معامله بزرگی که شکست خورد - لغو خرید Arm توسط انویدیا

نمایش خبر

تاریخ : 1400/11/21        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آرم ARM ، انویدیا Nvidia
واحد خبر mobile.ir : بیش از یک سال است که خبر خریدن مجموعه Arm توسط کمپانی انویدیا در دنیای فناوری به گوش می‌رسد. اما ظاهرا این معامله – که در آن قرار بود انویدیا مجموعه Arm را به قیمت 40 میلیارد دلار خریداری کند – هیچ‌گاه به سرانجام نخواهد رسید. طبق خبری که روز دوشنبه 7 فوریه 2022 (18 بهمن 1400) منتشر شد، SoftBank (مالک مجموعه Arm) وجود موانع نظارتی متعدد طی یک سال و نیم اخیر را دلیل برهم خوردن این معامله عنوان کرد. به دنبال انتشار این خبر، مدیرعامل Arm از سمت خود استعفا کرد. لازم به ذکر است، حال که قضیه واگذاری Arm منتفی شده، مالکین این مجموعه قصد دارند سهام شرکت را در یک عرضه اولیه به بازار بورس ارائه کنند.

همان طور که می‌دانید، Arm هیچ محصول سخت‌افزاری نداشته و مدل کسب‌وکار این شرکت در واقع دریافت هزینه برای مالکیت معنوی معماری‌های Arm است. به عبارت دیگر، Arm اجزای مختلف تراشه‌های کامپیوتری را طراحی کرده و مجوز (license) استفاده از این معماری‌ها را در اختیار تولیدکنندگان تراشه قرار می‌دهد. آنچه در مقدمه این خبر تحت عنوان موانع نظارتی ذکر شد، در واقع نگرانی نهادهای نظارتی از تأثیر پذیرفتن مدل کسب‌وکار Arm پس از واگذاری آن بوده است. به گفته انویدیا، این شرکت نتوانست نهادهای نظارتی را قانع کند که این معامله هیچ تأثیری بر مدل کسب‌وکار Arm نخواهد گذاشت.

حدود دو هفته قبل، بلومبرگ در گزارشی از شکست این معامله خبر داده و علت آن را نگرانی نهاد‌های نظارتی انگلستان، آمریکا و اتحادیه اروپا از سرنوشت آینده Arm با مالکیت انویدیا اعلام کرده بود. در پی لغو این معامله، شاهد یک تغییر مدیریتی بزرگ در مجموعه Arm بودیم. به این ترتیب که سایمون سیگرز (Simon Segars)، مدیرعامل شرکت، از سمت خود استعفا کرد و رنه هاس (Rene Haas)، ریاست گروه IP (مالکیت معنوی) Arm، جانشین وی شد. جالب است بدانید رنه هاس پیش از ورود به مجموعه Arm، معاونت انویدیا و مدیریت داخلی کسب‌وکار محصولات کامپیوتری آن را بر عهده داشت.

Simon Segars مدیرعامل مستعفی Arm

به گفته مدیرعامل جدید Arm، تصمیم سیگرز برای ترک شرکت، تا حد زیادی یک انتخاب شخصی بوده است. به گفته رنه هاس، سیگرز در مقطع کنونی به این نتیجه رسید که زمان و انرژی مورد نیاز برای عمومی کردن شرکت را نداشته و شرایط موجود را مطلوب نمی‌دانسته است. ماسایوشی سان (Masayoshi Son)، بنیان‌گذار و مدیرعامل SoftBank، ضمن سپاسگزاری از سایمون سیگرز و قدردانی از زحمات 30 ساله او برای شرکت، رنه هاس را رهبری توصیف کرد که رشد Arm در سایه مدیریت او شتاب خواهد گرفت.

زمزمه‌های خرید Arm توسط انویدیا نخستین بار در سپتامبر 2020 شنیده شد و از همان ابتدای امر، این معامله زیر ذره‌بین قرار گرفت. جنسن هوانگ (Jensen Huang)، مدیرعامل انویدیا، بارها و بارها از این معامله در مجامع عمومی دفاع و سرانجام اذعان کرد که انعقاد قرارداد بیش از آنچه برنامه‌ریزی شده بود، طول خواهد کشید.

Jensen Huang مدیرعامل انویدیا

این معامله – در صورت انعقاد – می‌توانست به یکی از بزرگ‌ترین معامله‌های صنعت تبدیل شود، زیرا معماری و مالکیت معنوی Arm برای تک‌تک تراشه‌های مورد استفاده در اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌ها (و همچنین برخی از تراشه‌های سرورها) در سراسر دنیا حائز اهمیت است. جنبه دیگر اهمیت Arm آن است که نقشه راه محصولات آینده اپل برای تولید لپ‌تاپ ها و PCهای این شرکت، به معماری‌های Arm وابسته است. ناگفته نماند، حال که این معامله به سرانجام نرسیده، انویدیا موظف است مبلغ 1.25 میلیارد دلار را به عنوان غرامت به SoftBank پرداخت کند.

همان طور که در مقدمه هم گفته شد، مسئولین SoftBank به دنبال آنند که با عرضه اولیه سهام Arm، این شرکت را به یک شرکت سهامی عام تبدیل کنند. پروسه عرضه اولیه سهام Arm از ابتدای سال مالی این شرکت (یکم آوریل) آغاز و در 12 ماه آینده عملی خواهد شد. نکته دیگر آنکه، پس از لغو معامله خرید، Arm مجوز کنونی خود برای استفاده از تکنولوژی Arm را حفظ خواهد کرد.

در ابتدا انویدیا در واکنش به این خبر سکوت و از اظهار نظر درباره آن خودداری کرد. اما یک روز بعد، با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی آن را تأیید کرد. جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا، در این بیانیه گفت: «Arm آینده روشنی دارد و ما در دهه‌های آتی، به پشتیبانی از آنها به عنوان یک صاحب مجوز (که از این بابت مفتخر است) ادامه خواهیم داد.»

منبع : Nvidia


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا