IDC پیش‌بینی می‌کند: رشد 17.3 درصدی بازار قطعات نیمه‌رسانا در سال 2021 – رسیدن به ظرفیت مازاد در 2023

نمایش خبر

تاریخ : 1400/6/31        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آی دی سی IDC ، آمار Statistics
واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی IDC، روز دوشنبه 20 سپتامبر 2021 (29 شهریور 1400) پیش‌بینی خود را از وضعیت بازار قطعات نیمه‌رسانا تا پایان سال 2023 منتشر کرد. طبق برآورد IDC، انتظار می‌رود بازار محصولات نیمه‌رسانا در سال 2021 با رشد 17.3 درصدی همراه شود (مقایسه کنید با رشد 10.8 درصدی در سال 2020). همان‌طور که احتمالا می‌دانید، در حال حاضر صنعت با کمبود جهانی قطعات نیمه‌رسانا مواجه است، اما به گفته IDC، تا نیمه سال 2022 شرایط به حالت عادی بازگشته و به تعادل خواهد رسید. کارشناسان IDC بر این باورند که گسترش ظرفیت تولید در مقیاس بزرگ‌تر تا پایان سال جاری میلادی کلید خورده و انتظار می‌رود در سال 2023 به ظرفیت مازاد نیز برسیم.

نمای کلی وضعیت بازار نیمه‌هادی‌ها از سال 2001 تا 2020 و پیش‌بینی تا 2025

کارشناسان IDC رشد بازار قطعات نیمه‌رسانا را به مواردی مثل گوشی‌های موبایل، نوت‌بوک‌ها، سرورها، خودرو، خانه هوشمند، گیمینگ، پوشیدنی‌ها، اکسس پوینت‌های وای-فای و همچنین افزایش قیمت حافظه نسبت می‌دهند. همچنین، با شتاب گرفتن افزایش ظرفیت از سه‌ماهه پایانی سال جاری میلادی، انتظار می‌رود روند بهبود کمبود IC نیز ادامه یابد.

به گفته ماریو مورالس (Mario Morales)، از معاونین IDC، ماجرای میزان نیاز بازار به نیمه‌رساناها دست نخورده باقی مانده و این امر نه تنها به نفع کمپانی‌های سازنده این قطعات است، بلکه رشد تولید در بسیاری از بازارهای هدف نیز می‌تواند رشد خوبی برای بازار قطعات نیمه‌رسانا در پی داشته باشد.

به‌رغم موج کنونی COVID-19، تقاضا برای خرید قطعات نیمه‌رسانا همچنان با قدرت ادامه دارد. به گزارش IDC، کارخانه‌هایی که به تولید این قطعات اختصاص یافته‌اند تا پایان سال جاری میلادی با ظرفیت حدود 100 درصد به کار خود ادامه می‌دهند. ظرفیت تولید نهایی همچنان در تنگناست اما تأمین‌کنندگان فاقد کارخانه، تولید موردنیاز خود را از طریق شرکای خود به سرانجام می‌رسانند. انتظار می‌رود پروسه تولید اولیه (front-end manufacturing) بتواند در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی، تقاضای بازار را برطرف کند، اما مشکلات بزرگ‌تر و کمبودهای اصلی همچنان در مراحل نهایی تولید (back-end manufacturing) باقی‌ست.

طبق برآورد IDC، با رشد 28.5 درصدی در درآمد قطعات نیمه‌رسانای موبایل، انتظار می‌رود درآمد حاصل از فروش قطعات نیمه‌رسانای 5G، تا پایان سال جاری میلادی افزایشی 128 درصدی داشته باشد. درآمد حاصل از فروشقطعات نیمه‌رسانای مورد استفاده در کنسول‌های بازی، خانه هوشمند و پوشیدنی‌ها نیز به‌ترتیب 34 درصد، 20 درصد و 21 درصد رشد خواهد داشت. با توجه به کاهش کمبودها تا پایان سال 2021، احتمالا درآمد فروش قطعات نیمه‌رسانای بخش خودرو نیز با رشدی 22.8 درصدی مواجه خواهد شد. درآمد حاصل از فروش قطعات نیمه‌رسانای به کاررفته در نوت‌بوک‌ها و سرورهای X86 نیز به‌ترتیب با 11.8 درصد و 24.6 درصد رشد همراه خواهد شد.

در پایان لازم به ذکر است، قیمت قرص سیلیکونی مورد نیاز برای ساخت قطعات نیمه‌رسانا در نیمه نخست سال 2021 افزایش داشته و طبق پیش‌بینی IDC، این روند افزایشی تا پایان سال جاری میلادی ادامه خواهد یافت. کارشناسان IDC این امر را به افزایش قیمت مواد اولیه و همچنین هزینه فرصت در تکنولوژی‌های با پروسه تکامل‌یافته نسبت می‌دهند. در مجموع طبق برآورد IDC، ارزش بازار قطعات نیمه‌رسانا تا سال 2025 بالغ بر 600 میلیارد دلار خواهد بود. اگر این پیش‌بینی درست باشد، نرخ رشد سالانه مرکب این بازار، در بازه زمانی یادشده معادل 5.3 درصد خواهد بود. ناگفته نماند، رشد معمول این بازار (که در سال‌های قبل مشاهده شده) چیزی بین 3 تا 4 درصد بوده است.

منبع : IDC


تبلیغات

تبلیغات

خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا