گزارش اپل از تنوع نژاد و جنسیت کارکنان این شرکت

نمایش خبر

تاریخ : 1394/6/2        نویسنده: سپیده مکارمی

واحد خبر mobile.ir : در سال گذشته اپل همراه با غول‌های عرصه تکنولوژی مانند گوگل و فیس‌بوک آمار تنوع جنسیت و نژاد کارکنانش را اعلام کرد و هم‌زمان با شرکت‌های دیگر در راه ایجاد تنوع بیشتر در نژاد و جنسیت نیروی کار خود قدم گذاشت. اکنون پس از گذشت یک سال در حالی که در آمار بسیاری از شرکت‌ها تغییرات چندانی مشاهده نمی‌شود برخی شرکت‌های دیگر خصوصا اینتل و Pinterest در جهت ایجاد تنوع بیشتر در نژاد و جنسیت کارکنان خود پیشرفت زیادی کرده‌اند.

چندی پیش اپل دومین گزارش از آمار تنوع نژاد و جنسیت کارکنان خود که Equal Employment Opportunity (فرصت استخدام برابر)--به اختصار EEO-- نام دارد را اعلام کرد. هم‌زمان با این گزارش پیامی از تیم کوک --مدیر عامل اپل-- نیز منتشر شد. به گفته او شرکت اپل برای ایجاد تنوع بیشتر در نژاد و جنسیت نیروی کار خود افراد زیادی را در سراسر دنیا استخدام کرده به طوری که بیشترین تعداد استخدام سالیانه افراد با بازنمود اندک در جامعه (Underrepresented) در مجموعه اپل مربوط به یک سال گذشته بوده است. تیم کوک گفته است: «ما به پیشرفتی که کرده‌ایم افتخار می‌کنیم و تعهد ما به ایجاد تنوع در نژاد و جنسیت کارکنان بی‌تردید است. اما ما می‌دانیم که کارهای بسیار بیشتری باید انجام شود.»

در سال گذشته اپل بیش از 11 هزار زن را در سراسر دنیا استخدام کرده است که این میزان 65 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت است. همچنین این شرکت در آمریکا 2,200 سیاه پوست و 2,700 اسپانیایی‌زبان را به کارکنان خود افزوده است که این ارقام به ترتیب 50 و 66 درصد افزایش را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهند. طبق گزارش اپل تقریبا نیمی از افرادی که در 6 ماهه نخست سال جاری میلادی توسط اپل در آمریکا استخدام شده‌اند زن، سیا‌ه‌پوست، اسپانیایی‌زبان و یا آمریکایی بومی بوده‌اند. در نتیجه نسبت کارکنان سفید پوست این شرکت در آمریکا از 55 درصد به 54 درصد کاهش و نسبت کارکنان آسیایی از 15 به 18 درصد و نسبت کارکنان سیا‌ه‌پوست از 7 به 8 درصد افزایش یافته است. این در حالی است که همچنان بدون تغییر 11 درصد از کارکنان اپل در آمریکا اسپانیایی‌زبان هستند.

Apple overall Gender and race and ethnicity data June 2015

ترکیب جنسیت و نژاد کلیه کارکنان اپل در سال 2015

در نیروی کار فنی نیز تغییراتی به وجود آمده است. در سال گذشته 20 درصد از کارکنان این بخش زن بوده‌اند اما اکنون این رقم به 22 درصد افزایش پیدا کرده است. علاوه بر این کارکنان آسیایی‌ که 23 درصد از بخش تکنولوژی را تشکیل می‌داده‌اند به 25 درصد افزایش یافته‌اند. نسبت نیروی کار اسپانیایی‌زبان و سیاه‌‌پوست نیز در این بخش هر کدام با یک درصد افزایش به ترتیب به 8 و 7 درصد رسیده‌اند.

Apple tech Gender and race and ethnicity data June 2015

ترکیب جنسیت و نژاد کارکنان فنی شرکت اپل در سال 2015

ممکن است این ارقام پیشرفت بزرگی به نظر برسد اما نباید فراموش کنیم اپل نسبت به اغلب دیگر شرکت‌ها بسیار بزرگ‌ است. برای نمونه تعداد کارکنان این شرکت تقریبا 2 برابر گوگل است. در نتیجه اپل برای ایجاد تغییرات کلی در نیروی کار خود نیاز به استخدام نیروهای بیشتری از جنسیت و نژادهای متفاوت دارد. برای درک این موضوع باید کمی دقیق‌تر به آمار این شرکت نگاه کرد. برای مثال در سال 2015 با وجود تمامی اقدامات ذکر شده توسط اپل همچنان 69 درصد از نیروی کار این شرکت را مردها تشکیل می‌دهند و این رقم نسبت به سال گذشته تنها 1 درصد تغییر کرده است.

Apple overall global Gender data June 2015

درصد کارکنان زن در مقابل کرکنان مرد در شرکت اپل در سال 2015

در مقام‌های ریاستی اپل نیز زنان 28 درصد از افراد را تشکیل می‌دهند و از جمع 72 درصدی مردان نیز 63 درصد سفید پوست هستند.. نسبت افراد آسیایی در این لیست (21 درصد)، اسپانیایی‌زبان‌ها (6درصد) و سیاه‌پوستان (3 درصد) برآورد شده است. لازم به ذکر است که هیچ یک از اعضای هیئت مدیره اپل سیاه‌پوست نیستند. سخنگوی این شرکت در این رابطه گفته است اپل برای استخدام چند عضو متفاوت هیئت مدیره متعهد شده است.

Apple leadership Gender and race and ethnicity data June 2015

درصد کارکنان زن در مقابل کارکنان مرد و ترکیب نژادی و قومینی در بخش مدیریتی اپل

اما تنها قدم اپل برای ایجاد تنوع بیشتر در نژاد و جنسیت کارکنان استخدام نیروهای جدید نیست. این شرکت قصد دارد با حمایت از موسساتی نظیر TMCF (موسسه غیر انتفاعی آمریکایی جهت پشتیبانی و کمک به دانشجویان)دانشجویانی که در دانشگاه‌های مخصوص سیاه‌پوستان مشغول تحصیل‌اند را برای یافتن فرصت‌های شغلی در عرصه تکنولوژی کمک کند. همچنین اپل قصد دارد با ارائه برنامه‌های جدید دانشجویان را در فراگیری کدنویسی یاری کرده و میزبان صدها دانشجو در کنفرانس سالانه توسعه‌دهندگان خود باشد علاوه بر این اپل در تلاش است تا محصولاتش را به مدارسی ببرد که تعداد زیادی از دانش‌آموزان آن با مشکل مالی و اجتماعی مواجه هستند.

به نظر می‌رسد اپل همچنان راه درازی در جهت ایجاد تنوع بیشتر جنسیت و نژاد کارکنان این شرکت در پیش دارد امری که تیم کوک نیز به آن اشاره داشته است: «به پیشرفت ایجاد شده افتخار کرده و تعهد شرکت در زمینه ایجاد تنوع [در نیروی کار] را پایدار و ثابت قلمداد می‌کنیم اما می‌دانیم که کارهای بسیار بیشتری [در این زمینه] باید صورت بگیرد. برخی افراد با خواندن این گزارش به پیشرفت ما اشاره می‌کنند. برخی دیگر تشخیص می‌دهند که ما چقدر نیاز به پیشروی بیشتر داریم. ما هر دوی این‌ها را می‌بینیم.»

لازم به ذکر است آخرین گزارشات اپل و 10 شرکت دیگر از تنوع جنسیت و نژاد کارکنانشان را می‌توانید در اینجا مشاهده کنید. 

منبع : اپل


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا