راهنمای مهاجرت از آیفون به اندروید به قلم اریک اشمیت

نمایش خبر

تاریخ : 1392/9/6
برچسب‌ها : آیفون iPhone ، اندروید Android ، آی او اس iOS ، گوگل Google

واحد خبر mobile.ir : اریک اشمیت، رئیس فعلی هیأت‌مدیره و مدیرعامل اسبق گوگل که سابقه حضور در بین اعضای هیأت‌مدیره اپل در سال‌های 2006 تا 2009 را نیز دارد، در صفحه گوگل‌پلاس خود یک راهنمای نسبتاً جامع برای افرادی نوشته است که می‌خواهند از اکوسیستم iOS اپل، به اکوسیستم اندروید گوگل مهاجرت کنند.

آقای اشمیت در این راهنما نقاط برتری تلفن‌های پرچمدار اندرویدی را نسبت به آیفون‌ اپل از دیدگاه خود بیان کرده و کاربران آیفون را برای پشتیبان‌گیری از اطلاعات خود و همگام‌سازی این اطلاعات بر روی تلفن‌های همراه اندرویدی، راهنمایی می‌کند. در ادامه می‌توانید ترجمه کامل این راهنما را مطالعه کنید.

راهنمای مهاجرت از آیفون به اندروید - نوشته شده توسط اریک اشمیت

بسیاری از دوستانم آیفون‌های خود را رها کرده و در حال مهاجرت به اندروید هستند. پرچمدارهای اندرویدی مثل سامسونگ گلکسی اس 4، موتورولا دروید اولترا و ال‌جی نکسوس 5، صفحه نمایش بهتری دارند، سریعتر هستند و از رابط کاربری جذاب‌تری هم بهره می‌برند. این تلفن‌های هوشمند اندرویدی هدیه‌ای عالی برای سال نوی کاربران آی‌فون هستند!

درست مثل افرادی که از رایانه‌های شخصی مبتنی بر ویندوز به مکینتاش مهاجرت کردند و هیچ‌وقت برنگشتند، شما هم از آیفون به اندروید مهاجرت خواهید کرد و به‌دلیل وجود امکاناتی مثل پشتیبان‌گیری ابری از اطلاعات و گزینه‌های متعدد و متنوعی که اندروید در اختیار شما می‌گذارد، هیچ‌گاه برنمی‌گردید. آخرین آمارها نشان می‌دهند که 80٪ مردم جهان اندروید را می پسندند.

من برای این تغییر، چند گام را به شما پیشنهاد می‌کنم:

1. تلفن همراه اندرویدی خود را آماده کنید

1.1. گوشی را روشن کنید، به شبکه وای‌فای متصل شوید، به اکانت شخصی گوگل خود رفته و تمام اپلیکیشن‌هایی را که معمولاً استفاده می‌کنید (مثلاً اپلیکیشن اینستاگرام)، از پلی‌استور گوگل دانلود کنید.

1.2. از اینکه نرم‌افزار تلفن اندرویدی شما به آخرین نسخه (مثلاً اندروید 4.3 یا 4.4) به‌روز شده است مطمئن شوید. اگر آپدیت نرم‌افزاری جدیدی برای نصب‌کردن وجود داشته باشد، یک اعلان (Notification) دریافت خواهید کرد.

1.3. اگر از خدمات اپراتور AT&T استفاده می‌کنید، اپلیکیشن "Visual Voicemail" را از پلی‌استور دانلود کنید.

1.4. می‌توانید در این مرحله یا هر زمان دیگر، سایر اکانت‌های جی‌میل خود را نیز اضافه کنید.

در این مرحله، باید بتوانید به جی‌میل خود دسترسی داشته باشید و از هرکدام از نرم‌افزارهای نصب‌شده استفاده کنید. قبل از رفتن به گام بعدی، مطمئن شوید که تمامی نرم‌افزارها به‌خوبی کار می‌کنند.

2. آیفون یا آیپد خود را به‌روزرسانی کنید.

2.1. دستگاه را روشن کنید، به شبکه وای‌فای متصل شوید، وارد اکانت جی‌میل خود شده و تمام نرم‌افزارهای دستگاه خود را (خصوصاً iOS 7+) به آخرین نسخه‌ی منتشرشده آپدیت کنید.

2.2. مطمئن شوید که از آی‌کلاد (iCloud) برای پشتیبان‌گیری از لیست مخاطبان خود استفاده می‌کنید. برای این کار به بخش تنظیمات آیفون یا آیپد خود رفته و آی‌کلود را برای لیست مخاطبان فعال (On) کنید. اگر تاکنون از آی‌کلاد استفاده نمی‌کردید، اکنون یک اکانت در آن بسازید؛ (در آخرین نسخه از نرم‌افزار Mavericks، برای انتقال لیست مخاطبان لازم است از آی‌کلاد ویژه کاربران Mac استفاده نمائید.)

2.3. وارد جی‌میل خود شوید و در بخش "Mail" از قسمت تنظیمات، قابلیت همگام‌سازی (Sync) را برای مخاطبان، فعال کنید. در آخرین نسخه iOS، این عمل موجب همگام‌سازی لیست مخاطبان جی‌میل و لیست مخاطبان آیفون شما می‌شود.

2.4. در بخش "Messages" از قسمت تنظیمات، گزینه "iMessage" را غیرفعال (Off) کنید؛ چرا که این پیام‌رسان فقط برای ارسال پیام از یک دستگاه اپلی به دستگاه اپلی دیگر ( مثلاً آیفون به آیپد) استفاده می‌شود و و اگر این گزینه فعال باقی بماند ممکن است دوستان آیفون‌دارتان پیام خود را از طریق iMessage برایتان ارسال کنند که به گوشی اندرویدی‌تان نمی‌رسد. بعد از انجام این تغییر، اگر به هر دلیل مجبور به استفاده از آیفون خود شدید، هنوز هم می‌توانید با ارسال پیامک با دوستانتان ارتباط برقرار کنید.

2.5. مطمئن شوید که آیفون شما با نرم‌افزار آی‌تیونز نصب‌شده بر روی مک، کاملاً همگام‌سازی شده است و از تصاویر و موسیقی‌های خود بر روی آی‌تیونز پشتیبان گرفته‌اید. پیشنهاد می‌کنم یک مرتبه دیگر هم به آیفون و مک خود مراجعه کنید و با دقت و وسواس بیشتری درباره اینکه از همه اطلاعات خود پشتیبان تهیه کرده‌اید مطمئن شوید.

در این مرحله، باید بتوانید علاوه بر ایمیل‌ها در اپلیکیشن جی‌میل، تمامی اپلیکیشن‌ها و لیست همه‌ی مخاطبانتان را نیز بر روی تلفن اندرویدی‌ خود مشاهده کنید. اگر لیست مخاطبان بر روی تلفن اندرویدی همگام‌سازی نشده است، لیست مخاطبان را به‌صورت دستی از مک دانلود کنید. برای این کار:

1. به آدرس اینترنتی www.apple.com/icloud رفته و با استفاده از اپل آی‌دی (Apple ID) خود، به سیستم وارد شوید. سپس بر روی "contacts" کلیک کنید.

2. در گو‌شه‌ی پایین و سمت چپ صفحه، بر روی wheel کلیک کنید. سپس با استفاده از گزینه "Select All"، تمام مخاطبان را انتخاب کرده و لیست را در قالب یک فایل vCard استخراج (export) کنید. این فایل در قسمت دانلودکردنی‌ها که با عبارت "Downloads" مشخص شده است، قرار می‌گیرد.

3. مرورگر اینترنتی خود را باز کرده و به آدرس اینترنتی www.gmail.com مراجعه کنید. بر روی دکمه‌ی "Mail" کلیک کرده و لیست مخاطبان را با کلیک بر روی گزینه "Contacts" انتخاب کنید. اکنون، لیستی از مخاطبان جی‌میل خود را مشاهده می‌کنید. فایل vCard ساخته‌شده در آی‌کلاد را با استفاده از گزینه "Import contacts" به جی‌میل خود وارد (import) کنید. اکنون لیست مخاطبان آیفون شما به لیست مخاطبان جی میل افزوده شده است. در این مرحله می‌توانید مخاطبان تکراری را به‌صورت دستی حذف کنید یا با استفاده از گزینه "More / Find & merge duplicates"، اسامی و شماره‌های تلفن تکراری را با هم ادغام کنید.

در این مرحله تمامی ایمیل‌ها را در اپلیکیشن جی‌میل و همچنین تمامی اپلیکیشن‌ها و مخاطبان را نیز در تلفن جدید خود خواهید داشت.

3. موسیقی‌های خود را از روی مک، به گوگل منتقل کنید.

نرم‌افزار "Google Music Manager" را دانلود کرده، بر روی مک خود نصب و آن را اجرا کنید. این نرم‌افزار، موسیقی‌های شما را که بر روی آی‌تیونز قرار دارند در فضای ابری آپلود می‌کند. نسخه استاندارد نرم‌افزار، رایگان است و توانایی مدیریت اغلب کتابخانه‌های آی‌تیونز را دارد. دقت کنید که اگرچه لازم است یک اکانت "Google Wallet" ایجاد کرده و اطلاعات کارت اعتباری خود را در آن وارد کنید، اما این کار برای شما هزینه‌ای دربر نخواهد داشت و کاملاً رایگان است. قبل از تکمیل فرایند انتقال، آدرس ایمیل را دقیقاً کنترل کنید تا مطمئن شوید که موسیقی‌ها به‌درستی به اکانت جی‌میل شخصی شما منتقل خواهند شد. برای کسب اطلاعات بیشتر، به آدرس اینترنتی زیر مراجعه کنید:

https://support.google.com/googleplay/answer/1075570

اگر مراحل بالا را ‌درست و کامل انجام داده باشید، ایمیل‌های موجود در سرویس جی‌میل، اپلیکیشن‌ها، لیست مخاطبان و موسیقی‌های خود را انتقال داده‌اید. با بررسی تلفن اندرویدی خود، از این موضوع مطمئن شوید :-)

4. انتقال تصاویر موجود بر روی آیفون به گوشی اندرویدی یا اکانت گوگل‌پلاس

اگر تعدادی تصویر بر روی آیفون خود دارید، لازم است ابتدا آن‌ها را بر روی مک خود کپی کرده و سپس آیفون‌تان را با آی‌تیونز همگام‌سازی کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:

http://support.apple.com/kb/HT4083

بهتر است از تصاویر موجود در آیفون خود، یک نسخه پشتیبان بر روی مک بگیرید اما تصاویر قدیمی را بر روی تلفن اندرویدی خود کپی نکنید. تصاویر جدیدی که با تلفن اندرویدی خود می‌گیرید، به‌صورت اتوماتیک بر روی اکانت جی میل شما پشتیبان گرفته می‌شوند؛ بنابراین نیازی نیست شما کاری انجام دهید (معمولاً امکان iAuto-Upload به‌صورت پیش‌فرض فعال است).

اگر تصاویر قدیمی برایتان مهم هستند و می خواهید آنها را بر روی تلفن اندرویدی خود داشته باشید، ابتدا آن‌ها را بر روی جی‌میل آپلود کرده و سپس بر روی تلفن اندرویدی خود دانلود کنید یا اینکه آنها را بر روی گوگل‌پلاس خود آپلود کنید.

5. سیمکارت خود را از آیفون بیرون آورده و در گوشی اندرویدی وارد کنید.

در این مرحله ممکن است به یک مبدّل نانو سیمکارت به میکرو سیمکارت احتیاج پیدا کنید. پس از قراردادن سیمکارت، تلفن اندرویدی خود را مجدداً راه‌اندازی (reboot یا restart) کنید.

به شما تبریک می گویم. کار تمام شد!

چند توصیه عمومی

• برای ارسال پیام، از اپلیکیشن پیام‌رسان اندروید که با نام "Messenger" در لیست اپلیکیشن‌های نسخه‌های پیشین اندروید موجود است یا اپلیکیشن "Hangouts" در اندروید 4.4 استفاده کنید.

• حتماً از مرورگر کروم استفاده کنید، نه از مرورگر سافاری؛ چون کروم امن‌تر است و از بسیاری جهات بر سافاری برتری دارد. در ضمن، رایگان هم هست. مرورگر کروم را می‌توانید از لینک زیر دانلود کنید:

https://www.google.com/intl/en/chrome/browser/

• حتماً قابلیت امنیتی "تصدیق دوگانه (Two-Factor Authentication)" را برای جی‌میل و اکانت گوگل خود فعال کنید. این قابلیت، احتمال هک‌شدن اکانت شما را بسیار کاهش می‌دهد. این یکی هم رایگان است:

https://support.google.com/accounts/answer/180744?hl=en

از نظرها و پیشنهادهای تکمیلی شما، با آغوش باز استقبال می‌کنم!

اریک اشمیت

Eric Schmidt

اگرچه اریک اشمیت سعی داشته با ارائه این راهنما و بیان نظرات خود، کاربران اپل را برای پذیرش اکوسیستم اندروید ترغیب نماید و به نوعی حمایت تبلیغاتی از شرکت متبوع خود به عمل آورد، اما می توان حدس زد که بسیاری از کاربران نیز با نظرات آقای اشمیت درباره برتری‌ها و نقایص این دو اکوسیستم نسبت به هم موافق نخواهند بود.

منبع : +Google


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا