب و مرتبط را بر اساس نیازهای کاربر از منابع مختلف اطلاعاتی استخراج نموده و در اختیارش قرار دهد. Google Assistant می‌تواند همچون OK Google یا Apple Siri، امکان جست‌وجوی اطلاعات و کنترل دستگاه را به صورت صوتی فراهم آورد. کاربر به کمک آن می‌تواند به صورت کاملا صوتی پیام‌های خود را ایجاد و ارسال نماید، قرارهای ملاقات را در تقویم خود ثبت کند، ساعت گوشی را کوک کند، برنامه روزانه خود را چک نموده و بسیاری دیگر از امور روزانه خود را بدون نیاز به چرخیدن در منوها و تایپ متن، به انجام برساند. تمام این کارها طی یک ارتباط محاوره‌ای بین کاربر و Google Assistant قابل انجام است. ارتباطی که سعی شده است تا حد امکان حس ارتباط با یک دستیار حقیقی را برای کاربر تداعی کند. اگرچه گوگل تا تحقق کامل این هدف راه درازی در پیش دارد.

نسخه پیش نمایش Google Assistant اولین بار در اپلیکیشن چت Google Allo رونمایی گردید. در حال حاضر می‌توان این دستیار هوشمند را علاوه بر Google Allo، روی گوشی‌های هوشمند Pixel و همچنین اسپیکر هوشمند Google Home به خدمت گرفت. البته لازم به ذکر است که از 11 اکتبر سال جاری میلادی و به لطف توسعه‌دهندگان XDA Forums، امکان فعال‌سازی غیر رسمی Google Assistant روی هر دستگاه مجهز به اندروید نوقا از طریق روت نمودن دستگاه و یا نصب یک رام شخصی‌سازی شده، فراهم گردیده است.

تفاوت Google Assistant با Google Now

در حال حاضر Google Now و Google Assistant دو سرویس مجزا هستند. Google Now درون سیستم‌عامل اندروید یا از طریق اپلیکیشن iOS مربوطه قابل استفاده بوده، اما Google Assistant در Google Allo، Google Home و گوشی‌های Google Pixel در حال سرویس‌دهی‌ست. اگرچه پیش‌بینی می‌شود که این دو دستیار مجازی گوگل به زودی در یکدیگر ادغام گردیده، یا به عبارت دیگر Google Now به طور کامل جای خود را به Google Assistant واگذار نماید.

اساسا می‌توان Google Assistant را نسل بعدی Google Now به شمار آورد. چرا که دستیار مجازی جدید گوگل تمامی کارایی Google Now را در کنار قابلیت‌هایی گسترده‌تر، هوشمندی بیشتر و رابط کاربری محاوره‌ای‌ و دوستانه‌تر به ارمغان می‌آورد. در حالی که Google Now در عمل یک ابزار جست‌وجوی ارتقا یافته و صوتی برای گوگل محسوب می‌شود، Google Assistant اطلاعات و خدمات متنوعی را در قالب یک گفت‌وگوی دو طرفه با کاربر ارائه می‌نماید. به عنوان مثال، Google Assistant نتایج جست‌وجوها را در قالب پاسخ‌هایی تک‌جمله‌ای به کاربر ارائه نموده، و برای سوالی همچون "این دور و بر چه رستوران‌هایی هست؟" اطلاعات مربوطه را به جای ارائه به صورت صفحات جست‌وجوی گوگل، در قالب کارت‌هایی که به راحتی قابل مشاهده و انتخاب هستند، در اختیار کاربر می‌گذارد.

google assistant overview

Google Assistant از هوش مصنوعی عمیق‌تر و پیشرفته‌تری نسبت به Google Now بهره می‌برد. Google Assistant برخلاف Google Now و دیگر دستیارهای شخصی مجازی همچون Siri و Cortana قادر است یک مکالمه دوطرفه را با کاربر به پیش ببرد، اطلاعات و جزئیات شخصی کاربر را (مانند تاریخ تولد، علاقمندی‌ها، و غیره) بیاموزد و حتی در جریان یک مکالمه اطلاعات مرتبطی را از مکالمات قبلی که با کاربر داشته است به یاد آورده و مورد استفاده قرار دهد. چنان که گوگل در جریان کنفرانس 4 اکتبر اشاره نمود، هر چه شما از Assistant بیش‌تر استفاده کنید، باهوش‌تر می‌شود. اگرچه باید اشاره نمود که این قابلیت در حال حاضر چندان چشمگیر و تاثیرگزار نیست. اما با توجه به این‌که این دستیار شخصی هوشمند هنوز در اوایل راه خود قرار دارد، انتظار می‌رود به تدریج هوشمند‌تر شده و به ایده‌آل‌های گوگل نزدیک‌تر گردد.

گوگل می‌خواهد که شما با Assistant دوست شوید

بنا به گزارشی از مجله Fast Company، گوگل قصد دارد تا با طراحی یک داستان زندگی برای Google Assistant، به آن هویت و شخصیت ببخشد. Ryan Germick، رهبر تیم Google Doodle، به همراه Emma Coats که از هنرمندان سابق کمپانی انیمیشن‌سازی Pixar در زمینه شخصیت‌پردازی و داستان‌سرایی بوده است، وظیفه طراحی داستان زندگی Assistant و نزدیک کردن عکس‌العمل‌های آن به رفتارها و واکنش‌های انسانی را به عهده دارند.

Emma Coats در خصوص کار خود می‌گوید: «از آنجا که Assistant در معرض تعامل با عموم مردم قرار داشته و اشخاص می‌توانند هر چیزی به آن بگویند، ما ناچار به خلق کامل‌ترین و همه‌جانبه‌ترین شخصیتی هستیم که تا بحال سعی به طراحی آن نموده‌ایم. یکی از مواردی که ما مشغول به کار روی آن هستیم این است که کاربران بتوانند از لحاظ انسانی با Assistant رابطه برقرار کنند. دید این شخصیت در مورد خودش چگونه باشد تا شما بتوانید با آن ارتباط برقرار کنید؟ دوران کودکی آن چگونه بوده است؟»

تیم هنری گوگل به همین بسنده نکرده و در حال آزمایش روی این ایده هستند که با هدف ایجاد اعتماد و صمیمیت، شخصیت Assistant را به گونه‌ای طراحی کنند که حساس و آسیب‌پذیر احساس شود، چنان که گویی گاه به کمک و توجه ما نیاز دارد. آن‌ها همچنین در تلاشند تا روایت‌ها و تجربه‌هایی را برای زندگی این شخصیت طراحی کنند تا کاربران بتوانند زندگی خود را با دستیار شخصی هوشمندشان مقایسه کنند. آن‌ها به همین‌جا بسنده ننموده، در حال کار روی این مساله هستند که Assistant را تبدیل به هم‌نشینی خوش مشرب و جذاب نمایند. دستیاری مجازی که می‌تواند هر از گاهی با کاربران شوخی نموده یا آن‌ها را غافلگیر نماید.

google assistant overview

امروزه کاربران مختلف در سرتاسر دنیا بخش زیادی از وقت خود را در تعامل با انواع دستگاه‌های الکترونیکی هوشمند می‌گذرانند. هدف Coats، Germick و دیگر اعضای تیم Google Assistant آن است که بتوانند تا حد امکان به این هوش مصنوعی شخصیتی ببخشند که کاربر را علاقمند کند به این‌که زمان زیادی را به مکالمه با او بپردازد. خانم Coats در این خصوص می‌گوید: « مطالعاتی انجام شده است که نشان می‌دهد برای دوستی، این‌که شما در برخورد اول بلافاصله با هم جور در بیایید چندان اهمیتی ندارد. شما با دیگران دوست می‌شوید چرا که زمان زیادی را با آن‌ها می‌گذرانید. یکی از کارهایی که ما انجام می‌دهیم این است که شخصیت Assistant را تا جایی که ممکن است سرگرم کننده کنیم تا شما متمایل شوید وقت خود را با آن بگذرانید.»

نگاهی به برخی از قابلیت‌های Assistant و نحوه استفاده از آن‌ها

چنان که اشاره شد، Assistant قادر است طی مکالماتی دوطرفه و ادامه‌دار با کاربر، پاسخ سوالات او را با بهره‌گیری از منابع اطلاعاتی مختلف بدهد، اطلاعات و علایق شخصی او را به خاطر بسپارد، و دستگاه‌های هوشمند شخصی و خانگی او را کنترل نماید. این دستیار مجازی برای ارائه خدمات خود و پاسخ‌ به سوالات کاربر، پایگاه داده عظیمی از اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های مختلف (همچون تقویم، ایمیل، یادداشت‌ها‌، آب و هوا، نقشه‌ها، خبرخوان‌ها، و غیره) را به کار می‌گیرد. در این قسمت قصد داریم شما را با برخی از قابلیت‌های‌ Google Assistant و چگونگی استفاده از آن‌ها آشنا کنیم.

• به Assistant صبح بخیر بگویید

Assistant به طور عمیق و کاملی با اکانت گوگل و در نتیجه تقویم شخصی شما یکپارچه شده است. وقتی در ابتدای روز به دستیار شخصی هوشمند خود یک "Good morning" ساده بگویید، به شما پاسخ داده و سعی می‌کند تمام اطلاعاتی را که برای شروع روز خود لازم دارید، ارائه نماید. زمان را به اطلاع شما می‌رساند، گزارش مختصری از وضعیت هوا می‌دهد، لیست رویدادها و قرارهای آن روز را برای شما می‌خواند، چنانچه یادآوری خاصی برای آن روز تنظیم نموده باشید به شما اعلام نموده، و حتی مهم‌ترین اخبار روز را که به شما مرتبط ببیند، در قالب پادکست‌ها از منابعی که شما قبلا مشخص نموده‌اید پخش می‌کند. البته می‌توانید در تنظیمات Assistant و در قسمت "My Day" مشخص نمایید کدامیک از این اطلاعات را در مورد روز شما به اطلاع‌تان رسانده و از کدام موارد صرف نظر کند.

• اخبار را از آن بخواهید

در طول روز هر زمان که تمایل به شنیدن اخبار داشته باشید، می‌توانید با گفتن جمله‌ای همچون "Tell me the news" از آن بخواهید که اخباری صوتی را برای شما پخش کند. البته برای بهره‌گیری مناسب از این امکان، بهتر است منابع خبری را مطابق سلیقه خود در تنظیمات Asssistant مشخص کنید. برای این کار کافی‌ست در حالی که Assistant روی صفحه باز است، علامت سه-نقطه در گوشه بالا سمت راست را لمس نموده، وارد مسیر Settings > News > Customize شوید. در این قسمت خواهید توانست از میان لیست متنوعی از پادکست‌های خبری، منابع مورد نظر خود را انتخاب کنید. از آن پس می‌توانید از طریق گوشی هوشمند یا دستگاه Google Home، از این دستیار شخصی هوشمند بخواهید که اخبار مورد نظرتان را پخش کند.

• در یک زمینه از آن سوالات ادامه‌دار و تکمیلی بپرسید

Google Assistant قادر است با درک مضمون مکالمه، سوالات متوالی و تکمیلی شما را در یک زمینه خاص پاسخ دهد. به عنوان مثال هنگامی که از آن می‌پرسیم "تیم ملی فوتبال برزیل چند بار به جام جهانی راه یافته است؟"، تعداد حضور این تیم در جام جهانی را طی یک جمله کوتاه به ما می‌گوید. حال می‌توانیم سوال بعدی خود را در این مورد بدون ذکر مجدد نام تیم و ورزش مورد نظر بپرسیم. مثلا می‌پرسیم که "چند بار قهرمان شده‌اند؟" و جواب خود را دریافت می‌کنیم. به همین ترتیب می‌توان سوالات بیشتری را برای کسب اطلاعات تکمیلی از آن پرسیده و جواب‌های مورد نظر را به صورت صوتی، یا در صورت نیاز در قالب نمودارها و تصاویر دریافت نمود.

• آن را با خودتان آشنا کنید

سعی کنید اطلاعات مختلفی را در مورد خودتان به Google Assistant ارائه دهید. چرا که هر چه با شما بیشتر آشنا شود، هوشمند‌تر شده، بهتر قادر به پاسخگویی نیازهای‌تان خواهد بود. به عنوان مثال به آن آموزش دهید که چه غذاهایی را پسندیده و از چه غذاهایی خوشتان نمی‌آید. بگویید که طرفدار کدام تیم‌های ورزشی هستید. محل زندگی و کار خود را به آن بگویید. Assistant را با اعضای خانواده و دوستان خود آشنا کنید. Google Assistant تمامی اطلاعاتی را که با آن به اشتراک می‌گذارید، به خاطر می‌سپارد. اگر به آن بگویید که "my favorite color is purple" یعنی "رنگ مورد علاقه من بنفش است"، آن را یاد می‌گیرد. حال اگر بعدها از آن بخواهید تا گل‌هایی به رنگ مورد علاقه‌تان را به شما نشان دهد، منظور شما را درک نموده و گل‌هایی بنفش رنگ را به شما نشان خواهد داد.

• اجازه دهید تا راهنمای شما باشد

Google Assistant هم از موقعیت شما روی نقشه و هم از آنچه در اطراف شماست آگاه بوده، می‌تواند نقش یک راهنما را برایتان ایفا کند. به عنوان مثال چنانچه در مقابل یک آسمان‌خراش قرار داشته و نام آن را به خاطر نمی‌آورید، کافی‌ست از Assistant سوال کنید. یا اگر به بازدید از یک بنای تاریخی آمده‌اید، می‌توانید در مورد آن از Assistant راهنمایی و اطلاعات بخواهید. در سفر می‌توانید از Assistant در مورد تاریخچه شهری که در آن قرار دارید سوال نموده و در مورد جاذبه‌های آن راهنمایی بگیرید.

• به Assistant بگویید از شما عکس بگیرد

با استفاده از این دستیار مجازی می‌توانید بدون لمس نمودن گوشی، از خود یا دیگران عکس بگیرید. برای عکس گرفتن با دوربین پشتی و اصلی گوشی کافی‌ست به آن بگویید "take a photo" و برای گرفتن یک عکس خویش‌انداز به کمک دوربین جلویی دستگاه، بگویید "take a selfie" و لبخند بزنید (یا مثلا قیافه اردکی بگیرید). Assistant با دریافت این دستورات برنامه دوربین را اجرا نموده و با یک شمارش معکوس سه ثانیه‌ای عکس می‌گیرد.

• از آن برای سرگرمی و پرکردن وقت‌های آزادتان استفاده کنید

دستیاری شخصی که نتواند وقتی حوصله‌تان سر رفته سرگرم‌تان کند، به چه درد می‌خورد؟ هر زمان که احساس کردید نیاز به سرگرمی دارید، می‌توانید با جمله‌ای همچون "OK Google, I’m bored" به آن اطلاع دهید که حوصله‌تان سر رفته است. Assistant بلافاصله گزینه‌های مختلفی را برای سرگرمی شما ارائه می‌دهد. به شما می‌گوید که قادر است تصاویر یا ویدئوهایی خنده‌دار نمایش دهد، جوک برایتان تعریف کند، یا شما را به بازی‌هایی سرگرم‌کننده مشغول کند. چنانچه از میان این گزینه‌ها، با گفتن جمله‌ای همچون "Let’s play a game" بازی کردن را انتخاب کنید، به شما امکان مشغول شدن به بازی‌های Google Doodle، بازی‌های کلاسیک و قدیمی همچون tic-tac-toe و Solitaire، و یا انجام کوئیزهایی سرگرم‌کننده را می‌دهد.

google assistant overview

نقش دستیار شخصی گوگل در Google Home

Google Home یک مرکز کنترل خانه هوشمند و یک دستیار مجازی برای اعضای خانواده است که از Google Assistant به عنوان هوش مصنوعی خود بهره می‌گیرد. محصولی کم و بیش مشابه Amazon Echo، که از هوش مصنوعی دستیار مجازی آمازون با نام Alexa استفاده می‌کند. در واقع Google Home یکی دیگر از ابزارهای واسطی‌ست که از طریق آن‌ می‌توان با Google Assistant ارتباط برقرار نموده و از خدمات آن بهره گرفت. در هر لحظه با ذکر عبارت کلیدی "OK Google" یا با لمس سطح فوقانی Google Home، می‌توان به Google Assistant دسترسی یافت.

به کمک این دستگاه می‌توانید در حالی که مشغول استراحت یا انجام کارهای روزانه در منزل هستید، از دستیار خود بخواهید تا لیست‌پخش خاصی را از مجموعه آهنگ‌های خود در Google Play Music ،Spotify یا YouTube Music پخش نمایید. خانم خانه می‌تواند هنگام آشپزی، دستور پخت غذای خاصی را از آن بپرسد. بچه‌ها می‌توانند برای انجام محاسبات و تحقیقات درسی خود از آن کمک بگیرند. به علاوه اغلب دستگاه‌های هوشمندی که در منزل دارید، از طریق Google Home و با دستورات صوتی قابل کنترل خواهند بود.

google assistant overview

یکی از مشکلات و محدودیت‌های فعلی Assisatnt به خصوص در مورد Google Home تفکیک نشدن حساب‌های کاربری افراد مختلف یک خانه حین اجرای دستورات مختلف در رابطه با این دیوایس است؛ به عنوان نمونه ممکن است در to-do-list یک خانواده ترکیبی از تمامی دستوراتی که والدین و بچه‌ها به صورت مستقل به دستگاه وارد کرده‌اند قابل مشاهده باشد و یا نتایج جست‌وجو یا ویدئوهای یوتیوب پدر یک خانواده به دلیل سرچ‌های کاملا نامربوط بچه‌ها تحت تاثیر قرار بگیرد. این مشکل البته به احتمال فراوان در آینده با مکانیزم Sign-in کردن مستقل افراد مرتفع می‌شود.

همچنین با توجه به پشتیبانی IFTTT از Google Assistant، می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت مربوطه و اتصال دستیار شخصی خود به سرویس IFTTT، از مجموعه دستورات صوتی گسترده آن استفاده نموده و یا حتی دستورات صوتی مورد نظر خود را برای دستیار شخصی‌تان تعریف کنید. از مجموعه دستورات صوتی متنوع IFTTT، به عنوان نمونه می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

• اگر یکی از ترموستات‌های هوشمند Nest را در منزل داشته باشید، می‌توانید از Google Assistant بخواهید تا دمای مورد نظر شما برای هوای منزل را روی آن تنظیم نماید. دستیار شخصی شما حتی پس از انجام این دستور، گزارش دمای تنظیم شده را روی یک مستند در Google Drive شما ثبت خواهد نمود.

• حتما برای شما هم پیش آمده است که گوشی خود را در منزل گم کرده و به گوشی دیگر اعضای خانواده یا تلفن ثابت خانه برای تماس گرفتن با آن و پیدا کردنش متوسل شوید. با بهره‌گیری از Google Home و با دستوری همچون "Ok Google, find my phone" می‌توانید از Assistant بخواهید تا به گوشی هوشمند شما تماس گیرد.

• می‌توانید از Google Assistant بخواهید تا به صورت صوتی برای شما Tweet ارسال کند. برای این کار کافی‌ست بگویید "Ok Google, tweet …" و در ادامه متن مورد نظر خود را برای آن tweet بیان کنید.

• چنانچه از لامپ‌های Hue شرکت فیلیپس در منزل استفاده نموده باشید، می‌توانید با دستورات مختلفی آن‌ها را کنترل کنید. دستور "Ok Google, Bedtime"، لامپ‌ها را برای وقت خواب خاموش می‌کند. دستوری همچون "OK Google, turn lights blue"، رنگ نور لامپ‌ها را به عنوان مثال به رنگ آبی تغییر می‌دهد. دستور "OK Google, party time" لامپ‌ها را به حالت جشن برده و رنگ آن‌ها را به صورت چرخشی عوض می‌کند.

• می‌توانید از Assistant بخواهید تا task خاصی را به لیست کارهایتان در Todoist اضافه کند.

• حتی می‌توانید با دستوری همچون "OK Google, display on my BMW…" از آن بخواهید تا پیام خاصی را روی صفحه نمایش اتوموبیل BMW شما به نمایش در آورد. البته در صورتی که BMW شما مجهز به سیستم سرگرمی و چندرسانه‌ای هوشمند باشد.

مهم‌ترین رقبای Google Assistant

امروزه شرکتهای متعددی در حال تحقیق و توسعه در زمینه دستیارهای شخصی هوشمند و تکنولوژی هوش مصنوعی به کار رفته در آن‌ها هستند. شرکت اپل با دستیار شخصی خود به نام Siri، شرکت مایکروسافت با Cortana، شرکت آمازون با Alexa، و شرکت سامسونگ با S Voice، از جمله سرشناس‌ترین رقبای گوگل در این عرصه به شما می‌روند. در حالی که شرکت گوگل Assistant را در سال جاری –یعنی سال 2016 میلادی-- صرفا با پشتیبانی از زبان انگلیسی و قابلیت استفاده رسمی روی Google Pixel ،Google Assistant و اپلیکیشن پیام‌رسان Allo معرفی نموده است، تعدادی از رقبا محصولات خود را با پشتیبانی از زبان‌های متعدد و سیستم‌عامل‌های مختلف در اختیار کاربران قرار داده‌اند.

google assistant overview

شرکت اپل با عرضه Siri در سال 2011 میلادی، یکی از پیشگامان این عرصه در میان شرکت‌های بزرگ دنیای تکنولوژی محسوب می‌گردد. دستیار شخصی هوشمند اپل را با پشتیبانی از 20 زبان مختلف و مجموعه نسبتا گسترده‌ای از قابلیت‌ها و خدمات، می‌توان از موفق‌ترین و مهم‌ترین رقبای Google Assistant به شمار آورد. Marques Brownlee صاحب یکی از کانال‌های پرمخاطب Youtube در زمینه تکنولوژی‌های همراه، ویدئویی از مقایسه میان Apple Siri و Google Assistant، و تجربه مکالمه با آن‌ها منتشر نموده است. در این مقایسه، Google Assistant سوالات را معمولا در یک جمله و با ارائه پاسخ مستقیم سوال مطرح شده جواب می‌دهد، در حالی که Siri در جواب بسیاری از سوالات، نتایجی بهینه شده و خلاصه‌سازی شده از جست‌وجوی موضوع سوال در صفحات وب را برای کاربر به نمایش می‌دهد. در جریان این ویدئو می‌توان برتری Assistant را در برقراری ارتباطی محاوره‌ای و روان با کاربر به وضوح مشاهده نمود.

مایکروسافت در سال 2014 و با تاخیری 3 ساله نسبت به رقیب دیرینه خود، اقدام به معرفی دستیار شخصی هوشمند خود با نام Cortana نمود. بر خلاف Siri که فقط روی سیستم‌عامل‌ها و محصولات شرکت اپل سرویس‌دهی می‌کند، دستیار مجازی مایکروسافت علاوه بر محصولات این شرکت، روی سیستم‌عامل‌های iOS و Android نیز قابل استفاده است. لازم به ذکر است که در حال حاضر Cortana قابلیت مکالمه و سرویس‌دهی به 8 زبان مختلف را دارد، که البته 5 مورد از این زبان‌ها فعلا فقط در بستر سیستم‌عامل ویندوز پشتیبانی می‌شوند.

دیگر رقیب مهم Google Assistant، دستیار شخصی هوشمند شرکت آمازون به نام Alexa ست. این دستیار مجازی که در سال 2014 معرفی گردید، روی دو سیستم‌عامل همراه iOS و Android قابل استفاده بوده و در حال حاضر از دو زبان انگلیسی و آلمانی پشتیبانی می‌کند. Amazon Echo هم با بهره‌گیری از همین دستیار مجازی، به عنوان یک مرکز کنترل خانه هوشمند و یک دستیار مجازی خانگی ایفای نقش نموده، و رقیب اصلی Google Home به شمار می‌رود.

Business Insider در مقایسه‌ای کاربردی، سعی داشته است تا برنده فعلی مسابقه میان دستیارهای هوشمند شخصی را پیدا کند. در این آزمایش که ابعاد و کاربردهای مختلفی همچون سفر، ایمیل، پیام‌رسانی، موسیقی، تقویم، ترجمه و دانش عمومی مورد بررسی قرار گرفته است، چهار بازیگر اصلی این میدان یعنی Google Assistant ،Apple Siri ،Microsoft Cortana و Amazon Alexa مورد مقایسه قرار گرفته‌اند. با این‌که Siri در تعداد بیشتری از این مقایسه‌ها برنده بوده است، به عقیده آقای Jeff Dunn --نویسنده آن مقاله—Google Assistant ارتباطی روان‌تر و تجربه‌ای خوشایند‌تر را برای کاربر به ارمغان آورده، و با توجه به اکوسیستم قوی گوگل در زمینه خدمات وب و همراه، نسبت به سایر رقبا پتانسیل بالاتری برای موفقیت خواهد داشت.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا