تغییر ساختار گوگل با تشکیل هولدینگ آلفابت

نمایش خبر

تاریخ : 1394/5/26        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوگل Google ، آلفابت Alphabet ، لری پیج Larry Page ، سرگی برین Sergey Brin ، سوندار پیچای Sundar Pichai ، اریک اشمیت Eric Schmidt

واحد خبر mobile.ir : لری پیج، از بنیانگذاران شرکت گوگل، در روز دوشنبه 10 آگوست 2015 (19 مرداد 1394) طی پستی که در وبلاگ رسمی این شرکت منتشر شد اعلام کرد که قصد دارد طی یک برنامه تغییر ساختار، شرکت گوگل را به زیرمجموعه یک کمپانی هولدینگ به نام آلفابت (Alphabet) تبدیل کند. در نتیجه این تغییر ساختار، لری پیج و سرگی برین به ترتیب سمت‌های مدیریت عامل و ریاست کمپانی آلفابت را عهده‌دار خواهند شد و اریک اشمیت رئیس هیئت مدیره این کمپانی خواهد بود. سوندار پیچای (Sundar Pichai) نیز -- که تاکنون معاونت بخش محصولات و مهندسی کسب‌و‌کار اینترنت گوگل را بر عهده داشت -- قرار است مدیرعامل بعدی گوگل باشد. این گوگل جدید -- که از این پس یک شرکت تابعه برای شرکت مادر آلفابت محسوب می‌شود -- کسب‌وکارهایی از قبیل جستجو، تبلیغات، نقشه‌ها، مراکز داده، یوتیوب و سیستم‌عامل‌های اندروید و کروم را شامل خواهد شد. بر اساس گزارش وال‌استریت ژورنال، تقریبا تمام 66 میلیارد دلار درآمد گوگل در سال گذشته از رهگذر کسب‌وکارهای مذکور کسب شده است. گفتنی است 89 درصد از این مبلغ در نتیجه تبلیغات گوگل از طریق جستجو و یوتیوب به دست آمده و پس از آن فروش اپلیکیشن، موسیقی و فیلم در فروشگاه Google Play دومین منبع درآمد گوگل اعلام شده بود.

در ادامه، ترجمه پست لری پیج را مشاهده می‌کنید:

G is for Google

همان‌طور که من و سرگی یازده سال پیش در نخستین نامه مؤسسین قید کردیم، «گوگل یک شرکت معمولی نیست. قصد آن را هم نداریم که به یک کمپانی معمولی بدل شویم» در همین راستا نیز متذکر شدیم که می‌توانید از ما انتظار داشته باشید که «در مقایسه با کسب‌وکار‌های کنونی شرکت، در حوزه‌هایی که نامطمئن و حتی عجیب به نظر می‌رسد نیز سرمایه‌گذاری‌های کوچکی انجام دهیم.» از همان ابتدا همیشه سعی‌مان بر این بوده که کارهای بیشتری را به سرانجام برسانیم و با منابعی که در اختیار داریم کارهای مهم و معناداری را انجام دهیم.

بسیاری از کارهایی که انجام دادیم در زمان خود نامعقول به نظر می‌رسید. اما خیلی از همان کار‌های نامعقول، مانند اندروید، کروم، یوتیوب و Google Maps هم‌اکنون بیش از یک میلیارد کاربر دارند. به علاوه ما نمی‌خواهیم در اینجا متوقف شویم. ما هنوز هم در تلاشیم تا کار‌هایی انجام دهیم که به زعم دیگران نامعقول بوده ولی برای خودمان بسیار هیجان ‌انگیز است.

ما همواره بر این باور بوده‌ایم که شرکت‌ها به مرور زمان به سمت انجام کارهای تکراری گرایش پیدا کرده و به تغییرات تدریجی اکتفا می‌کنند. اما در عرصه فناوری، جایی که ایده‌های متحول‌کننده باعث رشد‌های کلان در آینده می‌شوند، انجام چنین کاری به صلاح نیست و برای مطرح بودن باید اندکی به سمت کارهای غیر آسان نیز حرکت کرد.

در حال حاضر شرکت ما عملکرد خوبی دارد، اما معتقدیم که می‌توانیم آن را شفاف‌تر و پاسخگوتر نماییم. از این رو قصد داریم شرکتی را به نام آلفابت (http://abc.xyz) پایه‌گذاری کنیم. از اینکه من به عنوان مدیرعامل در کنار شریک توانمندم سرگی در سمت رییس، اداره آلفابت را عهده‌دار خواهیم شد بسیار هیجان‌زده هستم.

آلفابت چیست؟ در واقع آلفابت مجموعه‌ای از چند کمپانی است، که البته بزرگترین کمپانی آن گوگل خواهد بود. این گوگل جدید کمی کوچک‌تر شده و در عین حال کمپانی‌های دیگری که ارتباط چندانی با محصولات اصلی اینترنتی ما ندارند، زیرمجموعه آلفابت خواهند بود. منظور ما از ارتباط چندانی نداشتن چیست؟ دو نمونه خوب در این زمینه عبارتند از: Life Sciences (سازمانی تحقیقاتی از زیرمجموعه‌های گوگل که روی تولید لنز‌های طبی تشخیص‌دهنده سطح گلوکز کار می‌کند) و Calico ( که تمرکزش بر روی [افزایش] طول عمر است). اساسا ما بر این باوریم که تأسیس آلفابت دست ما را برای مدیریت در مقیاس بزرگ‌تر، بیشتر باز می‌کند چرا که می‌توانیم اموری که چندان به هم ارتباطی ندارند را به طور مستقل اداره کنیم. آلفابت کسب‌و‌کارهایی را شامل می‌شود که از طریق رهبران قدرتمند و اتکا به خود پیشرفت می‌کنند. در مجموع مدل مدیریتی ما بدین شکل است که هر یک از بیزینس‌ها را مدیرعاملی قدرتمند اداره کرده و من به همراه سرگی در صورت نیاز در خدمت این کسب‌و‌کارها خواهیم بود. ما به طور جدی تخصیص سرمایه را مدیریت کرده و سعی داریم تا مطمئن شویم که هر بیزنس به‌درستی اداره می‌شود. هم‌چنین قصد داریم تا اطمینان حاصل کنیم که هر بیزنس یک مدیرعامل باکفایت داشته باشد و برای آنها جایگزین‌های مناسبی نیز انتخاب خواهیم کرد. علاوه بر این می‌خواهیم در پی این ساختار جدید، نتایج مالی بخش‌های مختلف را در سه ماهه چهارم [سال 2015] به نحوی گزارش کنیم که در آن وضعیت مالی گوگل از وضعیت مالی بقیه بیزنس‌های آلفابت جداگانه محاسبه شود.

این ساختار جدید ما را قادر می‌سازد تا بتوانیم روی فرصت‌های فوق‌العاده‌ای که در درون گوگل داریم بیشتر متمرکز شویم. در این میان یکی از اجزای کلیدی شرکت سوندار پیچای است. حرف من و حرف سوندار یکی است و حتی گاهی اوقات او نظرات بهتری دارد و من از همکاری با وی واقعا لذت می‌برم. سوندار از اکتبر سال گذشته که مسئولیت بخش محصولات و مهندسی را برای کسب‌و‌کار اینترنت شرکت به عهده گرفت، پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است. من و سرگی نیز از پیشرفت وی و تعهدی که در قبال شرکت دارد بسیار خوشحالیم. باتوجه به آنچه گفته شد، برای ما و اعضای هیئت مدیره مسجل شد که زمان آن فرارسیده تا سوندار مدیر عامل گوگل باشد. از اینکه فردی بااستعداد مانند وی را برای اداره گوگل -- که کمی کوچک‌تر شده -- در نظر گرفته‌ایم احساس خرسندی می‌کنم. از طرفی سپردن این وظیفه به سوندار، وقت آزاد بیشتری را در اختیار من قرار می‌دهد تا بتوانم آرمان‌های والاتری را برای شرکت ترسیم کنم. چند صباحی است که من در کنار سوندار بوده، او و شرکت را به هر نحو که می‌توانستم کمک کرده‌ام و البته به همین کار نیز ادامه خواهم داد. گوگل هم در حال تولید انواع محصولات جدید بوده و من می‌دانم سوندار همواره روی نوآوری تأکید داشته و دامنه فعالیت شرکت را وسعت می‌بخشد. من می‌دانم توانایی شرکت برای برداشتن گام‌های بزرگ در جهت سازماندهی اطلاعات جهان -- که همان مأموریت اصلی گوگل به شمار می‌رود -- برای سوندار از اهمیت زیادی برخوردار است. دستاورد‌های اخیر، از جمله Google Photos (سرویس رایگان گوگل برای ذخیره و به اشتراک گذاری رایگان عکس و فیلم) و Google Now (دستیار شخصی هوشمند در سیستم‌عامل اندروید) -- که از فناوری یادگیری ماشینی بهره می‌برند -- پیشرفت‌های ارزنده‌ای محسوب می‌شوند. به علاوه گوگل خدماتی، مانند یوتیوب، نیز دارد که به نام گوگل وابسته نبوده و هویت خودشان را دارند. سوزان [ووجیسکی] (Susan Wojcicki)، مدیر عامل یوتیوب، از پس این کار به خوبی برآمده و با دست یابی به رشد باورنکردنی، برند قدرتمند یوتیوب را اداره نموده است.

من و سرگی به طور جدی مشغول آغاز پروژه‌های جدید هستیم. آلفابت آزمایشگاه تخصصی X Lab (وابسته به گوگل) را نیز در بر می‌گیرد. گفتنی است این آزمایشگاه تاکنون پروژه‌هایی نظیر Wing -- مربوط به تحویل کالا با استفاده از Drone‌ها -- را راهبری کرده است. هم‌چنین برای پیش‌برد این ساختار جدید، از رشد پروژه‌های Ventures و Capital -- که بازو‌های سرمایه‌گذاری ما به شمار می‌روند -- نیز استقبال می‌کنیم.

از این پس Alphabet Inc. به عنوان یک نهاد سهامی عام جایگزین Google Inc. شده و تمام سهام‌های شرکت گوگل به طور خودکار و به همان تعداد و با حفظ تمامی حقوق، به سهام‌های شرکت آلفابت تبدیل خواهند شد. گوگل نیز به عنوان یک شرکت تابعه، تحت مالکیت شرکت مادر یا در اصطلاح هولدینگ آلفابت درخواهد آمد. هر دو دسته از سهام‌های ما همانند گذشته در بورس نزدک تحت عنوان GOOGL و GOOG به فروش خواهند رسید.

برای من و سرگی، تولد آلفابت فصل نو و مهیجی در تاریخ حیات گوگل محسوب می‌شود. ما نام آلفابت (به معنی الفبا) را برای این شرکت برگزیدیم چون این اسم به معنی مجموعه‌ای از حروف بوده که بیانگر زبان، یکی از مهمترین نوآوری‌های بشر، است. از طرفی همین حروف الفبا هستند که ما به وسیله آنها جستجوی گوگل را فهرست و نشانه‌‌گذاری می‌کنیم! همچنین از اینکه این نام به معنای alpha-bet است (Alpha در مبحث سرمایه‌گذاری به بازگشت سرمایه بیش از میزان بنچ‌مارک اطلاق می‌شود) که ما هم در تلاش رسیدن به آنیم خوشحالیم! البته باید اضافه کنم که ما قصد نداریم آلفابت یک برند مصرفی عظیم با محصولات وابسته به آن باشد، بلکه هدف ما آن است که کمپانی‌های آلفابت از خود استقلال داشته و بتوانند برند خودشان را توسعه دهند.

ما بسیار مشتاقیم تا ...

کار‌های بلندپروازانه بیشتری انجام دهیم.

  • نگرش دراز مدت داشته باشیم.
  • کارآفرینان بزرگ و شرکت‌ها را قادر به شکوفاشدن کنیم.
  • در مقیاس فرصت‌ها و منابعی که می‌بینیم سرمایه‌گذاری کنیم.
  • شفافیت کار و نظارت بر آنچه انجام می‌دهیم را بالا ببریم.
  • با تمرکز بیشتر وضعیت گوگل را حتی بهتر از قبل نماییم.
  • در نتیجه همه این موارد، امیدواریم زندگی هر تعداد از مردم را که می‌توانیم بهبود ببخشیم.

چه چیزی بهتر از این؟ جای تعجب ندارد که در خانواده آلفابت ما علاقه‌مندیم با هرکسی شروع به کار کنیم. نگران نباشید، ما هم هنوز به نام جدید عادت نکرده‌ایم!

لری پیج، مدیر عامل

Larry Page and_Sundar-Pichai

سمت راست: سوندار پیچای - سمت چپ: لری پیج

همان طور که در متن نامه نیز ذکر شد هر یک از شرکت‌های تابعه در آلفابت مدیر عامل خاص خودش را خواهد داشت و تمامی این مدیران عامل موظفند تا گزارش کار خود را به لری پیج ارائه دهند. این دقیقا همان چیزی است که در شرکت چندملیتی Berkshire Hathaway شاهد آن هستیم. در جلسه‌ای که طی آن لری پیج در دسامبر سال گذشته با سرمایه‌گذاران دیدار کرد، گفته بود که مدل مدیریت در Berkshire Hathaway یک مدل ایده‌آل برای اداره شرکت‌های بزرگ و پیچیده است.

این اتفاق شاید بیش از هر چیز دیگر پرچم سوندار پیچای 43 ساله را بالا می‌برد که در کمال شایستگی مدیریت عامل گوگل جدید را در دست خواهد گرفت. لازم به ذکر است که امید کردستانی نیز با کناره‌گیری از سمت مدیر ارشد کسب‌وکار گوگل سمت مشاور آلفابت و گوگل را خواهد داشت. امید کردستانی، کارمند شماره 11 گوگل، در سال 2009 شرکت را ترک کرد ولی در سال 2014 پس از استعفای نیکش آرورا (Nikesh Arora) مجددا به گوگل بازگشت.

Alphabet - G is for Google



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا