با ده مشتری برتر تراشه‌های نیمه‌رسانا در سال 2020 آشنا شوید

نمایش خبر

تاریخ : 1399/12/1        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گارتنر Gartner ، آمار Statistics ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، لنوو Lenovo ، شیائومی Xiaomi
واحد خبر mobile.ir : مؤسسه گارتنر به‌تازگی گزارشی را از بازار تراشه‌های نیمه‌رسانا در سال 2020 منتشر کرده است. طبق این گزارش در سال 2020، در مجموع 449.83 میلیارد دلار از سوی کمپانی‌های فناوری برای خرید محصولات نیمه‌رسانا هزینه‌ شده که در مقایسه با رقم 419.14 میلیارد دلار در سال 2019، با 7.3 درصد رشد همراه بوده است. رتبه‌بندی ده مشتری برتر تراشه‌های نیمه‌رسانا در سال 2020 نسبت به سال 2019 تغییری نداشته و اپل، سامسونگ و هواوی همچنان رتبه‌های اول تا سوم را به خود اختصاص داده‌اند. البته با توجه به محدودیت‌های هواوی در خرید تراشه‌های پیشرفته، این شرکت در سال 2020 هزینه کمتری را (نسبت به سال 2019) برای خرید این محصولات صرف کرده است.

مبلغی که ده مشتری برتر تراشه‌های نیمه‌رسانا در سال 2020 برای خرید این محصولات هزینه کرده‌اند، نسبت به سال قبل از آن 10 درصد رشد داشته و سهم این 10 شرکت را از 40.9 درصد از بازار در سال 2019 به 42 درصد رسانده است.

ماساتسونه یاماجی (Masatsune Yamaji)، مدیر پژوهشی گارتنر، بر این باور است که دو عامل مهم در میزان هزینه شرکت‌های برتر برای خرید تراشه‌های نیمه‌رسانا در سال 2020 مؤثر بوده است؛ یکی همه‌گیری COVID-19 و دیگری کشمکش‌های سیاسی بین چین و آمریکا. همه‌گیری COVID-19 موجب کاهش تقاضا برای گوشی‌های هوشمند 5G و اختلال در روند تولید خودرو شد. اما در مقابل باعث شد تا تقاضا برای PCهای همراه و بازی‌های ویدئویی بالا رفته و میزان سرمایه‌گذاری در بخش مراکز داده ابری افزایش یابد. به علاوه، افزایش قیمت حافظه در سال 2020 متعاقبا افزایش هزینه صرف‌شده برای خرید تراشه را در پی داشت.

در سال 2020، کمپانی اپل با داشتن سهم 11.9 درصدی از بازار، عنوان بزرگ‌ترین خریدار تراشه‌های نیمه‌رسانا را از آن خود کرد. اپل در سالی که گذشت، مبلغی معادل 53.6 میلیارد دلار را برای خرید محصولات نیمه‌رسانا صرف کرد که نسبت به هزینه پرداخت شده در سال 2019 با 24 درصد رشد همراه بوده است. گارتنر عمده این رشد را به موفقیت مستمر AirPods، تقاضای ویژه برای کامپیوترهای Mac و آی‌پد و همچنین مصرف فزاینده حافظه NAND flash نسبت می‌دهد.

رتبه‌بندی مقدماتی 10 کمپانی برتر جهان از لحاظ هزینه برای تراشه‌های نیمه‌رسانا در سال 2020

سامسونگ همچنان دومین مشتری تراشه‌های نیمه‌رسانا در جهان محسوب می‌شود. میزان هزینه این شرکت کره‌ای برای خرید محصولات نیمه‌رسانا با رشد سالانه 20.4 درصدی به 36.4 میلیارد دلار در سال 2020 بالغ شد. به باور کارشناسان گارتنر، این رشد به کاهش رقابت از سوی هواوی و تقاضای قدرتمند برای درایوهای SSD (مورد نیاز در مراکز داده) مربوط می‌شود. همچنین، گرایش مردم در سراسر دنیا به کار کردن از خانه و آموزش الکترونیک به نفع سامسونگ تمام شد زیرا این گرایش متعاقبا تقاضا برای کامپیوترهای شخصی و سرورهای ابری را در پی داشت؛ جایی که در آن از درایوهای SSD سامسونگ به تعداد فراوان استفاده می‌شود.

کمپانی چینی هواوی، سومین مشتری بزرگ تراشه در سال 2020 بوده، اما بر خلاف اپل و سامسونگ، هزینه صرف شده از سوی هواوی برای خرید تراشه‌های نیمه‌رسانا در سال 2020 با افت چشم‌گیر 23.5 درصدی، از 24.9 میلیارد دلار در سال 2019 به 19 میلیارد دلار در سال 2020 کاهش یافته است. به گفته یاماجی، دولت ایالات متحده با تشدید ممنوعیت‌های تجاری برای هواوی در سال 2020، توانایی این شرکت در خرید تراشه‌های نیمه‌رسانا را محدود کرد و همین امر منجر به کاهش تولید اسمارت‌فون و از دست رفتن بخش قابل توجهی از سهم بازار هواوی شد. البته، بازار چین همچنان اهمیت خود را برای فروشندگان تراشه حفظ کرده، زیرا دیگر سازندگان چینی اسمارت‌فون وارد میدان شده و با خرید بیشتر محصولات نیمه‌رسانا، خلأ به وجود آمده از سوی هواوی در نیمه دوم سال 2020 را پر کردند.

پس از هواوی، کمپانی‌های لنوو، دل، BBK، اچ‌پی و شیائومی رتبه‌های چهارم تا هشتم را به خود اختصاص می‌دهند، اما جالب است بدانید در بین 10 مشتری برتر، هیچ کدام به اندازه شیائومی در میزان هزینه برای خرید تراشه رشد نداشته‌اند. این کمپانی در سال 2019 مبلغی معادل 6.9 میلیارد دلار را صرف خرید تراشه‌ها نیمه‌رسانا کرده بود که این میزان با رشد چشمگیر 26 درصدی در سال 2020 به حدود 8.8 میلیارد دلار افزایش یافت. به گفته یاماجی، کسب‌وکار اسمارت‌فون‌های شیائومی در دوران شیوع همه‌گیری کرونا آسیب چندانی ندید، زیرا عمده گوشی‌های هوشمند این شرکت از کانال‌های فروش آنلاین عرضه می‌شود. از دیگر عواملی که موجب خرید بیشتر تراشه از سوی شیائومی در سال 2020 شد، می‌توان به موفقیت این شرکت در تولید طیف گسترده‌ای از دیوایس‌های اینترنت اشیاء اشاره کرد که محصولاتی از جمله تلویزیون‌های هوشمند، دیوایس‌های پوشیدنی و وسایل خانه هوشمند را شامل می‌شود.

منبع : Gartner


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا