تعدیل 7,800 نیروی دیگر در مایکروسافت در نتیجه ناکامی بخش تلفن‌های همراه

نمایش خبر

تاریخ : 1394/4/30        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : ساتیا نادلا Satya Nadella ، مایکروسافت Microsoft

واحد خبر mobile.ir : پس از تعدیل نیروی 18 هزار نفری در سال 2014، این روز‌ها مایکروسافت خود را برای یک تعدیل نیروی دیگر آماده می‌کند. در ایمیلی که ساتیا نادلا، مدیر عامل مایکروسافت، در روز چهارشنبه 8 جولای 2015 (17 تیر 1394) به تمام کارمندانش ارسال کرد آمده که این شرکت قرار است در ماه‌های آتی 7,800 نفر از کارمندانش را -- که بیشتر در بخش تلفن‌های همراه فعالیت دارند -- برکنار کند. این 7,800 نفر معادل 6.5 درصد از کل 11,8584 کارمند مایکروسافت تا تاریخ 31 مارس 2015 (11 فروردین 1394) هستند. البته این تصمیم قدری قابل پیش‌بینی بود، چرا که نادلا در ماه گذشته در ایمیلی به همه کارکنان گوشزد کرده بود که شرکت نیازمند یک سری "تصمیمات دشوار" است؛ عبارتی که از آن بوی تعدیل نیرو شنیده می‌شد. به علاوه مایکروسافت پیش از این اعلام کرده بود که در آینده نزدیک به همکاری خود با استیون ایلاپ (Stephen Elop) و جو هارلو (Jo Harlow) -- از عوامل اجرایی نوکیا که تاکنون در بخش دستگاه‌های مایکروسافت مشغول به فعالیت بودند -- نیز پایان خواهد داد.

در ادامه، ترجمه متن ایمیل نادلا به کارمندانش را ملاحظه می‌فرمایید:

همکاران ،

 طی هفته‌های گذشته درباره مأموریت، استراتژی، ساختار و فرهنگ کاری شرکت با شما صحبت کرده‌ام. امروز قصد دارم درباره برنامه‌های شرکت در راستای تمرکز روی استعداد‌ها و سرمایه گذاری‌هایمان در بخش‌هایی که با دیگر شرکت‌ها متمایز بوده و پتانسیل خوبی برای رشد داریم، مباحثی را مطرح کنم. هم‌چنین درخصوص اینکه چگونه می‌توانیم با همکاری سازنده، شرکت را به جایگاه و نتایج بهتری برسانیم، نکاتی را عرض خواهم کرد. مطمئن باشید که هر اقدامی از جانب شرکت با نگاهی به آینده دور صورت گرفته و با افزایش توان فنی شرکت، آینده‌ای پر از نوآوری را رقم خواهد زد.

از این رو، ابتدا قصد دارم شما را در جریان تصمیمات اتخاذ‌ شده در قسمت تلفن‌های ‌همراه قرار داده و سپس جزییات بیشتری را از اطلاعیه‌های هفته گذشته، که در زمینه تغییر و تحول در قسمت‌های نقشه‌نگاری و تبلیغات بود، ارائه نمایم.

پیش‌بینی ما این است که در نتیجه این تغییرات، در مجموع چیزی حدود 7,800 نفر از نیرو‌های ما تعدیل شوند، که عمده این تعدیل نیرو در بخش تلفن‌های همراه خواهد بود. البته این پروسه چندین ماه به طول می‌انجامد.

اعمال تغییراتی از این دست هیچ‌گاه برای من ساده نبوده، چرا که تصمیم به انجام چنین کاری، زندگی افرادی را که در پیشرفت مایکروسافت سهیم بوده‌اند، تحت تأثیر قرار خواهد داد و ما متعهد هستیم تا در جریان این نقل و انتقالات به همکاران خود کمک کنیم.

بخش تلفن‌های همراه. امروز از برنامه جدی شرکت برای تجدید ساختار بنیادی در بخش تلفن‌های همراه خبر دادیم. در این راستا شرکت هزینه‌ای بالغ بر 7.6 میلیارد دلار برای نهایی کردن قرارداد خرید کسب‌و‌کار دستگاه‌ها و سرویس‌های نوکیا متحمل شده است. به علاوه، هزینه تجدید ساختار در این بخش نیز بین 750 تا 850 میلیون دلار برآورد شده است.

من نسبت به دستگاه‌هایی که مستقیما توسط شرکت ساخته می‌شوند، از جمله تلفن‌های همراه، متعهد هستم. البته برای موفقیت بیشتر در حوزه تلفن‌های همراه بایستی تلاش‌های خود را روی آینده نزدیک متمرکز کنیم و نوآوری بیشتری به خرج دهیم. در حال حاضر استراتژی شرکت این است که از کسب‌و‌کار تلفن‌های همراه به طور صرف فاصله گرفته و بیشتر توجه خود را به ایجاد و ارتقای یک اکوسیستم ویندوزی فعال معطوف کند که بتواند در تمام دستگاه‌های تولیدی شرکت به کار گرفته شود.

با توجه به تشکیل واحدی با نام "گروه ویندوز و دستگاه‌ها" در شرکت، در آینده نزدیک، محصولات بهتر با سرعت بیشتر در ورود به بازار، ارائه خواهند شد. ما قصد داریم فعالیت خود را در سه جنبه از نیاز‌های مشتریان متمرکز کنیم؛ جایی که می‌توانیم با ارائه خدمات منحصر‌به‌فرد و ترکیب بخش‌های سخت‌افزار و نرم‌افزار، کار خود را از دیگر رقبا متمایز کنیم: برای مشتریانِ حوزه کسب‌و‌کار، بهترین مدیریت، امنیت و productivity در کار را تأمین می‌نماییم؛ برای خریدارانی که به دنبال گوشی‌های ارزان‌قیمت ارزشمند هستند سرویس‌های ارتباطی مورد نیازشان را فراهم می‌کنیم؛ و این مژده را به طرفداران ویندوز می‌دهیم که پرچمدار‌های جدیدی در راه است.

در بازه زمانی طولانی‌تر، بخش دستگاه‌های مایکروسافت با اتکا به ابتکار و نوآوری بیشتر، دسته جدیدی از محصولات را تولید نموده و در سطح گسترده‌تری برای اکوسیستم ویندوز فرصت‌سازی خواهد کرد. تغییرات ما بیشتر حول ایجاد اکوسیستمی است که بتواند امکان جابجایی (Mobility) بین تمام دستگاه‌های ما، از جمله تلفن‌های همراه، را فراهم کند.

نقشه‌نگاری. در هفته گذشته از تغییراتی در بخش نقشه‌نگاری خبر دادیم و قسمتی از عملیات بخش تصویربرداری را به کمپانی Uber واگذار کردیم زیرا شرکت قصد دارد از این پس داده‌های پایه و اصلی نقشه‌نگاری و تصویربرداری را از شرکت‌های شریک خود تأمین نماید. این کار موجب می‌شود تا بتوانیم محصولات نقشه‌برداری خود، نظیر نقشه‌های Bing، اپلیکیشن Maps برای ویندوز و نقشه‌های Bing برای APIهای سازمانی، را با کیفیت بهتری ارائه دهیم.

تبلیغات. خبر دیگری که در هفته گذشته اعلام شد، مسأله تصمیم شرکت برای تمرکز روی تکنولوژی پلتفرم تبلیغاتی بود و اینکه می‌خواهیم درکنار همکاری با شرکت‌های AOL و AppNexus، عمده تلاش خود را روی موتور جستجوی Bing معطوف کنیم. علاوه بر همکاری ما با یاهو، آمازون و اپل در زمینه جستجو، هم اکنون سایت‌ها و سرویس‌های وابسته به AOL نیز از Bing در جست‌وجو و تبلیغات مرتبط با جست‌وجو بهره می‌برند. باور ما بر این است که تمرکز روی جستجو، به پیشرفتی که طی شش سال گذشته در زمینه تبلیغات به دست آورده‌ایم، سرعت بیشتری خواهد بخشید. سال گذشته سهم Bing در میان موتورهای جست‌وجو در آمریکا با 20 درصد رشد همراه بوده و از سوی دیگر درآمد سال گذشته شرکت در تبلیغات مرتبط با جست‌وجو 28 درصد افزایش داشته است. از دیدگاه ما فناوری جست‌وجو هسته اصلی تلاش‌های شرکت جهت مرتبط ساختن سرویس‌های bing.com، کورتانا، آفیس 365، ویندوز 10 و Azure است.

من صمیمانه از ایده‌های سازنده و زحمات کارمندان فعال در این بخش‌ها تشکر کرده و بار دیگر تعهد خود در قبال کمک به کارمندانی که در نتیجه این تغییرات آسیب دیده‌اند را یادآور می‌شوم.

می‌دانم بسیاری از شما درباره این تغییرات سؤالاتی را در ذهن دارید. در همین رابطه برای روشن شدن برخی ابهامات، فردا جلسه پرسش و پاسخی را با حضور شما عزیزان برگزار خواهیم کرد.

ساتیا

از اقدام اخیر نادلا این‌طور برداشت می‌شود که خرید نوکیا برای مایکروسافت بسیار گران تمام شده است. مایکروسافت همواره درصدد کسب موقعیتی مناسب در بازار اسمارت‌فون‌ها بوده و یکی از دلایل خرید نوکیا نیز همین امر اعلام شده است. با وجود اینکه مایکروسافت جزو اولین شرکت‌هایی بود که با عرضه ویندوز موبایل در سال 2000 وارد عرصه اسمارت‌فون‌ها شد و پیش‌بینی می‌کرد که همانند بازار رایانه‌های شخصی در این بخش نیز به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کند. ولی شواهد حاکی از آن است که پیش‌بینی‌های مایکروسافت محقق نشده و این شرکت با در اختیار داشتن تنها 2.5 درصد از کل بازار تلفن‌های همراه هوشمند، فاصله زیادی با رقیبانی چون آیفون‌های اپل و گوشی‌های اندرویدی دارد.

Microsoft

کاملا واضح است که ساتیا نادلا قصد دارد این شرکت را نسبت به سال‌های قبل منسجم‌تر نماید. می‌توان گفت نادلا زمانی زمام امور مایکروسافت را به دست گرفت که شرکت به نوعی در حال گذار به سر می‌برد؛ کسب‌و‌کار جدید مایکروسافت در زمینه تولید تبلت‌های Surface مراحل اولیه خود را سپری می‌کرد و خرید دستگاه‌ها و سرویس‌های نوکیا (که در زمان مدیریت استیو بالمر شکل گرفت) هنوز کامل نشده بود. همانطور که نادلا قبلا سیاست‌ها و برنامه‌های خود را تشریح کرده، مایکروسافت در تلاش است تا از یک تولیدکننده سنتی نرم‌افزار به یک شرکت فعال در زمینه خدمات ابری و همراه تبدیل شود. شعار همیشگی نادلا (mobile-first, cloud-first world = دنیایی که در آن فناوری‌های همراه و ابری حرف اول را می‌زنند) خود گواه این ادعاست.

منبع : Microsoft


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا