موتورولا موبیلیتی رسماً به لنوو پیوست

نمایش خبر

تاریخ : 1393/8/21        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : گوگل Google ، موتورولا Motorola ، لنوو Lenovo

واحد خبر mobile.ir : مالکیت بخش موبایل کمپانی موتورولا -- موسوم به موتورولا موبیلیتی -- پس از گذشت حدود نه ماه از تفاهم میان گوگل و لنوو رسما در اختیار لنوو قرار گرفت.

بیش از سه سال از پیوستن رسمی موتورولا موبیلیتی به گوگل می‌گذرد. پس از توافق اولیه‌ در مرداد ماه سال 1390برای خرید این بخش، گوگل در خرداد ماه 1391 با پرداخت مبلغ 12.5 میلیارد دلار و تکمیل مراحل قانونی رسما کنترل موتورولا موبیلیتی را در اختیار گرفت. تحلیلگران دلیل اصلی این خرید را افزایش توانایی گوگل در رقابت‌ جاری میان شرکت‌ها بر سر حق مالکیت اختراعات ارزیابی کردند که در عمل نیز به سود این شرکت تمام شد. اما گوگل در اوایل سال میلادی جاری -- بهمن 1392 -- طی تفاهم‌نامه‌ای بخش موتورولا موبیلیتی را به لنوو فروخت.

مطابق توافق صورت گرفته، مبلغ نهایی این خرید معادل 2.91 میلیارد دلار است که از این مبلغ، 660 میلیون دلار به صورت نقد، 750 میلیون دلار به صورت سهام لنوو -- معادل 4.7 درصد از سهام این شرکت -- و 1.5 میلیارد دلار باقی مانده طی مدت سه سال به گوگل پرداخت خواهد شد. به علاوه بر اساس این توافق، مالکیت سبد پتنت‌های موتورولا موبیلیتی در اختیار گوگل باقی می‌ماند و لنوو به مالکیت 2,000 پتنت اکتفا خواهد کرد. در حقیقت کمپانی لنوو برای استفاده از اغلب پتنت‌های موتورولا همچنان باید به گوگل حق لایسنس پرداخت نماید.

Lenovo Beijing R&D Campus

تصویر بالا: مرکز تحقیق و توسعه لنوو در پکن

کمپانی موتورولا که در رقابت با دیگر شرکت‌های تولیدکننده گوشی هوشمند ضعیف ظاهر شده بود، تحت مدیریت گوگل بخشی از مشکلات خود را کنترل کرد. بر این اساس، سبد محصولات موتورولا به چند دستگاه خاص محدود و تمرکز اصلی کمپانی به تولید محصولات ارزان‌تر و بازارهای نوظهور معطوف شد. تازه‌ترین محصول همکاری موتورولا و گوگل فبلت نکسوس 6 است که اخیرا معرفی و بزودی عرضه خواهد شد. از دید ریک استرلو (Rick Osterloh) -- مدیرعامل موتورولا موبیلیتی -- ترکیب این شرکت و لنوو « با سبدی جذاب و تأثیرگذار از گوشی‌های هوشمند، ابزارهای پوشیدنی و کامپیوترهای شخصی، قادر است مرزهای انتخاب و ارزش کاربران را گسترش و تجارب بسیار جذاب و نوینی را در اختیار مردم سراسر دنیا قرار دهد.»

تصویر بالا: ریک استرلو -- مدیرعامل موتورولا موبیلیتی -- امکانات جدید فبلت نکسوس 6 را به یانگ یوان‌کینگ -- مدیرعامل لنوو -- نشان می‌دهد

مطابق گزارش موسسه تحقیقاتی Strategy Analytics، موتورولا با داشتن 4.1 درصد از سهم بازار در سه ماهه دوم عنوان پنجمین تولیدکننده گوشی هوشمند را در آمریکا دارا بوده است و پیوستن این کمپانی به لنوو می‌تواند حدود 8 درصد بازار گوشی‌های هوشمند را در اختیار لنوو قرار دهد و از این طریق جایگاه آن را به عنوان سومین تولید کننده این محصولات تثبیت نماید. گزارش IDC از سه ماهه سوم لنوو نشان می‌دهد که این شرکت بدون احتساب سهم موتورولا، چهارمین تولیدکننده گوشی هوشمند در جهان پس از سامسونگ، اپل و شیائومی است و حضور خود را در بازار جنوب شرقی آسیا، روسیه و دیگر بازارهای نوظهور افزایش داده است. حال با تکمیل مراحل قانونی و پیوستن موتورولا، لنوو به عنوان تولیدکننده شماره یک کامپیوترهای شخصی در جهان تمایل جدی خود را به حضور نیرومند در سایر بازارهای تکنولوژیکی نیز آشکار ساخته است.

Rick Osterloh Tweet

تصویر بالا: تبریک کنایه آمیز ریک استرلو -- مدیر عامل موتورولا -- به شیائومی در مورد کسب رتبه سوم بازار گوشی‌های هوشمند توسط شیائومی؛ چرا که این رتبه پس از پیوستن رسمی موتورولا موبیلیتی به لنوو به سرعت از دست رفت

خرید موتورولا شبکه نیرومند فروش محصولات این کمپانی را در آمریکا در اختیار لنوو قرار می‌دهد و در عین حال لنوو از رابطه بسیار قوی موتورولا با اپراتورهای مخابراتی بهره خواهد برد. تصاحب برند موتورولا و نیز سبد گوشی‌های هوشمند خلاقانه این شرکت مانند Moto E ،Moto G ،Moto X و نیز محصولات سری دروید (Droid) و همکاری این شرکت با گوگل در ساخت فبلت نکسوس 6، لنوو را قادر خواهد ساخت با استفاده از مقیاس وسیع‌تر توزیع، امکانات بیشتر بازاریابی و افزایش بودجه تحقیقاتی بیش از پیش در مسیر توسعه قرار گیرد.

Google Motorola Nexus 6 - گوگل موتورولا نکسوس 6

تصویر بالا: فبلت نکسوس 6 - محصول مشترک گوگل و موتورولا

البته موتورولا به صورت شرکت تابعه تحت مدیریت ریک استرلو و با مرکزیت شیکاگو به فعالیت ادامه خواهد داد و لیو جون -- معاون اجرایی و مدیر گروه تجاری موبایل لنوو -- نیز به عنوان رئیس هیأت مدیره موتورولا فعالیت خواهد کرد. به علاوه از دید یانگ یوان‌کینگ -- مدیر عامل لنوو-- موتورولا برند خود را در مناطقی که در آنها نفوذ دارد همچنان حفظ خواهد کرد و همکاری مشترک لنوو و موتورولا علاوه بر حفظ این موقعیت، بیشتر به بازارهای نوظهور خواهد پرداخت. به گزارش وب‌سایت رسمی لنوو، با تکمیل فرآیند خرید «کمپانی لنوو پیوستن شرکتی با 3,500 کارمند در سراسر جهان، شامل 2,800 نفر در ایالات متحده آمریکا، را خوشامد خواهد گفت و در فرآیند طراحی، مهندسی، فروش و پشتیبانی به آن یاری خواهد رساند.»

به گفته لیو جون، لنوو انتظار دارد که بیش از صد میلیون دستگاه موبایل شامل گوشی هوشمند و تبلت را تا انتهای سال مالی منتهی به مارس به فروش رساند. به علاوه مطابق برنامه‌ریزی جدید لنوو، موتورولا باید ظرف یک تا یک سال و نیم به سوددهی برسد. در این مسیر موتورولا علاوه بر حفظ کسب و کار مستقل خود، مزایای زنجیره تأمین لنوو را نیز مورد استفاده قرار خواهد داد و چنان که یانگ یوان‌کینگ اشاره کرده است کمپانی لنوو به حمایت از محصولات شناخته‌شده موتورولا ادامه خواهد داد.

در واقع گرایش سال‌های اخیر لنوو به توسعه چشم‌اندازهای آتی شرکت و حضور در تمامی بازارهای مرتبط توجه بسیاری از منابع خبری و تحلیلی را به خود جلب کرده است. به طور مثال علاوه بر خرید موتورولا موبیلیتی که در روزهای اخیر قطعیت یافت، شایعاتی از تمایل لنوو برای خرید بلک‌بری نیز به گوش می‌رسد. هر چند مدیران لنوو موضع خاصی را در این باره اتخاذ نکرده‌اند اما یانگ یوان‌کینگ با اشاره به خرید موتورولا موبیلیتی و کسب و کار سرورهای آی‌بی‌ام گفت: « ما نیاز به تمرکز بر روی دو معامله بزرگ [قبلی خود] داریم. اگر بحث از معامله بزرگ دیگری در کار باشد ابتدا باید از معاملات قبلی پول بدست آوریم.» چنین اظهار نظری به طور طبیعی امکان خرید بلک‌بری را توسط لنوو مطرح می‌نماید، امری که شاید با شکست احتمالی تلاش‌های جان چن -- مدیر عامل بلک‌بری -- در کنترل مشکلات این شرکت صورت جدی‌تری یابد.‌



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا