حضور مستقل HMD در بازار گوشی‌های هوشمند: معرفی HMD Pulse+ ،Pulse و Pulse Pro

نمایش خبر

تاریخ : 1403/2/7        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، نوکیا Nokia
واحد خبر mobile.ir : هنگامی که مجموعه HMD Global در دسامبر 2016 از آغاز همکاری خود با نوکیا برای احیای این برند قدیمی به بازار خبر داد، کمتر کسی تصور می‌کرد که دوران این مشارکت به کوتاهی هشت سال باشد. اما در نهایت و پس از گزارش‌هایی که از سال گذشته درباره رابطه پرچالش این دو شرکت و برنامه HMD برای عرضه مستقل گوشی اختصاصی منتشر شده بود، به نظر می‌رسد آینده این تلاش دوجانبه چندان روشن نخواهد بود؛ چرا که HMD با رونمایی از سه گوشی HMD Pulse Pro ،HMD Pulse و +HMD Pulse در روز چهارشنبه 24 آوریل 2024 (5 اردیبهشت 1403) ورود مستقل به بازار گوشی‌های هوشمند را به طور رسمی اعلام کرده است.

گمانه‌زنی‌ها در مورد ارائه گوشی‌هایی از سوی شرکت HMD از چند ماه پیش و به ویژه پس از ارائه‌ طراحی‌های اولیه از محصولاتی با کدنام Legend و Pulse قوت گرفته بود و حالا با ارائه گوشی‌های سری HMD Pulse دست کم بخشی از این گمانه‌زنی‌ها رنگ واقعیت گرفته است. در واقع با آن که از زمان قرارداد همکاری نوکیا و HMD هنوز حدود دو سال باقی است، HMD Global با عرضه گوشی‌های Pulse ظاهراً مسیر اختصاصی خود را در پیش گرفته و محصولاتی در بازه قیمتی 100 تا 200 یورو را به بازار معرفی کرده است.

مجموعه HMD بر اساس آن چه در وب‌سایت خود منتشر کرده، بر این باور است که مصرف‌کنندگان به محصولات سازگارتر با محیط‌زیست تمایل بیشتری یافته‌اند و قابلیت تعمیر گوشی برای آن‌ها اهمیت بالاتری پیدا کرده است. از این رو در معرفی گوشی‌های سری Pulse به قابلیت «نسل اول تعمیرپذیری(Gen 1 repairability)» اشاره و اعلام کرده است که کاربران می توانند کیت‌های تعمیر (شامل تعویض باتری و صفحه‌نمایش) را از iFixit دریافت کنند.

از میان محصولات سه‌گانه معرفی‌شده، HMD Pulse مدل استاندارد و HMD Pulse Pro پیشرفته‌ترین نمونه محسوب می‌شود که با وجود حضور پسوند Pro، امکانات قابل توجهی در مقایسه با دو نسخه دیگر ندارد. در ادامه با گوشی‌های جدید HMD از نظر طراحی، ویژگی‌های پردازشی و سخت‌افزاری و سایر قابلیت‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

طراحی و شکل ظاهری

دو گوشی HMD Pulse و +HMD Pulse در ابعاد 163.19x75.02x8.45 میلی‌متر طراحی شده‌اند و 187 گرم وزن دارند. مدل Pro از طول و عرض مشابه برخوردار است، اما ضخامت و وزن آن بیشتر و به ترتیب 8.55 میلی‌متر و 196 گرمی است. در حالی که HMD Pulse به عنوان مدل پایه در سه رنگ صورتی (Dreamy Pink)، مشکی (Meteor Black) و آبی (Atmos Blue) طراحی شده، مدل پلاس در رنگ‌های نارنجی (Apricot Crush)، سبز (Glacier Green) و رنگی نزدیک به مشکی که شرکت سازنده آن را Midnight Blue می‌نامد، به تولید می‌رسد.

دو نسخه Pro و پلاس در رنگ سبز مشترکند و مدل Pro علاوه بر این رنگ، در رنگ‌های ارغوانی (Twilight Purple) و مشکی (Black Ocean) نیز طراحی شده است. هر سه مدل با داشتن استاندارد IP52 تا اندازه‌ای در برابر رطوبت و گرد و غبار مقاومند که با توجه به رده قیمتی و امکان تعویض قطعات، فراتر از انتظار است؛ البته با توجه به امکان تعویض باتری، کاربر باید موارد اشاره‌شده در دستورالعمل راهنما را به دقت رعایت کند. حسگر اثر انگشت هر سه گوشی در کناره دستگاه و روی دکمه پاور قرار دارد.

صفحه‌نمایش

با وجود آن که دو نسخه از این گوشی‌ها از پسوند پلاس و Pro برخوردارند، اما صفحه‌نمایش آن‌ها تفاوتی با نسخه استاندارد ندارد؛ چنان که پنل نمایشگر هر سه مدل یک نمونه 6.56 اینچی LCD با وضوح 1612x720 پیکسل و نسبت تصویر 20:9 است که نرخ تازه‌سازی 90 هرتز را ارائه می‌کند. این صفحه‌نمایش از حداکثر روشنایی نقطه‌ای 600 نیت برخوردار است و 70 درصد از طیف رنگی NTSC را پوشش می‌دهد.

دوربین‌ها

یکی از مهم‌ترین نقاط تمایز این سه گوشی را باید در دوربین‌های آن‌ها جست‌وجو کرد. بر اساس اطلاعات منتشرشده توسط شرکت سازنده، HMD Pulse به عنوان مدل استاندارد این سه‌گانه به یک دوربین اصلی 13 مگاپیکسلی مجهز شده که از فوکوس خودکار پشتیبانی می‌کند و دوربین دوم ظاهرا یک واحد تشخیص عمق 2 مگاپیکسلی است. دوربین سلفی این مدل در حفره پانچی بالای نمایشگر قرار دارد و 8 مگاپیکسلی است. این در حالی است که در اکثر گوشی‌های این رده قیمتی به جای حفره پانچ‌شده، یک بریدگی در بالای پنل نمایشگر برای دوربین جلو در نظر گرفته می‌شود.

دوربین اصلی +HMD Pulse یک نمونه 50 مگاپیکسلی با فوکوس خودکار است و شرکت HMD جزئیاتی درباره حسگر و قابلیت‌های فیلم‌برداری آن منتشر نکرده است. البته از آنجا که حداکثر توانایی تراشه Unisoc T606 برای ثبت ویدئو به وضوح 1080p محدود می‌شود، نباید انتظار فیلم‌برداری 4K را از این گوشی داشته باشیم. دوربین دوم این مدل همانند نسخه پایه، یک ماژول تشخیص عمق 2 مگاپیکسلی است و دوربین سلفی نیز به طور مشابه 8 مگاپیکسل وضوح دارد.

پیشرفته‌ترین نسخه این سه‌گانه HMD Pulse Pro است که در بخش پشتی آن همانند Pulse+ شاهد حضور دو سنسور 50 و 2 مگاپیکسلی هستیم، اما HMD این مدل را به یک دوربین سلفی 50 مگاپیکسلی مجهز کرده و اطلاعات بیشتری در خصوص ساختار دوربین‌ها منتشر نکرده است.

چیپ‌ست پردازشی

HMD برای پردازش هر سه مدل تراشه قدیمی Unisoc T606 را برگزیده است که از دو هسته A75 و شش هسته A55 در کنار پردازنده گرافیکی Mali-G57 تشکیل شده است. با وجود آن که تراشه یکسانی برای هر سه گوشی در نظر گرفته شده است، اما پیکربندی رم و حافظه داخلی در آنها کمی تفاوت دارد. نسخه استاندارد با یک رم 4 گیگابایتی (و گزینه نمایشی افزایش به صورت مجازی تا 4 یا 6 گیگابایت دیگر با استفاده از حافظه داخلی) به همراه 64 گیگابایت حافظه داخلی با امکان ارتقاء تا 256 گیگابایت دیگر از از طریق کارت میکرو اس‌دی ارائه می‌شود. ظرفیت رم در مدل پلاس همان 4 گیگابایت است، اما سه گزینه رم مجازی 4، 6 و 8 گیگابایت (با استفاده از حافظه داخلی) برای آن در نظر گرفته شده و حافظه داخلی آن دو برابر شده و 128 گیگابایتی است که می‌تواند به کمک اسلات میکرو اس‌دی تا 256 گیگابایت دیگر افزایش یابد. رم مدل پلاس 6 گیگابایت ظرفیت دارد و مانند نسخه پلاس از سه گزینه رم مجازی 4، 6 و 8 گیگابایت برخوردار است. حافظه داخلی HMD Pro مانند مدل پلاس، 128 گیگابایت ظرفیت دارد و قابلیت افزایش تا 256 گیگابایت دیگر را داراست.

باتری و توان شارژ

حضور یک باتری 5 هزار میلی‌آمپر ساعتی از دیگر ویژگی‌های مشترک این سه گوشی به شمار می‌رود. همان طور که اشاره شد، این باتری از جمله قطعات قابل تعویض گوشی‌های HMD محسوب می‌شود، به این معنا که کاربر می‌تواند با کمک راهنما و استفاده از چند وسیله ساده و ظرف مدتی کوتاه، باتری گوشی خود را در منزل تعویض کند. شارژر باتری در HMD Pulse و +Pulse توان 10 وات و در Pulse Pro توان 20 وات را ارائه می‌کند و می‌تواند از طریق درگاه USB Type-C (USB 2.0) شارژ شود. ناگفته نماند که شرکت سازنده از حفظ ظرفیت باتری گوشی‌ها پس از 800 بار چرخه شارژ (در حدود دو سال) نیز خبر داده است.

سیستم‌عامل و امکانات ارتباطی

HMD Pulse+ ،Pulse و Pulse Pro به اندروید 14 مجهز شده‌اند و شرکت سازنده دو آپدیت اصلی سیستم‌عامل و 3 سال به‌روزرسانی‌های امنیتی را تضمین کرده است. هر سه گوشی از جک هدفون 3.5 میلی‌متری بهره می‌برند و از بلوتوث 5.0، Wi-Fi 5 (ac)، فناوری NFC و ماهواره‌های مسیریابی GPS و Galileo پشتیبانی می‌کنند.

قیمت و زمان عرضه به بازار

HMD Pulse و +Pulse از روز معرفی به ترتیب با قیمتی در حدود 140 و 160 یورو برای نسخه پایه از طریق سایت HMD.com در دسترس کاربران قرار گرفته‌اند و مدل Pro نیز در روزهای آینده با قیمتی نزدیک به 180 یورو عرضه می‌شود. به گفته منابع خبری، ظاهرا HMD قصد ارائه هیچ یک از این سه گوشی را در ایالات متحده آمریکا ندارد و به جای آن‌ها مدلی مشابه با HMD Pulse را با نام HMD Vibe و قیمتی در حدود 150 دلار روانه بازار این کشور خواهد کرد.

منبع : HMD


ایسام