شکایت FTC علیه قرارداد 40 میلیارد دلاری خرید Arm از سوی Nvidia

نمایش خبر

تاریخ : 1400/9/12        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : انویدیا Nvidia ، آرم ARM
واحد خبر mobile.ir : سال گذشته در سپتامبر 2020 شرکت انویدیا از امضای یک قرارداد قطعی با SoftBank برای خرید مجموعه Arm به مبلغ 40 میلیارد دلار خبر داد؛ این قرارداد که ظاهرا باید آن را گران‌ترین خرید در این صنعت نامید از همان ابتدا با مخالفت‌های جدی از سوی شرکای بیشمار Arm روبرو شد و شرکت‌هایی مثل کوالکام، گوگل و مایکروسافت در صدد تغییر نظر کمیسیون تجارت فدرال آمریکا، کمیسیون اروپا، سازمان رقابت و بازار بریتانیا و مجموعه متناظر آن در چین برآمدند. این تلاش‌ها حالا حداقل در یک مورد به ثمر نشسته و کمیسیون تجارت فدرال آمریکا (FTC) از تصمیم خود برای شکایتی در جهت مسدود کردن قرارداد 40 میلیارد دلاری مابین انویدیا و SoftBank خبر داده است.

خرید یک کمپانی از طرف یک شرکت دیگر در دنیای فناوری امری عادی و متداول بوده و چه بسیار شرکت‌های بزرگی که مالکیت آن‌ها چندین و چند بار بین شرکت‌های دیگر دست به دست شده است؛ از جمله مثال‌های بارز در این زمینه می‌توان به تغییر مالکیت بخش موبایل نوکیا به مایکروسافت در سال 2013 و سپس انتقال آن به مجموعه HMD در سال 2016 اشاره کرد داستان موتورولا و انتقال مالکیت آن از شرکت مادر به گوگل و سپس به لنوو نیز روایت آشنای دیگری به‌نظر می‌رسد. ماجرای Arm اما با تمامی موارد قابل اشاره در این زمینه متفاوت بوده و ایجاد تحولی ناخوشایند در این زمینه می‌تواند کل صنعت موبایل را تحت تأثیر خود قرار دهد.

نگرانی‌ها از بابت انتقال مالکیت Arm به شرکتی دیگر از این واقعیت سرچشمه می‌گیرد که در حال حاضر در 95 درصد از گوشی‌های هوشمند امروزی از معماری پردازنده‌های Arm استفاده شده و تغییر مالکیت این شرکت به انویدیا ممکن است کابوس تمام‌عیاری را برای سازندگان چیپ‌ست برای دسترسی به طرح‌های جدید Arm در پی داشته باشد. این نگرانی در بیانیه مطبوعاتی FTC این‌گونه منعکس شده است: «معامله عمودی (vertical deal) پیشنهادی به یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های [تولیدکننده] چیپ [اجازه] کنترل روی فناوری محاسباتی و طرح‌هایی را می‌دهد که شرکت‌های رقیب برای توسعه چیپ‌های رقابتی خود بر آن‌ها متکی هستند. [مبنای] شکایت FTC بر این مدعاست که شرکت تلفیق شده [پس از نهایی شدن این قرارداد] ابزارها و انگیزه‌ای را برای خفه کردن نوآوری فناوری‌های نسل بعدی از جمله آن‌هایی که در مراکز داده و سیستم‌های دستیار راننده در خودروها به‌کار گرفته می‌شوند را در اختیار دارد.» اصطلاح معامله عمودی یا vertical deal در این مطلب به توافق مابین شرکت‌هایی اشاره دارد که در سطوح مختلف زنجیره تأمین قرار گرفته‌اند برای مثال می‌توان به قرارداد مابین یک سازنده تجهیزات الکترونیکی با یک خرده‌فروشی برای تبلیغ و فروش کالای شرکت اصلی به‌ازای قیمت پایین‌تر کالاها اشاره کرد.

در این میان با این‌که انویدیا بیش‌تر از هرچیز دیگری با راه‌کارهای گرافیکی خود شناخته می‌شود برخی از محصولات خود این شرکت نیز از طرح‌های Arm بهره می‌برند. FTC در رابطه با شکایت خود در این زمینه می‌افزاید‌: « این شکایت ادعا می‌کند که ادغام پیشنهادی توانایی و مشوقی را در اختیار انویدیا قرار می‌دهد تا از کنترل خود بر این تکنولوژی برای تضعیف رقبا، کاهش رقابت و در نهایت تنزل کیفیت محصول ، تقلیل نوآوری، ‌قیمت‌های بالاتر و انتخاب کمتر استفاده کند.»

لینا خان (Lina Khan) ریاست فعلی FTC که مدت کوتاهی پس از انتخاب جو بایدن به ریاست جمهوری آمریکا به این سمت گماشته شد علاقه بیش‌تری به اجرای سخت‌گیرانه‌تر قوانین ضد انحصار (antitrust) از خود نشان داده و قبل از انتخاب شدن به این عنوان وقت خود را مصروف بررسی و مطالعه شرکت‌های بزرگ فناوری و روش‌های منحصر به‌فرد آن‌ها برای تجمع قدرت در بازارهای دیجیتال کرده است. بدین‌ترتیب با توجه به سابقه ریاست فعلی FTC در این زمینه می‌توان جدال سخت و بی‌سابقه‌ای را بر سر تأیید یا رد تغییر مالکیت Arm انتظار کشید. معامله Arm تنها در آمریکا مسئله‌ساز نبوده و در دیگر کشورها نیز مباحث مشابهی را شکل داده است؛ کمیسیون اروپا در اکتبر گذشته از بررسی دقیق و موشکافانه این قرارداد خبر داد و احتمالا دیگر طرف‌های درگیر از جمله واحدهای قانون‌گذاری در بریتانیا و چین نیز در آینده نظرات خود را در این زمینه اعلام خواهند کرد.

Lina Khan ریاست FTC

واکنش انویدیا اما طبیعتا کاملا متفاوت از نظرات منتقدان بوده و در بیانیه‌ای ضمن اشاره به همکاری خود با FTC از تلاش برای نشان دادن این موضوع سخن گفته که این معامله به نفع این صنعت خواهد بود و رقابت را ترویج می‌کند. انویدیا در ادامه می‌افزاید: « انویدیا در [بخش] تحقیق و توسعه Arm سرمایه‌گذاری کرده، نقشه راه آن را تسریع می‌کند و تولیدات آن را به‌گونه‌ای گسترش می‌دهد که رقابت، تقویت شده، فرصت‌های بیشتری برای تمامی دارندگان مجوز Arm خلق شود و اکوسیستم Arm توسعه پیدا کند. انویدیا به حفظ مدل اعطای مجوز باز Arm متعهد بوده و تضمین می‌کند که مالکیت معنوی (IP) آن برای تمامی علاقه‌مندان دارنده مجوز در زمان حال و آینده در دسترس باشد.»

طرح دعوای FTC که اعضای آن به اتفاق آرا به صدور این شکایت رأی دادند بر چیپ‌های دستیار راننده (chips for driver assistance)، تولیدات شبکه‌ای و میکروچیپ‌های Arm برای سرورهای محاسبات ابری متمرکز خواهد بود. وقت دادرسی در مقابل قاضی حقوقی اداری (administrative law judge یا ALJ) در این شکایت برای 9 آگوست 2022 تعیین شده و FTC این گزینه را در اختیار خواهد داشت که این پرونده را یا در فرایندی داخلی یا از طریق دادگاه فدرال دنبال کند.

در پایان ذکر این نکته نیز اهمیت دارد که در صورت برهم خوردن این معامله، انویدیا متحمل ضرری 1.25 میلیارد دلاری خواهد شد که البته با توجه به مبلغ بسیار گزاف 40 میلیارد دلاری قرارداد رقم چندان بالایی به‌نظر نمی‌رسد. جالب آن‌که سهام انویدیا پس از اعلام این خبر به‌گزارش رویترز 2.2 درصد افزایش پیدا کرده و به 321.26 دلار رسید.

منبع : FTC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا