گزارش ترندفورس از وضعیت بازار نیمه‌رساناها در پی تحریم SMIC از سوی دولت آمریکا

نمایش خبر

تاریخ : 1399/7/16        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، ترندفورس TrendForce ، اس ام آی سی SMIC ، چین China
واحد خبر mobile.ir : خبرگزاری رویترز هفته گذشته گزارشی در خصوص تحریم SMIC از سوی وزارت بازرگانی ایالات متحده منتشر کرد. مطابق جدیدترین پژوهش موسسه ترندفورس که در روز دوشنبه 5 اکتبر سال جاری میلادی (14 مهر 1399) منتشر شد، بزرگ‌ترین تولیدکننده تراشه در چین به تازگی طی بیانیه‌ای به طور رسمی در خصوص مقررات جدید وزارت بازرگانی ایالات ‌متحده واکنش نشان داده است. بر اساس قوانین جدید، شرکت‌های آمریکایی پیش از عرضه تجهیزات، مواد اولیه و قطعات به SMIC ملزم به کسب مجوز از دولت ایالات متحده هستند. به این ترتیب، انتظار می‌رود از این پس تأمین‌کنندگانی همچون Applied Materials ،Lam Research و KLA تحت تأثیر تحریم علیه SMIC قرار گیرند.

طبق گزارش ترندفورس نه تنها شرکت‌های آمریکایی، بلکه سازندگانی همچون کمپانی هلندی ASML نیز به سبب استفاده از فناوری‌های کلیدی آمریکایی دچار محدودیت خواهند شد. البته تحلیل‌های اولیه این موسسه پژوهشی نشان می‌دهد که محدودیت‌های صادرات احتمالاً بر تأمین‌کنندگان ویفرهای سیلیکونی و دیگر مواد خام شیمیایی مرتبط با تولید نیمه‌رسانا تأثیر کمتری خواهد داشت، چرا که اغلب تأمین‌کنندگان این حوزه شرکت‌های ژاپنی و اروپایی هستند.

ترندفورس برآورد کرده است که کارخانه‌های تایوانی تولیدکننده نیمه‌رسانا در حال حاضر با سهم بازار 65 درصد، پیشتاز این حوزه به شمار می‌روند و تولیدکنندگان کره‌ای با 16 درصد و چینی با 6 درصد پس از آن‌ها قرار می‌گیرند. در این میان SMIC با 4 درصد سهم از بازار نیمه‌رساناها، بزرگ‌ترین تولیدکننده چینی و پنجمین تراشه‌ساز بزرگ جهان به شمار می‌رود و تنها کمپانی در چین به حساب می‌آید که از نقشه راه تقریبا روشنی برای پروسه 14 نانومتری و فناوری‌های پیشرفته‌تر از آن برخوردار است. حال با توجه به موقعیت پیشتاز SMIC در صنعت نیمه‌رسانای چین، تحریم اخیر ایالات متحده زنجیره تأمین رو به توسعه این شرکت و تأمین مواد خام و تجهیزات آن را با مخاطرات جدی مواجه ساخته است. به علاوه محدودیت‌های تجاری تازه احتمالاً آسیب قابل‌توجهی را نیز به بخش تحقیق ‌و ‌فناوری‌های توسعه پروسه پیشرفته SMIC وارد خواهد ساخت و تلاش چین برای استقلال در زمینه ساخت تراشه را به چالش خواهد کشید.

نقشه راه تکنولوژی ساهت در شرکت‌های TSMC، سامسونگ و SMIC از سال 2014 تا 2023

در حال حاضر تأمین‌کنندگان تجهیزات نیمه‌رسانا در چین شرکت‌هایی از جمله Naura (در زمینه پاک کردن، انباشت، لایه‌برداری)، AMEC (انباشت، لایه‌برداری)، SMEE (لیتوگرافی، بازرسی) و CETGC (کاشت یونی و مسطح‌سازی شیمیایی-مکانیکی) را در بر می‌گیرد. اگر چه سازندگان چینی توانایی تأمین تجهیزات مرتبط با این فرآیندها را دارند و پیش‌تر هم در این زمینه فعالیت داشته‌اند، اما SMEE تنها تولیدکننده‌ای محسوب می‌شود که می‌تواند تجهیزات لیتوگرافی و بازرسی را برای فرآیندهای پیشرفته گره 90 نانومتری فراهم نماید. از این رو کارخانه‌های چینی سازنده نیمه‌رساناها از جمله SMIC برای پروسه‌هایی پایین‌تر از 90 نانومتر و به طور مشخص، تجهیزات ساخت 12 اینچی، همچنان به تأمین‌کنندگان آمریکایی وابسته خواهند بود. در واقع بعید به نظر می‌رسد که تأمین‌کنندگان تجهیزات تولید نیمه‌رسانا در چین قادر باشند ظرف پنج تا ده سال آینده نیازهای تراشه‌سازی داخلی را در تمام جنبه‌ها به طور کامل تأمین کنند.

سهم بازار کارخانه‌ها و کشورهای تولیدکننده نیمه‌رسانا

حتی با فرض این که کارخانههای چینی بتوانند از تأمین‌کنندگان داخل این کشور برای فرآیندهای ۹۰ نانومتری یا پیشرفته‌تر استفاده کنند، محدودیت‌های صادراتی دولت آمریکا بر طرح‌های توسعه مرتبط با فناوری ۱۲ اینچی SMIC تأثیر عمده‌ای خواهد گذاشت. اگر چه کمپانی چینی در کوتاه مدت توانایی ادامه فعالیت در خطوط تولید ۱۲ اینچی موجود را داراست، اما در بازه زمانی بلندتر نمی‌تواند تجهیزات جدیدی را خریداری کند و ظرفیت تولید خود را برای آینده افزایش دهد. این تحریم‌ها به طور خاص ممکن است SMIC را به کاستن از سرعت برنامه‌های توسعه ظرفیت در فرایندهای رشدیافته (۲۸ نانومتر و بالاتر از آن) و تحقیق و توسعه در فرآیندهای پیشرفتهتر (14 نانومتر و پایینتر از آن) وادار سازد. علاوه بر این، مشتریان غیر چینی SMIC هم احتمالاً در تلاش برای کاهش ریسک تجاری، سفارش‌های خود را به سایر کارخانه‌های غیر چینی، از جمله GlobalFoundries و مجموعه‌های تایوانی TSMC،UMC ،Vanguard و PSMC و همچنین به کمپانی کره‌ای سامسونگ هدایت خواهند نمود.

بررسی‌های ترندفورس نشان می‌دهد که کوالکام و برادکام دو مشتری بزرگ خارجی SMIC هستند. این دو شرکت که از گرههای فرآیندی ۰.۱۸ میکرونی در ویفرهای نیمه‌رسانای 8 اینچی کارخانه چینی برای تولید آی‌سی مدیریت انرژی (PMIC) استفاده کرده‌اند، در پی وقایع اخیر، ویفرهای اضافی خود را به تولیدکننده‌های تایوانی سفارش داده‌اند تا از مشکلات بعدی پیشگیری کنند. با توجه به بازار ویفرهای نیمه‌رسانای ۸ اینچی به نظر می‌رسد تقاضا از عرضه پیشی گرفته است و تمام کارخانه‌های این صنعت با ظرفیت کامل به تولید مشغول هستند. از این رو انتقال سفارشها و افزایش ورودی نیمه‌رسانا در کارخانه‌های غیر چینی، احتمالاً وضعیت عرضه را در این بازار دشوارتر خواهد کرد و افزایش قیمت‌ها را تا سال ۲۰۲۱ در پی خواهد داشت. این مسئله تقریباً تمام بخش‌های صنعت را تحت تأثیر قرار خواهد داد؛ چنان که به طور مثال تراشه‌های NOR Flash که مجموعه چینی GigaDevice برای ایرپادهای اپل تأمین می‌کند، با استفاده از تکنولوژی 55/65 نانومتری SMIC ساخته می‌شوند. از این رو تحریم‌های اخیر ممکن است سبب رو آوردن دوباره اپل به شرکت‌هایی تایوانی همچون Winbond و Macronix برای تأمین نیاز خود شود.

در نهایت تحلیل‌گران ترندفورس بر این باورند که تأثیر تحریمهای آمریکا علیه SMIC در مقایسه با آثار ناشی از تحریم JHICC یا حتی هواوی بسیاری جدی‌تر خواهد بود. اگر چه تولیدکنندگان تجهیزات نیمه‌رسانای چینی در سال‌های اخیر از طریق همکاری‌ مداوم با کارخانه‌های نیمه‌رسانای داخلی، ارائه محصولات خود را بهبود بخشیده‌اند، اما هنوز به لحاظ رشد تحقیق و توسعه فاصله زیادی با همتایان جهانی خود دارند. از این رو در نبود تجهیزات کلیدی به منظور تولید تراشه‌های نیمه‌رسانا، SMIC برای توسعه پیوسته فناوری‌های پیشرفته تولید با مشکل مواجه خواهد شد؛ امری که تأثیر وسیعی بر کل صنعت نیمه‌رسانای چین بر جای خواهد گذارد. البته تجربه هواوی نشان می‌دهد که چینی‌ها در برابر فشارها به سرعت تسلیم نمی‌شوند. باید منتظر ماند و واکنش SMIC و کل صنعت تولید و تأمین نیمه‌رسانای چین را به این محدودیت‌ها مشاهده کرد. چرا که ممکن است در نهایت، به مانند تحریم هواوی، شیوه‌ها و روش‌های جدیدی به کار گرفته شود و این کمپانی چینی هم بتواند در برابر فشار ایالات متحده با موفقیت ایستادگی کند.

منبع : TrendForce


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا