کناره‌گیری اریک اشمیت از مدیریت اجرایی آلفابت

نمایش خبر

تاریخ : 1396/10/5        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : گوگل Google ، اریک اشمیت Eric Schmidt ، آلفابت Alphabet

واحد خبر mobile.ir : اریک اشمیت، مدیر اجرایی آلفابت، در ژانویه سال 2018 از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد. این خبر روز پنج‌شنبه 21 دسامبر سال جاری میلادی (30 آذر 1396) در وب‌سایت کمپانی آلفابت منتشر شد. اشمیت پیش از پیوستن به گوگل، مدیر عامل شرکت Novel بوده و قبل از آن هم به عنوان مدیر اجرایی در کمپانی Sun Microsystems فعالیت می‌کرده است. او در سال 2001، همکاری خود را با شرکت گوگل به عنوان مدیر عامل آغاز نمود. اشمیت در اوایل سال 2011 این پست را به لری پیج، یکی از بنیان‌گذاران گوگل، واگذار کرد و خود در جایگاه مدیر اجرایی این شرکت قرار گرفت. موقعیتی که بعد از تغییر ساختار گوگل و تشکیل هولدینگ آلفابت در ماه اکتبر سال 2015 نیز به حضور در آن ادامه داده است.

Eric Schmidt Stepping Down as Executive Chairman of Alphabet

اشمیت در بیانیه خود اعلام کرده که او، لری پیج، سرگئی برین و سوندار پیچای بر این باورند که هم‌اکنون زمان مناسب برای تحول آلفابت در مسیر تکاملی این کمپانی است. به نقل از یکی از منابع خبری نزدیک به گوگل، ظاهرا اشمیت و بنیان‌گذاران گوگل نزدیک به یک سال در خصوص این تغییر و تحول گفت‌وگو کرده‌اند.

اشمیت فردی کلیدی در ساختار گوگل به شمار می‌رود. او هنگامی به گوگل پیوست که این شرکت تازه تأسیس شده بود و نیاز به ساختاردهی یک نیروی اجرایی قوی داشت. گوگل در طول بیش از یک دهه مدیر عاملی اشمیت آن‌چنان توسعه پیدا کرد که تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌ها در زمینه سرویس نقشه، پست الکترونیکی، ویدئوی آنلاین و سیستم‌عامل گوشی‌های هوشمند شد. محصولاتی همچون Google Maps، سرویس Gmail، YouTube و سیستم‌عامل اندروید که اینک هر کدام دارای بیش از یک میلیارد کاربر هستند.

اشمیت 62 ساله در حالی پست اجرایی خود در گوگل را ترک می‌کند که این غول فناوری اکنون حدود 743 میلیارد دلار ارزش دارد. پس از تغییر ساخت گوگل و تشکیل هولدینگ آلفابت، که به منظور استقلال کسب‌وکارهای مختلف گوگل انجام شد، او به عنوان نماینده این شرکت به بسیاری از کشورهای جهان سفر و با رهبران آنها دیدار نمود.

یکی از نکات جالب در فعالیت حرفه‌ای اشمیت انتخاب او برای حضور در هیأت مدیره اپل است. او از سال 2006 تا 2009، همزمان با مدیر عاملی گوگل، به عنوان یکی از اعضای هیأت مدیره در شرکت رقیب نیز حضور داشته است.

اگر چه آلفابت به دلایل این تغییر مدیریتی اشاره‌ای نکرده است، اما مدیران و اعضای هیأت مدیره این کمپانی طی پیام‌های جداگانه‌ای از فعالیت‌های خستگی‌ناپذیر اشمیت قدردانی نموده‌اند. ظاهرا این شرکت قصد دارد در آینده‌ای نزدیک یک مدیر غیر موظف (non-executive chairman) را جایگزین اشمیت نماید.

آلفابت اینک بر بازار جست‌وجو، تبلیغات دیجیتال و سیستم‌عامل گوشی‌های هوشمند مسلط است؛ تا جایی که ظاهرا این امر موجب نگرانی کمیسیون اروپا شده است. مارگارت وستاگر (Margrethe Vestager)، مأمور اتحادیه اروپا در امور رقابت‌های بازرگانی، چند ماه پیش آلفابت را به دلیل جانبداری از سرویس‌های مقایسه خرید خود در برابر دیگر رقبا به مبلغ 2.8 میلیارد دلار جریمه کرد.

Eric Schmidt Stepping Down as Executive Chairman of Alphabet

به نظر می‌رسد قوانین جدید مرتبط با حریم خصوصی که سال آینده در اروپا اِعمال خواهد شد به گوگل، فیس‌بوک و دیگر شرکت‌هایی که از اطلاعات مصرف‌کنندگان بدون رضایت آنها استفاده می‌کنند، آسیب خواهد زد. حال در ارتباط با گوگل نیز اتحادیه اروپا در تلاش است تا مشخص کند که سیستم‌عامل اندروید مسیر دیگری را برای استفاده نامناسب از مزیت کسب‌وکار و غلبه بر رقبا در اختیار این شرکت قرار نداده باشد.

اشمیت اعلام کرده که قصد دارد پس از کناره‌گیری رسمی از پست اجرایی خود در آلفابت، فعالیت‌هایش را در زمینه امور علمی، فناوری و فعالیت‌های بشردوستانه گسترش دهد؛ زمینه‌هایی که ظاهرا در سال‌های اخیر دغدغه او بوده است. گفتنی است بر اساس اعلام آلفابت، اشمیت زین پس به عنوان مشاور فنی در زمینه مسائل علمی و فناوری با آلفابت همکاری خواهد کرد و در عین حال در هیأت مدیره نیز حضور خواهد داشت. اگر چه به گفته دوستان نزدیکش او مرد عمل است و به جای آن که به دیگران بگوید کارها را چگونه انجام دهند، ترجیح می‌دهد خودش آنها را به انجام برساند.  

منبع : Alphabet


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا