آیا اریک اشمیت هم اعتماد خود را نسبت به گوگل از دست داده؟

نمایش خبر

تاریخ : 1390/11/29
برچسب‌ها : گوگل Google ، اریک اشمیت Eric Schmidt

واحد خبر mobile.ir : بر اساس گزارش وال استریت ژورنال اریک اشمیت -- رئیس اجرایی کنونی و مدیر عامل پیشین گوگل -- در نظر دارد بخشی از سهام خود از گوگل را -- که ارزشی برابر 1.45 میلیارد دلار دارد -- به فروش بگذارد.

ارزش کل سهام گوگل در زمان تهیه این مطلب برابر 195.84 میلیارد دلار است و سهامی که آقای اشمیت قصد فروش آن را دارد چیزی در حدود 0.7 درصد کل سهام گوگل است. در صورت فروش این سهام میزان سهم اریک اشمیت از گوگل از 2.8 درصد به 2.1 درصد کاهش می یابد و بیش از 4 میلیارد دلار از سرمایه او در گوگل باقی خواهد ماند.

چند احتمال را می توان برای علت فروش سهام گوگل توسط اریک اشمیت در نظر گرفت:

  1. آقای اشمیت می خواهد در جایی دیگر سرمایه گذاری نماید و یا با پخش کردن سرمایه خود در کمپانی های مختلف ریسک سرمایه گذاری متمرکز را کاهش دهد.
  2. آقای اشمیت در نظر دارد ارتباط خود را با گوگل کاهش دهد. او از تاریخ 4 آوریل 2011 (15 فروردین 1390) مدیر عاملی را به لری پیج -- یکی از دو بنیاندگذار اصلی گوگل -- واگذار نمود () و پس از آن دریافت پست های سیاسی را تاکنون رد نموده و ظاهراً قصد آشکاری برای کاری خارج از گوگل ندارد.
  3. آقای اشمیت قیمت کنونی (در حدود 604 دلار برای هر سهم) را قیمتی مناسب برای سهام گوگل می داند و احتمال سقوط سهام گوگل را بیش از احتمال صعود آن می داند.

Google Stock 17 Feb 2012

اگر احتمال سوم درست باشد تصمیم اریک اشمیت شاید بدان معنا خواهد بود که او تا حدی اعتماد خود را به گوگل از دست داده است. گوگل بیشترین درآمد خود را از تبلیغات اینترنتی -- به ویژه تبلیغات مرتبط با جستجو -- کسب می کند اما با عرضه سیستم عامل اندروید و تملک کمپانی موتورولا موبیلیتی به قیمت 12.5 میلیارد دلار () -- که به زودی مراحل نهایی خود را خواهد گذراند -- با جدیت به حوزه سیستم عامل و سخت افزار موبایل وارد شده است.

برخی از تحلیلگران بر این اعتقادند که هر چند فعالیت این کمپانی در حوزه موبایل می تواند به گسترش مخاطبین سرویس های اصلی گوگل کمک بسیاری نماید، اما تملک موتورولا موبیلیتی و ورود به عرصه سخت افزار ممکن است گوگل را از تمرکز اصلی بر روی جستجو و تبلیغات خارج نموده و حتی برخی از همپیمانان این کمپانی در حوزه موبایل  -- نظیر سامسونگ و اچ تی سی -- را نیز به استفاده از سیستم عامل های دیگر ترغیب نماید. البته گوگل اعلام نموده که قصد دارد موتورولا موبیلیتی را در قالب یک بیزینس مستقل اداره نماید و همکاری خود را نیز با تولید کنندگان گوشی های هوشمند همانند قبل ادامه دهد.

Googleplex Welcome

رقابت شدید در حوزه موبایل (به خصوص از سوی اپل و مایکروسافت)، افزایش استفاده از برنامه های موبایل در مقابل وب موبایل (که عملاً منجر به کم رنگ شدن نقطه قوت اصلی گوگل می شود) و رقابت در حوزه وب (به خصوص با فیس بوک و مایکروسافت) را نیز می توان به عنوان بخشی از ریسک فاکتورهای اصلی برای گوگل برشمرد که شاید آقای اشمیت را به خروج بخشی از سرمایه های خود از این شرکت ترغیب نموده است.



ایسام