بازگشت نوکیا به بازار اسمارت‌فون‌ها در سال 2017

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1395/9/2        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، HMD Global ، نوکیا Nokia

واحد خبر mobile.ir : مدتی است که شایعاتی از ورود مجدد نوکیا به بازار گوشی‌های هوشمند شنیده می‌شود و در روزهای اخیر این شنیده‌ها جامه عمل پوشیده‌اند.

کمپانی نوکیا در جریان برگزاری روز بازار سرمایه 2016 (Capital Markets Day) در روز سه‌شنبه 15 نوامبر سال جاری میلادی (25 آبان 1395) از بازگشت مجدد به عرصه گوشی‌های هوشمند خبر داد. این رویداد یک‌روزه با هدف بررسی کامل استراتژی‌هایی مانند صدور مجوز برند، عملیات، اهداف مالی و مدل کسب و کار نوکیا برگزار شده است. در این کنفرانس نوکیا به سرمایه‌گذاران خود اعلام کرد که در سال 2017 با عرضه گوشی‌هایی جدید به بازار اسمارت‌فون‌ها باز خواهد گشت

Nokia logo

پیش از این شایعاتی نیز درخصوص ارائه گوشی‌های سطح بالا و مبتنی بر اندروید نوقا (با نام‌های Nokia C1 و Nokia P1) توسط این کمپانی تا انتهای سال جاری میلادی شنیده می‌شد.‌

نوکیا پیش از این در وب‌سایت اصلی خود اعلام کرده بود که با امضای قراردادی برای اعطای نام برند و مجوز مالکیت معنوی نوکیا به شرکت تازه‌ تأسیس HMD Global، به‌زودی به عرصه اسمارت‌فون و تبلت بازخواهد گشت. در جریان رویداد CMD نیز نوکیا ضمن ابراز رضایت از عملکرد HMD در بازار داخلی و بازخورد مثبت مصرف‌کنندگان و نمایندگان فروش، وضعیت خود را دلگرم‌کننده دانسته است. در عین حال نوکیا با اشاره به موقعیت تثبیت‌نشده در بازارهایی مانند هند و خاورمیانه مسیر پیش روی خود را دشوار ارزیابی نموده است.

nokia will re enter smartphone market in 2017

سال گذشته، سخنگوی نوکیا اعلام کرده بود که این کمپانی برای ورود به بازار اسمارت فون عجله‌ای ندارد، چراکه به دنبال شریکی مناسب در زمینه تولید و فروش است. در ماه می، FIH Mobile یکی از شرکت‌های تابعه کمپانی تایوانی Foxconn، قراردادی برای تولید گوشی با شرکت HMD Global امضا کرد. پس از آن نیز شرکت HMD Global، پکا رانتالا (Pekka Rantala) – یکی از نیروهای قدیمی نوکیا و مدیر عامل سابق شرکت Rovio تولیدکننده بازی محبوب Angry Birds – را به عنوان مدیر بازاریابی دعوت به همکاری کرد. گفتنی است که HMD امتیاز فروش محصول با نام برند نوکیا را دارا است و نوکیا ظاهرا نقش خاصی در طراحی و ساخت این ابزارها نخواهد داشت. در واقع عملیات توسعه‌، بازاریابی و فروش محصولات مبتنی بر برند نوکیا و همچنین تحقیق و توسعه در این زمینه بر عهده HMD Global FIH Mobile است.

جالب آن که با گذشت چندین سال، نوکیا همچنان موقعیت خود را در ذهن مصرف‌کنندگان مثبت ارزیابی می‌کند. این کمپانی مدعی است مطابق معیار «آگاهی از برند» که سطح تداعی ذهنی و آشنایی با برندها را نزد مشتریان نشان می‌دهد، 95 درصد آگاهی از برند را در بازارهای کلیدی دارا است.

nokia will re enter smartphone market in 2017

مایکروسافت در اواسط سال جاری میلادی دپارتمان گوشی‌های فاقد سیستم‌عامل خود را به FIH Mobile واگذار کرده بود. با توجه به عملکرد ضعیف مایکروسافت در زمینه گوشی‌های مبتنی بر ویندوزفون، حال نوکیا قصد دارد بخت خود را به طور جدی در زمینه اسمارت‌فون‌ها با سیستم‌عامل اندروید بیازماید.

جیمز راذرفورد (James Rutherfoord) یکی از مدیران اجرایی مایکروسافت پیش از این در گفتگو با خبرگزاری ویتنامی CAND.com.vn از عرضه دو گوشی توسط HMD Global با برند نوکیا در سه‌ماهه چهارم 2016 و فصل دوم 2017 خبر داده بود.

در حال حاضر نیز گمانه‌زنی‌هایی در خصوص عرضه محصول جدیدی از نوکیا وجود دارد. برخی سایت‌های ارزیابی (benchmarking) گوشی‌های هوشمند، این ابزار جدید را گوشی میان‌رده‌ای مجهز به صفحه نمایش فول اچ‌دی 5.5 اینچی می‌دانند. منابع خبری نیز با تردید از گوشی یا تبلت بودن این ابزار، (با نام Nokia D1C) یاد می‌کنند که در سال 2017 عرضه خواهد شد.

البته هنوز هیچ خبر رسمی از HMD Global مبنی بر ارائه گوشی جدید در کنفرانس جهانی موبایل (MWC) 2017 وجود ندارد، اما در وب‌سایت MWC به حضور و محل استقرار این شرکت اشاره شده و در عین حال، حضور این کمپانی در بارسلون دلیل دیگری جز ارائه مدل‌های جدید گوشی نمی‌تواند داشته باشد. با این حال، نوکیا در روزهای اوج خود همواره در کنفرانس جهانی موبایل حضوری پررنگ‌ داشته و گوشی‌های جدیدی را معرفی کرده است.

در واقع هنوز مشخص نیست که در یک ماه مانده تا پایان سال 2016، گوشی‌های جدیدی از نوکیا ارائه شود؛ اما به نظر می‌رسد این کمپانی در صورت حضور در کنگره جهانی موبایل که در ماه فوریه 2017 برگزار خواهد شد، با عرضه گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های جدید مبتنی بر پلتفرم اندروید، روزهای تازه‌ای را به دوست‌داران قدیمی محصولات خود نوید خواهد داد. مطابق اعلام منابع خبری، راجیو سوری (Rajeev Suri) مدیر عامل نوکیا نیز در این رویداد سخنرانی خواهد داشت.