اپل عنوان باارزش ترین کمپانی تاریخ آمریکا را به خود اختصاص داد

نمایش خبر

تاریخ : 1391/6/1
برچسب‌ها : Market Cap ، سهام Stock ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : کمپانی اپل در روز 20 آگوست 2012 (30 مرداد 1391) توانست رکورد دیگری را در زمینه ارزش سهام کسب کند. در این روز ارزش هر سهم اپل در بالاترین لحظه به 674.88 دلار رسید و ارزش کل سهام این کمپانی (Market Cap) در این لحظه از 632 میلیارد دلار نیز فراتر رفت (Market Cap در اصل ارزش هر سهم کمپانی ضرب در تعداد سهام آن کمپانی است. تعداد سهام اپل در حال حاضر 937.41 میلیون سهم است.)

بدین ترتیب اپل توانست رکورد 620.6 میلیارد دلاری مایکروسافت در سال 1999 را بشکند و عنوان باارزش ترین کمپانی تاریخ آمریکا را کسب کند.

البته در روزهای بعد، ارزش سهام این کمپانی قدری کاهش یافت و در زمان نگارش این مطلب هر سهم اپل 656.04 دلار و مجموع سهام اپل 615.00 میلیارد دلار است.

Apple and Microsoft Market Caps - 8-2012

نمودار بالا: مقایسه مجموع ارزش سهام اپل و مجموع ارزش سهام مایکروسافت در دهه گذشته

 

Apple Stock

نمودار بالا: ارزش هر سهم اپل در دهه گذشته

اپل در روز 20 می 2010 توانسته بود عنوان بزرگترین کمپانی فناوری را از مایکروسافت -- که در آن زمان با روزهای اوج خود فاصله داشت -- برباید. پس از آن در اوایل فوریه 2012 ارزش سهام اپل از مجموع ارزش سهام گوگل و مایکروسافت پیشی گرفت () و اینک ارزش کل سهام اپل (615.00 میلیارد دلار) از ارزش مجموع سهام مایکروسافت (258.21 میلیارد دلار)، گوگل (218.95 میلیارد دلار) و اینتل (130.63) -- یعنی 607.79 میلیارد دلار -- فراتر است!

اما چرا اپل چنین ارزش سهامی دارد؟ قاعدتاً مطابق ملاک های وال استریت پاسخ را باید در درآمد و سود بسیار بالای این کمپانی جست. اپل در سال 2011 درآمد (Income) بیش از 108 میلیارد دلار داشت و درآمد خالص (Net Income) این کمپانی در حدود 26 میلیارد دلار بود و روند رشد درآمد و سود این کمپانی در سال جاری نیز با سرعت بالایی ادامه داشته است.

اکوسیستم قدرتمند محصولات اصلی این کمپانی -- یعنی آیفون، آی پد، آی پاد و مک -- نیز آنقدر مستحکم به نظر می رسد که سرمایه گذاران با وجود حضور رقبایی بسیار قدرتمند -- نظیر مایکروسافت، گوگل و سامسونگ -- نگرانی چندانی نسبت به آینده این کمپانی -- حداقل در کوتاه مدت و میان مدت -- نداشته باشند.

بد نیست به این نکته نیز اشاره شود که ارزش هر سهم اپل در روز 5 اکتبر سال گذشته (روزی که استیو جابز درگذشت) در حدود 376 دلار بود و برخلاف پیش بینی بسیاری از کارشناسان که مرگ استیو جابز را پایان دوران رونق این کمپانی می دانستند، ارزش هر سهم این کمپانی از آن زمان تا کنون نزدیک به 75 درصد رشد داشته است. بدین ترتیب به نظر می رسد که استیو جابز میراثی را از خود به جای گذاشته که بدون حضور او نیز می تواند راه دشوار رقابت در عرصه فناوری را طی کند. البته شاید هنوز برای قضاوت نهایی در این مورد کمی زود است و باید منتظر سال های پیش رو و مشاهده نحوه مواجهه اپل و مدیران آن با چالش های جدید باشیم.

Steve Jobs and Bill Gates - 2007

تصویر بالا: استیو جابز و بیل گیتس - 2007

ذکر این نکته نیز لازم است که اگر ملاک ما از ارزش یک کمپانی تنها ارزش مالی نباشد، شاید نتوان اپل را ارزشمندترین کمپانی تاریخ آمریکا دانست. اگر ملاک ارزش را میزان وابستگی افراد به یک کمپانی بدانیم و این مسئله را در نظر بگیریم که با نبود یک کمپانی انسان ها چه میزان دگرگونی را احساس خواهند کرد، احتمالاً اکثر کارشناسان بر این نکته اتفاق نظر خواهند داشت که مایکروسافت و گوگل هر یک به تنهایی از این حیث ارزشمند تر از اپل هستند -- هرچند اپل نیز به دلیل ایجاد روندی جدید در عرصه فناوری باز هم جزو ارزشمندترین کمپانی ها خواهد بود. شاید هم اگر از زوایایی دیگر به این مسئله بنگریم، بزرگترین  کمپانی های داروسازی را بتوان ارزشمندترین کمپانی ها نامید.



تبلیغات

تبلیغات

خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا